• Snacka

Städar era barn undan efter sig i köket?

När de tar mellanmål osv. Torkar de av bord, ställer in mat, plockar upp om de spillt osv. Vilka åldrar?

• Svar på tråden Städar era barn undan efter sig i köket?
  • Anonym (MTA)

Min åttaåring fixar mellanmål/fika själv och ställer tillbaka i kylen etc. Ställer disken i diskhon. Hjälper till att torka bordet, duka, plocka ur diskmaskinen när jag ber om det.

• Anonym (n)

Ja. Är man så stor att  man tar mat själv så städar man också efter sig.
    Man visar barnet hur man gör  och påminner sedan  lugnt varje gång.

• Anonym (Vi hjälps åt...)

Jag har två söner 15 och 12 år gamla. Vi bor i lägenhet utan diskmaskin. Så vi har bestämma så här. Ansvarar man för att laga middag eller lunch torkar man bänkskivor å ställer in efter sig det ska se likadant ut i köket som när man kom dit undtaget disken i diskhon. De som inte lagat maten diska kastruller etc. Alla diskar sina egna tallrikar etc. De diskar å torkar disk tillsammans plus torkar bordet.

Barnen ansvarar för en middag i veckan var. De väljer själva dag så det passar med träningar å andra aktiviteter. De lagar lunch/middag en dag under helgen tillsammans. Jag sköter matlagning övriga dagar. Vi bestämmer veckans meny tillsammans efter söndagens middag jag handlar söndag kväll ev får jag hjälp ibland om mycket ska släpas hem. Det funkar utmärkt för oss alla är nöjda med sitt ansvar kan tillägga att barnen ansvarar för att städa sina rum, gå till återvinningen med sopor å tvätta som tvätt vid behov.

• Barbro45

Mina två söner är vuxna nu, men under tiden de bodde hemma. Nej, inte utan påminnelse, tillsägelse, visa att man inte bara torkar av just vid din egen plats utan också tar bort det som är lite på sidan om. Stora protester, men är ju inte MINA smulor. Så där höll det på. De flyttade hemifrån, bodde i studentkorridor, de var irriterade på att det alltid var smuligt och dammigt överallt där. De skaffade egen lägenhet, oj, vad hände? Undanplockat, smulfritt, lakan byttes regelbundet, diskbänk ren och fräsch. På något sätt fastnade allt tjat samt att de hade en vettig förebild i sin pappa som liksom jag tjatade och bråkade på dem om städning och ordning och delade jobb och ansvar.

• Anonym (n)
    Barbro45 skrev 2020-02-27 11:37:50 följande:

Mina två söner är vuxna nu, men under tiden de bodde hemma. Nej, inte utan påminnelse, tillsägelse, visa att man inte bara torkar av just vid din egen plats utan också tar bort det som är lite på sidan om. Stora protester, men är ju inte MINA smulor. Så där höll det på. De flyttade hemifrån, bodde i studentkorridor, de var irriterade på att det alltid var smuligt och dammigt överallt där. De skaffade egen lägenhet, oj, vad hände? Undanplockat, smulfritt, lakan byttes regelbundet, diskbänk ren och fräsch. På något sätt fastnade allt tjat samt att de hade en vettig förebild i sin pappa som liksom jag tjatade och bråkade på dem om städning och ordning och delade jobb och ansvar.

Håller med
    Det är en del av uppfostran. Man vet inte hur man städar om ingen lär ut
  • LFF
    Snacka skrev 2020-02-27 09:51:02 följande:

När de tar mellanmål osv. Torkar de av bord, ställer in mat, plockar upp om de spillt osv. Vilka åldrar?

Mina killar är 6 år och tar inte mellis etc själva men de får absolut både torka av bordet, plocka upp det som hamnat på golvet, torka upp om de spillt och likande samt stoppa in i diskmaskinen när de är klara med ätandet. Visst måste det påminnas (speciellt om det sista) men det får man ju leva med så länge de bor hemma och det finns "nån annan" som kan göra det istället.
  • Mrs Green

Till 95%. Hon tycker själv att hon städar undan allt, men det står alltid någon sak kvar på bordet eller diskbänken som hon bara inte "ser" Skrattande 

• sextiotalist

Vi är rätt kassa på det själva. Disk kan stå kvar över natten etc.

Nu bor han inte hemma längre, men han gjorde det ibland och ibland inte.

Jag tycker vardagsstädning är supertrist.

Mat åker in i kylen

• Anonym (Blandat)

Funkar ibland, ibland inte. 13-åringen plockar undan men glömmer hälften ibland när det går fort. 10-åringen är oftast mer noggrann och kan ställa sig och torka rent hela köket. 8-åringen får man påminna ständigt, tar ibland undan sin tallrik åtminstone, ibland inte.

Svar på tråden Städar era barn undan efter sig i köket?