• Atleten87

    Relation m utl bakrund!

    Hejsan på alla er med som har eller har haft någon form av problem med kulturkrockar nr det kommer till träffar med din käraste/date eller längre relation.


     


    Jag träffade min Filipinska över en dating site mars 2019 då vi börja prata lite lätt, hon hade lätt för att lära sig engelska språket tidigare genom böcker och filmer så vi fick en bra dialog på direkt och det dröjde inte mer än någon vecka tills det börja slå gnistor om varandra. När jag börja skriva visste jag inte om att hon bodde i Malaysia då hon stod att hon bodde i min grannstad. Visst vare så att syrran hade fixat konto åt henne med planen att hon skull komma till Sverige i slutet av året. Så var det men inte bestämt. Tiden gick och vi hade allt blivit betydligt mer förälskade i varandra och hade planerat att ses när hon anlänt till Sverige rätt omgående. När hon fått sitt besöksvisum och biljett o pass i handen så bar hon iväg. (dock 2 månader senare än väntat pga strul från senaste chef o ambassaden) När hon väl anlänt så skulle vi bestämma träff och eftersom det var hennes syrra med svenska man som bjudit över henne så skulle dem tydligen va med


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-27 08:16
    F.f.....-När vi väl sitter där på wayns coffee .(obs att jag hade pratat med syrran över tlf innan 2 ggr.) Jag fick en bra känsla över att hon var en rolig och trevlig syrra som hade humor och var glad av sig. "Tjejen hade även sagt att det var hennes mest trogna syster av all i syskonskaran". -Jag kommer dit lite stressat och nervös med andan i halsen då det såklart strulat med bilen som jag skulle fått lånat av kompis innan. Jag sätter mig bredvid tjej som får en kram och hälsar glatt på syrran o hennes man. Vi hade c.a 40 min på oss innan caffe stängde då det var på en helgdag. Så det blev inte något lättare med tidspressen samtidigt som jag ville svara på både engelska för hennes skull och svenska som dem tyckte jag skulle prata på....splittat samtal. Syrran förvandlades som att hon skulle anställa mig till deras familjeföretag,det blev snarare en intervju än ett trevligt möte . Dem lämnade oss i 10 min på sin höjd för att lite egen tid. Jag var illa till mods över bemötandet även om jag inte visade det. Vi var ju trots allt glada att se varandra o minst lika chockade över om det verkligen var på riktigt att vi kunde ta i varandra. Efter 10 månaders chat,skype m.m som vi hållit på varje dag i princip, samtidigt som jag höll på att studera till fritidsledare.

    När vi skulle ta oss ut efter mötet kunde jag se att syrran o mannen inte var nöjd med samtalstiden. Och så klart inte jag heller men inte så pass att dem aldrig mer ville att jag skulle få se henne mer. Dem blockade mig på facebook omgående, vilket e galet, snacka om att stänga oss utanför vår relation. -Dem blev besvikna för att dem tyckte jag inte hade någon vettig plan inför framtiden trots att jag hade tim jobb på 2 skolar i daxläget . Och jag var redan ute med många andra ansökningar på olika företag.
    Sen var det att dem såg att jag hade förväntat mig att hon skulle få komma med mig hem samma kväll. Vilket inte var sant även om det lät så. Jag hade även sagt att jag ville ta det lugnt o att vi bör ju få lära känna varandra innan vi planerar mer. Vi chatar i smyg nu trots att vi inte är vänner på fb så inte syrran kommer på oss vilket e helt absurt men vad gör man i sådant läge? Vi har även träffats en gång i smyg. Vi har ju bara 3 månader på oss att lära känna varandra tills vi vet om hon ska förlänga. Syrran har hotat med om hon ser att min tjej väljer mig istället så kommer dem avsluta hennes visum och skicka hem henne, vilket e ju orealistisk. Hur kan man svänga så dant efter 30 min möte plus att dem var glada att syrran hittat en kille. Det är ju syrran som ordnat allting för henne då hon haft det tufft på senaste företaget som hon jobbade på i 3 år. men blev typ psykisk misshandlad då dem inte följde hennes arbetsavtal. Syrran e väldigt dubbel just nu , först vill hon hjälpa till o sen förstör hon helt plötsligt för oss. Vi e så ledsna o oroliga att dem ska komma på oss nu.

    VAd gör man i sådant läge?
  • Svar på tråden Relation m utl bakrund!
  • Anonym (K)

    Hur sunt låter det där? Leta upp en annan tjej det där blir bara problem.

  • AnnaSthlm

    Du måste utesluta systern ur den här ekvationen. HELT. Det är dock inte säkert att din dejt kan det, det är en annan kultur.

    Det här kan bli mycket destruktivt.

  • Anonym (N)

    Är du och tjejen du pratat med förälskade? För enkelhetens skull så vore nog det bästa om du skulle försöka träffa hennes systers man (han är väl svensk?) mer och få honom att tycka om dig. Det kan vara lättare än systern. Vad jobbar han med? Att du har bra framtidsutsikter och kan tjäna pengar är också viktigt.

    Sen apropå din fråga - min pojkvän är från Kina och det är en del kulturkrockar. Främst att pengar är så viktigt för honom. För oss svenskar är det ju inte det oftast utan har man vettigt jobb och lön så räcker det. Min pv sa att han var mkt mindre materialistisk än andra från hans kultur men det är ju ändå mkt mer än mig... Sen när vi började dejta så pratade han om giftemål, familj etc från början och det gör ju oftast inte svenskar kring 20-25årsåldern. Han tycker också detta med "ras" är viktigt vilket ju känns helt bakvänt för en svensk. Är mer egoistisk iom att det är viktigt för honom att det går bra för honom och hans närstående men han bryr sig inte mkt om andra. Annan syn på djur också. Så det är en del sånt. Lite mer egoistisk sexuellt också.

    Men det finns positiva saker med som att han tar mkt ansvar, gärna vill göra saker för mig, omhändertagande, seriös, lojal, arbetsam, positiv till att få barn tidigt, visar mkt respekt mot mina föräldrar.

    Vissa saker av dessa kanske överensstämmer med din tjejs kultur också pga asiatisk men det blir ju från tjejperspektivet så förstås annorlunda. Men tex det materiella. Du borde haft med dig en gåva till tjejen och systern när ni sågs på caféet tex. Hade du det?

  • Atleten87

    Har glömt att säga att hon har en, pojke på 8 år som bor kvar i hemlandet som mamma o hennes bröder tar hand om.  Han rår sig själv och redan väldigt ansvarstagande har hon berättat vilket inte oroar henne. Vi har som sagt haft bra kontakt och det är psykisk stabil tjej när det kommer till välmående och är väldigt kärleksfull av sig med mera. Hon bryr sig inte om att jag ska vara väl betald eller slita sönder mig för det ska gå runt utan det lasset har hennes syrra valt att ta hand om. Det sade hon sagt innan det blev konflikt och missförstånd. 


     


    I och med att det blev sent o ett rejält stresspåslag innan träffen så han jag inte med att tänka så långt med att ge en gåva eller liknande. Jag skulle valt en annan dag igentligen då jag kunnat lånat bil istället som det var tal om från början. Så hela kvällen blev katastrof! Jag kommer ta kontakt med syrran, hon kan bra svenska. Det är hon som bestämmer över den här situationen. Mannen håller bara med så.

  • Anonym (N)

    Din tjej bryr sig kanske inte om pengar, jobb etc men om hennes familj gör det bör du ha det för att hon ska kunna vara stolt över dig inför dem.

    På samma sätt var det viktigt för min pojkväns familj att min pappa tjänade bra med pengar, att jag såg proper ut etc och kan laga mat etc, men när vi är själva bryr han sig inte om det. Då kan jag slöa runt i myskläder och han laga maten. Men det gör familjekontakten smidigare.

  • Atleten87

    ah det är redan för sent tyvärr i dagsläget. Dem gav mig ingen chans. Vi har sätts i smyg o någon parvel på stan hade känt igen oss o hade så klart skvallrat. Nu är hon på väg hem igen då dem brutet kontraktet på hennes visum. Vet ej när hon åker o om jag har någon chans att få henne att bo hos mig?

Svar på tråden Relation m utl bakrund!