Har du trypofobi?
Det har jag.
Det har jag.
Ja, sen jag var barn. Visste dock inte vad fenomenet hette förrän för nåt år sen. Aldrig träffat på nån som haft det och berättat om det. Kanske lite pinsamt att erkänna...?
Nej, det har jag inte
Ja, sen jag var barn. Visste dock inte vad fenomenet hette förrän för nåt år sen. Aldrig träffat på nån som haft det och berättat om det. Kanske lite pinsamt att erkänna...?
Jag har. Men som ovan skrev så visste jag inte heller att det fanns ett namn och var vanligt utbrett. Kan inte minnas att jag hade denna fobi som barn dock. Utan tror den kommit i vuxen ålder eller iaf förvärrats. Kan inte ens tänka på hålmönster utan att få hjärtklappning. Dock kan jag se bilder/saker med flata jämna mönster helt ok. Men är det djup i hålen om ni förstår hur jag menar, då freakar jag fullständigt. Usch får kryp i kroppen nu bara för att jag skriver det. Hua.
Haha, så många, vad beror denna underliga på?
Känner en som är rädd för fjärilar.
En annan hade spyfobi innan, men det fixade en gallstenspancratit sen.
Och på senare år känner jag obehag över höga höjder, och nu pratar jag om hustak och sånt, och inte en susning varför det skett.
Men aldrig ett problem, då jag har inget behov att gå upp på ett.
Ja usch sånt med en massa hål, det är skitäckligt! Vet inte varför, men jag blir spyfärdig och jätteäcklad när jag ser sånt. Min mamma har samma.
Undrar vad det beror på? Spindelfobi och fobi för höga höjder eller trånga utrymmen förstår man ju varför men saker med eller bilder på en massa hål, det är ju löjligt egentligen
Det är ju uppenbart att denna kvinna (Ronnie Aconda tror jag att hon heter) försökte göra ett tonårsjänta dramaspektakel av en bild som (hemska tanke) visade naturliga hål - i en uppskattad TV-show.
"Öh-ÄHH jag dör, Håååål.. TA BORT- jag tror jag svimmar.. "låtsas svimma, tar sig för ögonen, kastar huvudet framåt och bakåt och lägger sen huvudet på bordet..
Inte så vuxet - om man säger så!
Den barska programledarkvinnan spännde ögonen i Aconda och sa brittiskt torrt;
" Det känns som att jag leder en terapi-session kring udda fobier!
Tycker man att nåt är obehagligt på bild eller annars så tittar man bort eller blundar! Att apa sig och göra stort väsen av sånt som andra uppfattar som ok är omoget och teatraliskt.
Påminner inte så lite om "svimmbenägna viktorianska överklasskvinnor i 1890-talets England som förväntades svimma (Swonning) av att höra en karl fisa eller en svordom uttalad.
Detta löjliga spektakel utvecklades snart till en viktig social överklasskod och vissa slott inrättade speciella "swonning-roms" där känsliga och utmattade spillror till överklasskvinnor kunde återhämta sig liggande på en divan, inandas dyr cologne och svalkade av solfjädrar - i flera dar.
Nära kvinnliga vänner/hovdamer tilläts besöka och uttrycka sitt djupa deltagande.. Allt medan kammarpigorna bar upp mat och tömde pispottor.
Och allt detta för att som kvinna ha hört ett fisljud eller sett skymten av en mans nakna vrist.
Aconda har sen dess deltagit i denna utmärkta TV-show fler gånger.
Nu mirakulöst tillfrisknad från sina tidigare "swonning - tendenser
Häpp!
Det lustiga är att jag har absolut inga problem med hål alls, men jag tycker bubblor av t.ex mjölken i kaffet är det vidrigaste som finns. Det kryper i hela kroppen! Samma med inzomade bilder på spindelögon. Det är ju samma form som hål, men är ju inte samma.. Vad är mitt problem då?!
Ett exempel för dom som inte vet vad trypofobi är. En osund rädsla för hål.
[quote=80252441][quote-nick]Anonym (ZZ) skrev 2020-02-28 15:49:05 följande:[/quote-nick][/quote]
Det där var ett lätt exempel. Finns betydligt mer obehagliga bilder på hål.
[quote=80252441][quote-nick]Anonym (ZZ) skrev 2020-02-28 15:49:05 följande:[/quote-nick][/quote]
Det där var ett lätt exempel. Finns betydligt mer obehagliga bilder på hål.
Ok, du förklarar dock inte varför du gillar att Ancona gjorde så stort och högljutt eget teaterspektakel av hennes egna privata känslor kring hål på en generisk bild som visades i programmet, som visades som illustration för en helt annan sakfråga i programmet.
Som sen gav programledaren välgrundad anledning till skarp tillrättavisning av Ancona - inför publik!
QI handlar faktiskt inte om Ankonas privata upplevda fobier eller hennes egen benägenhet till ytlig uppmärksamhetsknipande "swooning även om Ancona lyckades denna gången - av helt fel anledning.
Ronnie kan både vara rolig och knivskarp i replikerna om hon spolar sin benägenhet att ibland bete sig som en högljudd bortskämd fjortisjänta.
Den åldern/livsstilen borde hon ha lämnat för minst 15 år sen.
Med tanke på hennes nuvarande ålder....
Jag ramlade över ett test på nätet för att kolla om man har trypofobi. Jag höll på krevera av äckel och obehag! Vill inte ens länka dit, det får folk göra själva som undrar.