• hannerr

    1:2000 på kub, orolig

    Hej! Gjorde KUB test förra veckan och fick resultatet 1:2000 vilket barnmorskan menade var jättebra. Men när jag kom hem tittade jag i min sons papper (som är 10 månader gammal) och då fick jag resultatet 1:20.000. Det är ju jättestor skillnad och nu är jag så orolig att det är något ?fel? med bebisen. Jag är bara 25 så det bör inte vara åldern som drar ner siffrorna. Fler som varit med om detta? Har ni isåfall gått vidare?

    Med vänlig hälsning,

    Väldigt orolig och ledsen mamma

  • Svar på tråden 1:2000 på kub, orolig
  • Elle N

    Det kan vara så enkelt som att du är i en annan åldersgrupp nu... 20-24 och 25-29 t ex... Jag minns inte exakt vilka de är, men jag vet att det skiljer sig mycket mellan grupperna.

    Jag är 30 år och allting såg finfint ut på ultraljudet och med blodproverna. Jag fick 1:1250~ och var väldigt nöjd med det.

    Det föds ca 100 barn med Downs syndrom i Sverige varje år av ca 70 000 födslar. Det är ganska lite, och motsvarar 1:700. Du har alltså nästan tre gånger Lägre risk än genomsnittet den här gången!

    Om det ändå känns jobbigt för dig skulle jag betalat för en privat NIPT... Det kostar 3500-4000 kr ca, är icke-invasivt och de allra flesta kan få veta med mycket hög säkert om barnet har avvikelser eller ej.

    Men du har alltså Väldigt Bra resultat, bara att du förra gången hade Extremt bra... tror du bara behöver anpassa hur du tänker på risken och det normala

  • närkommertrean

    1:2000 ÄR bra siffror. Räkna om det till procent så är risken för en kromosomavvikelse väldigt liten, bara 0,05%. Chansen att barnet inte har en kromosomavvikelse är alltså hela 99,95%.

    Själv fick jag 1:2 för trisomi 21 och 1:267 för trisomi 13 och 18 när jag väntade mitt tredje barn. Då var jag 31 år. I mitt fall var det den breda nackspalten som drog ner siffrorna (3,6 mm). Jag fick göra fostervattenprov som visade att barnet inte hade någon kromosomavvikelse.

  • Solblomma30
    Elle N skrev 2020-02-27 21:29:05 följande:

    Det kan vara så enkelt som att du är i en annan åldersgrupp nu... 20-24 och 25-29 t ex... Jag minns inte exakt vilka de är, men jag vet att det skiljer sig mycket mellan grupperna.

    Jag är 30 år och allting såg finfint ut på ultraljudet och med blodproverna. Jag fick 1:1250~ och var väldigt nöjd med det.

    Det föds ca 100 barn med Downs syndrom i Sverige varje år av ca 70 000 födslar. Det är ganska lite, och motsvarar 1:700. Du har alltså nästan tre gånger Lägre risk än genomsnittet den här gången!

    Om det ändå känns jobbigt för dig skulle jag betalat för en privat NIPT... Det kostar 3500-4000 kr ca, är icke-invasivt och de allra flesta kan få veta med mycket hög säkert om barnet har avvikelser eller ej.

    Men du har alltså Väldigt Bra resultat, bara att du förra gången hade Extremt bra... tror du bara behöver anpassa hur du tänker på risken och det normala


    Instämmer i allt du skriver (bra sagt!) förutom det att 100 barn per år föds med DS och att risken för DS därmed är 1:700. Pga KUB, NIPT och invasiva tester aborteras de flesta foster med DS. Så risken att vara gravid med ett foster med DS är nog mångfaldigt högre.
  • Elle N
    Solblomma30 skrev 2020-02-27 22:21:56 följande:

    Instämmer i allt du skriver (bra sagt!) förutom det att 100 barn per år föds med DS och att risken för DS därmed är 1:700. Pga KUB, NIPT och invasiva tester aborteras de flesta foster med DS. Så risken att vara gravid med ett foster med DS är nog mångfaldigt högre.


    Sant, det tog jag inte med i beräkningarna...

    Sen vill jag inte tro att det är så många som gör abort pga. det, men jag har inga siffror på det, vet inte ens om det finns (eller hur man skulle skilja ut dem från de som väljer abort av andra anledningar, men har ett foster med ds).

    För mig var den stora oron Edvards syndrom eller avvikelser som kan tyda på hjärnskador eller andra allvarliga fel. Sen tänker jag också att man kan kunna vilja veta så mycket om sitt barn som man kan, för att vara förberedd på att på bästa sätt hantera det. Kunde man se i förväg att barnet skulle ha kraftigt nedsatt syn eller adhd eller vad som helst hade jag personligen velat veta det för att förbereda mig. Samtidigt inser jag att detta är en känslig fråga där det finns (legitima) farhågor om att det skulle innebära att fler valde bort sådana barn.
  • hannerr

    Tack snälla ni för era svar. Vet att det egentligen är ett bra resultat men när man jämför så blir jag ändå orolig :( har bokat in nipt på onsdag trots att det kostar en massa pengar, vill bara vara så säker som möjligt!

  • Elle N
    hannerr skrev 2020-02-28 12:36:03 följande:

    Tack snälla ni för era svar. Vet att det egentligen är ett bra resultat men när man jämför så blir jag ändå orolig :( har bokat in nipt på onsdag trots att det kostar en massa pengar, vill bara vara så säker som möjligt!


    Om det är det du känner att du behöver för din mentala hälsa så är det rätt beslut för dig! Och det som är rätt för dig är oftast rätt för bebis

    Lycka till!
  • Solblomma30
    Elle N skrev 2020-02-28 12:02:50 följande:

    Sant, det tog jag inte med i beräkningarna...

    Sen vill jag inte tro att det är så många som gör abort pga. det, men jag har inga siffror på det, vet inte ens om det finns (eller hur man skulle skilja ut dem från de som väljer abort av andra anledningar, men har ett foster med ds).

    För mig var den stora oron Edvards syndrom eller avvikelser som kan tyda på hjärnskador eller andra allvarliga fel. Sen tänker jag också att man kan kunna vilja veta så mycket om sitt barn som man kan, för att vara förberedd på att på bästa sätt hantera det. Kunde man se i förväg att barnet skulle ha kraftigt nedsatt syn eller adhd eller vad som helst hade jag personligen velat veta det för att förbereda mig. Samtidigt inser jag att detta är en känslig fråga där det finns (legitima) farhågor om att det skulle innebära att fler valde bort sådana barn.


    Jag läste en artikel från 2018 där det stod att antalet barn som föds med kromosomfel har minskat dramatiskt de sista 10 åren, och ännu mer sedan 2014 då NIPT kom till Sverige. För tio år sedan föddes 200-300 barn med avvikande kromosomer. 2016 föddes endast 160 barn med avvikande kromosomer.

    För DS specifikt så gäller att 183 barn föddes 2014 medan det 2016 föddes endast 122 barn. En stor minskning. Detta trots att antalet foster med avvikande kromosomer borde öka eftersom mammorna blir äldre och äldre.

    Siffrorna i artikeln är tagna från en rapport som Socialstyrelsen har gjort i ämnet. Så det borde stämma bra.
  • Solblomma30
    hannerr skrev 2020-02-27 21:20:55 följande:

    Hej! Gjorde KUB test förra veckan och fick resultatet 1:2000 vilket barnmorskan menade var jättebra. Men när jag kom hem tittade jag i min sons papper (som är 10 månader gammal) och då fick jag resultatet 1:20.000. Det är ju jättestor skillnad och nu är jag så orolig att det är något ?fel? med bebisen. Jag är bara 25 så det bör inte vara åldern som drar ner siffrorna. Fler som varit med om detta? Har ni isåfall gått vidare?

    Med vänlig hälsning,

    Väldigt orolig och ledsen mamma


    För att besvara din fråga TS så tycker jag inte att du ska vara orolig alls <3 Jag har fyra barn och jag har aldrig fått bättre siffror än 1:4000. Med två barn har jag fått 1:200 och 1:800 och deras kromosomer är helt normala. 1:2000 är en jättebra siffra! Men, jag förstår din känsla, för jag jämförde mitt första barns siffra 1:4000 med mitt andra barns 1:200 och oroade ihjäl mig. Men det var inget avvikande med honom ändå. Kub är ett ganska dåligt test i mitt tycke. Med sista barnet gjorde vi NIPT efter kub som gav 1:800. Bebisen hade lite bredare nackspalt än mina andra barn också. Men han hade inga kromosomavvikelser (vilket NIPT också sa).
  • hannerr

    Tack vad snäll du är och tack för att du berättar din historia! Att få höra att det gått bra för andra hjälper väldigt mycket och lugnar nerverna. Det är verkligen guldvärt <3

  • Carabellis kusp

    Jag fick 1:20 000 med första dottern och 1:2 med andra. Där hade vi usla odds. Jag var bara 27 år. Idag har jag två dörrar och båda är friska och fantastiska.

Svar på tråden 1:2000 på kub, orolig