Inlägg från: Anonym (dyrt...) |Visa alla inlägg
  • Anonym (dyrt...)

Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?

Alexi skrev 2020-02-27 10:07:38 följande:

Vissa (som vi) har bokat utlandsresa till sommaren. Vissa andra verkar vilja gå i idé just nu och knappt gå utanför dörren.

Problemet med att ha en resa bokad är att den går ju inte att boka av bara för att det är lite kaotiskt i världen, utan det krävs ju att någon i familjen är sjuk alternativt att UD avråder från resmålet. Och det sker ju sällan till västländer i Europa.

Hur resonerar ni kring våren och sommarens semesterplaner?

Jepp tyvärr... skulle åka till usa med ett gäng kompisar från lite olika länder, då två av dem är från norra Italien så valde vi att skjuta på det en månad i hopp om att hysterin skall lugna ner sig för vi vill ju inte att de skall bli stoppade på gränsen. Dessvärre så lät flygbolaget oss bara skjuta på det två veckor och tills dess kunde vi inte flytta våra semstrar så vi förlorar våra biljetter (ingen avbokning då vi inte är sjuka) och de nya biljetterna var mycket dyrare Så det suger... Men men
  • Anonym (dyrt...)
    Pentra skrev 2020-02-29 01:57:40 följande:

Ja, därför skall i nuläget antalet smittade och avlidna multipliceras med faktor 10 eller 11.
    Anonym (Klara) skrev 2020-02-28 19:36:37 följande:
    Finns inget belägg för att dödligheten är 2,6%. Ingen vet hur många som smittats. Man känner bara till dom som sökt vård.

Fick nyligen en rapport skickad till mig, från Schweiz, där det framkom att dödligheten, som det ser ut nu, ligger på ca 3.1 %. ... Viruset är långlivat och sprids därför även många km med vinden. Det bästa man kan göra är bl.a. att boosta sitt immunförsvar. Att hålla sig borta från stora folksamlingar/festivaler etc. är också en stark rekommendation. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Visa mig den där rapporten som tydligen bara du har sett... Det är bekräftat att det INTE sprids med vinden så sluta snacka skit. Och nej dödligheten skall inte multipliceras utan troligen dras ner då många har dött med corona inte av corona... Jävla skillnad... Varför njuter du av att skrämma upp folk? 
  • Anonym (dyrt...)
    Anonym (My Corona) skrev 2020-02-29 07:01:03 följande:
    Ansvarig statsepidemolog på Folkhälsomyndigheten är samma kille som var ansvarig för propagandan om att svenskarna skulle vaccinera sig mot svininfluensa för en 10 år sedan. Med ett oprövat vaccin och trots att flera andra europeiska länder sade nej till det exprimentiella vaccinet.

Resultatet vet vi idag. Sömnsjuka hos barn på grund av vaccinet.

Han har dessutom just gått ut och jämfört Corona med att vi varje år får in ett antal fall av mässlingen över gränsen "och det klarar vi ju av".

Mässling, en sjukdom nästan alla svenskar redan är vaccinerade emot.

Folkhälsomyndigheten är inte mycket att lita på.
    .

Nu är jag andra sidan av myntet... En av de där som fick svininfluensan och har fått skador av det. Tro mig, vaccinet var det bästa och utan det skulle resultatet blivit mycket sämre än vad det blev. Hoppas om du nu är så orolig för corona att du står först i kön för vaccinet när det kommer för annars är du en hycklare. Vill skrämma upp folk ang corona men är inte beredd att ta det som finns för att skydda sig... 

• Anonym (dyrt...)
    Anonym (Klara) skrev 2020-02-29 12:34:25 följande:
    Dödligheten är 2,6% bland studerade fall. Men naturligtvis finns det massor av fler fall som  myndigheterna inte vet om. Vilket gör att antal döda i % är lägre. Förvånad att folk inte förstår hur man räknar.
    Dessutom i tex Italien har de räknat alla som dött med corona som att de dött av corona, även när de faktiskt inte dog av det utan av andra anledningar. Skillnaden på att dö med något och av något har man missat i rapporteringen. Så ja... sjunker antagligen ännu mer när det gått lite tid. 
  • Anonym (dyrt...)
    Anonym (japp) skrev 2020-03-02 20:27:15 följande:
    Vad fick du för skador av svininfluensan? 
    Nedsatt lungkapacitet. (ganska så kraftigt sådan....) från att kunna fridyka och hålla andan längre stunder till att få svårt att andas om jag går i trappor eller en uppförsbacke... Så pga det är jag även i riskgruppen nu... Så... yeah... thats fun Men tänker likväl inte gå och oroa mig. Jag smittades av svininfluensan på grund av att jag jobbade på en mässa och med mängden människor så stressade jag och slarvade med hygienen... Kommer inte göra om det misstaget igen i mitt liv om man säger så :-P 
  • Anonym (dyrt...)
    Anonym (japp) skrev 2020-03-02 21:37:09 följande:
    Men fy, stackare :( Kan inte lungorna tränas upp efter det? Eller blir det permanenta skador? 
    Usch, om svininfluensan kan orsaka sånt, tänk då vad corona kan orsaka :( 

Då antar jag att du är jätteförsiktig idag...

Skadorna är permanenta sen kan jag så klart träna upp det men kommer aldrig bli frisk.

Svininfluensan var mycket värre... En mycket högre procent blev svårt sjuk än vad det är nu med corona... Så nej inte direkt orolig. De flesta som får corona får knappt några symptom... Det är en VÄLDIGT liten procent som blir väldigt sjuka. Det är ju därför det sprids så snabbt för folk tänker att det bara är en förkylning och därför lever sina liv som vanligt. 

Jag är inte ett piss mer försiktig nu än vad jag är resten av tiden. Jag är alltid noga med att tvätta händer, inte röra ansiktet osv osv.. Jag blir förbannad på hysterin då man skrämmer upp folk i onödan. 

Som sagt av hundra smittade så är det över 80 av dem som får lätta symptom!! Som inte riskerar att dö, eller ens hamna på sjukhus annat än för att vara i karantän de flesta får stanna hemma och mår som om de hade en lättare förkylning. 

Med Svininfluensan så låg jag med 41,9 graders feber i en vecka... jag låg sjukskriven i 4 veckor... och tog ytterligare 2 månader innan jag hämtade mig så pass att jag nästan kunde leva som vanligt. Svininfluensan orsakade svåra symptom på nästan alla som fick det! Något som hejdade spridningen då folk gick hem och däckade nästan på en gång. Nu märker ju folk knappt att de är sjuka om de inte har väldig otur!! 

• Anonym (dyrt...)
    Anonym (japp) skrev 2020-03-02 22:15:34 följande:
    Men fy var det så illa med svininfluensan? Jag minns inte det, men nu cirkulerar ju den som en vanlig influensa det är ju ingen som varnar om den nu. Har den blivit mildare nu och folk är motståndskraftiga? 

Vi har byggt upp resistens, samt vaccinerar riskgrupper. Det är precis samma som troligen kommer ske med corona... Det är det jag försöker säga, folk var nästan lika hysteriska då. Men skillnaden var att det spreds långsammare just för att folk blev så sjuka... 

Folk kommer inte ens ihåg det längre... Det kommer bli samma med Corona... Så tänker du ställa in dina semestrar för resten av livet? För covid19 är nu något som vi får vänja oss vid (det finns förkylningar som tillhör coronavirusen så är lite fel att säga corona... Det är liksom redan något som vi har omkring oss, detta är bara en ny typ...). Så ju snabbare folk lugnar ner sig så vi kan koncentrera oss på att ta fram vaccin och mediciner desto bättre är det! Kraschar vi världsekonomin genom att stänga alla gränser och liknande så kommer vi inte ha råd att forska på det istället. Så.... ta ett djupt andetag och fråga dig själv när du senast tvättade händerna och hur noga du var... allt under en minut och du har slarvat... 

• Anonym (dyrt...)

Detta är tipsen som WHO går ut med... Samma som det borde vara helt ärligt... Inget nytt nu... När jag jobbade på flygplats såg jag ofta folk som reste trotts sjukdom.. Har haft folk som spytt ner sig i säkerhetskontrollen på grund av magsjuka men som fortfarande skulle ut och resa... Så res inte när du är sjuk och är du ute och reser så var noga med hygienen för som andra här sagt vet du inte vem som sitter bredvid dig, men det gäller ALLTID inte bara nu!! 

https://www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019/travel-advice

12345

• Anonym (dyrt...)
    Anonym (My Corona) skrev 2020-03-03 08:12:00 följande:

Lite svårt att se vad du menar här. Du fick svininfluensan och fick skador av den. Du var vuxen vid tiden? Tog inget vaccin? Vad?

Vaccinet som det propagerades för var aldrig riktigt testat och gav sömnsjuka till barn. Det fanns andra vacccin på marknaden som inte gav sömnsjuka hos barn. Trots varningar om just Pandemrix satsade svenska myndigheter sina slantar på den hästen. Och förlorade.

Så tragiskt som dina lungskador är så är det svårt att se på vilket sätt inkompetensen hos svenska myndigheter blir mindre pga dessa eller varför jag skulle vara en hycklare om jag inte tar vaccin mot Corona, om det nu kommer ett sådant.

Jag var vuxen och hade inte vaccinerats eftersom vaccinet gick till riskgrupperna först och jag hann bli smittad innan det hade så det räckte för alla.

Faktum kvarstår att man agerade efter devisen att biverkningarna av vaccinet var mindre allvarliga än om man lät bli att vaccinera.
Svar på tråden Har era semesterplaner för våren eller sommaren påverkats av Corona?