• Anonym (Oroli­g)
    Fri 28 Feb 2020 09:57
    2429 visningar
    14 svar
    14
    2429

    Börsen faller

    Ja nu faller ju börsen ganska så rejält... jag har ganska mycket placerat i fonder som sjunkit väldigt mycket o jag börjar bli orolig. Bör man sälja? Jag eller sitta lugnt i båten o hoppas att de snart stiger igen?

  • Svar på tråden Börsen faller
  • Anonym (P)
    Fri 28 Feb 2020 10:00
    #1
    Anonym (Orolig) skrev 2020-02-28 09:57:48 följande:

    Ja nu faller ju börsen ganska så rejält... jag har ganska mycket placerat i fonder som sjunkit väldigt mycket o jag börjar bli orolig. Bör man sälja? Jag eller sitta lugnt i båten o hoppas att de snart stiger igen?


    Mitt innehav, både aktier och fonder, har också sjunkit rejält. Men detta är pengar som inte ska användas på minst 5 år , så jag sitter stil i båten och fyller på som vanligt vid lön.
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Fri 28 Feb 2020 10:10
    #2
    Anonym (P) skrev 2020-02-28 10:00:25 följande:

    Mitt innehav, både aktier och fonder, har också sjunkit rejält. Men detta är pengar som inte ska användas på minst 5 år , så jag sitter stil i båten och fyller på som vanligt vid lön.


    Ja mitt är heller inte tänkt att användas kortsiktigt o det är inget jg behöver inom kort utan klarar mig, men blir så orolig. Försökte läsa på lite o fråga bekanta, de sa att det kan stiga när alla får panik o börjar sälja av o så verkar det som att om det väl börjar stiga sen kan det stiga rejält o det är därför man inte ska sälja av billigt nu
  • Fri 28 Feb 2020 10:22
    #3

    Sitt lugnt i båten. Börsen går historiskt sett alltid i vågor. Det killar i magen när det sjunker men det kommer med största sannolikhet att hämta sig.
    Vänder man på det, och har möjlighet att investera, så är det ju köpläge nu när fondandelarna/aktierna är billigare så att säga. När de sedan går upp så äger du fler fondandelar/aktier.

  • Anonym (P)
    Fri 28 Feb 2020 10:31
    #4
    Anonym (Orolig) skrev 2020-02-28 10:10:46 följande:
    Ja mitt är heller inte tänkt att användas kortsiktigt o det är inget jg behöver inom kort utan klarar mig, men blir så orolig. Försökte läsa på lite o fråga bekanta, de sa att det kan stiga när alla får panik o börjar sälja av o så verkar det som att om det väl börjar stiga sen kan det stiga rejält o det är därför man inte ska sälja av billigt nu
    Precis. Nu är det panik och många säljer. Men det är också billigt på börsen just nu, så om man har pengar att avvara på lång sikt, så är det läge att köpa.

    Det är inte kul att se att det går ner, det är jobbigt också. Men jag har varit med om det förr och vet att det kommer att vända. Och när det vänder och man ser att pengarna ökar varje månad mer än vad man fyller på med, det är kul.


  • Anonym (tome)
    Fri 28 Feb 2020 10:35
    #5
    -2

    Alltså nu får ni sluta gnälla. Bara hittills IDAG har över 40.000 människor i världen dött av hunger. Och klockan är bara 10.30. Mellan 300.000 och 600.000 dör varje år i den ständigt återkommande influensan. Köper ni masker och håller på då också? Flera tusen människor röker eller dricker ihjäl er varje år bara i Sverige. Det är inte ETT DUGG synd om er ens om ni får detta coronavirus tio gånger detta år (synd att det inte är möjligt att få det fler gånger än en). Och det är verkligen inte det minsta synd om er som "förlorar pengar på börsen" pga utbrottet. Att spekulera på börsen är en risk man tar för att vinna storkovan och minsann inte en självklarhet att man ska tjäna en enda krona på. Så gnälliga, egoistiska och lättlurade...

  • LFF
    Fri 28 Feb 2020 11:23
    #6

    Nej, det går i vågor som sagt. Det är snarare nu som du ska köpa mer aktier/fonder av de du tror på och som sjunkit. De kommer öka igen så snart folk lugnar ner sig lite. 

  • Anonym (F)
    Fri 28 Feb 2020 11:27
    #7
    +1

    Det är snarare köpläge.

  • Anonym (F)
    Fri 28 Feb 2020 11:33
    #8
    Anonym (tome) skrev 2020-02-28 10:35:13 följande:

    Alltså nu får ni sluta gnälla. Bara hittills IDAG har över 40.000 människor i världen dött av hunger. Och klockan är bara 10.30. Mellan 300.000 och 600.000 dör varje år i den ständigt återkommande influensan. Köper ni masker och håller på då också? Flera tusen människor röker eller dricker ihjäl er varje år bara i Sverige. Det är inte ETT DUGG synd om er ens om ni får detta coronavirus tio gånger detta år (synd att det inte är möjligt att få det fler gånger än en). Och det är verkligen inte det minsta synd om er som "förlorar pengar på börsen" pga utbrottet. Att spekulera på börsen är en risk man tar för att vinna storkovan och minsann inte en självklarhet att man ska tjäna en enda krona på. Så gnälliga, egoistiska och lättlurade...


    Om du önskar att folk ska få Coronavisus x10 hoppas jag att du blir helt utan både premiepension och tjänstepension.

    Däremot är jag tacksam för att någon riskkapitalist någon gång ville satsa pengar på läkemedelsbolag, som kom att utveckla vacciner. Som även du fått/kommer få ta del av. Men vänta nu, kapitalister är bara av ondo eller hur? Du får avsäga dig vaccinet, någon gniden jävel kommer tjäna en spänn på dig.
  • Anonym (Utanf­örBoxe­n)
    Thu 5 Mar 2020 14:46
    #9
    +1
    Anonym (Orolig) skrev 2020-02-28 09:57:48 följande:

    Ja nu faller ju börsen ganska så rejält... jag har ganska mycket placerat i fonder som sjunkit väldigt mycket o jag börjar bli orolig. Bör man sälja? Jag eller sitta lugnt i båten o hoppas att de snart stiger igen?


    Nej du bör inte sälja. Ibland går börsen upp och ibland går den ner. Givet att du månadssparar i dina fonder så får du fler andelar när börsen går ner vilket gör att du tjänar ännu mer pengar när det går upp.
  • Tue 7 Feb 2023 19:40
    #10
    Situationen har förändrats mycket på senare tid. Jag investerar själv i fonder och jag navigerar alltid via porssikurssit.fi där jag håller koll på alla växelkursförändringar. Men jag tror inte att du behöver oroa dig för mycket.
  • Wed 8 Feb 2023 00:12
    #11

    Anonym tome har nog inte förstått vad aktieplaceringar innebär när de beskrivs som ett sätt att "vinna storkovan". Detta är inte bingolotto utan investeringar, ofta enda sättet att spara när ränteläget är som det varit - även om de flesta bankerna börjat utlova ränta. I en marknadsekonomi är näringslivet avhängigt av att folk placerar och har man inte lust eller tid att granska rapporter kan man ju alltid köpa investeringsbolag, Large Cap, där ingår många större börsnoterade bolag. Placeringar på börsen är långsiktiga, de flesta ger också utdelning. Har man aktierna i ISK så betalar man inte skatt på utdelningen heller. Just nu det is i magen som gäller, men när jag jämför min portfölj med värdet för ett år sen har  fallet varit obetydligt.

  • Anonym (2020)
    Wed 8 Feb 2023 07:10
    #12

    Tråden är från 2020.

  • Anonym (vilse i pannka­kan?)
    Wed 8 Feb 2023 14:46
    #13
    Anonym (tome) skrev 2020-02-28 10:35:13 följande:

    Alltså nu får ni sluta gnälla. Bara hittills IDAG har över 40.000 människor i världen dött av hunger. Och klockan är bara 10.30. Mellan 300.000 och 600.000 dör varje år i den ständigt återkommande influensan. Köper ni masker och håller på då också? Flera tusen människor röker eller dricker ihjäl er varje år bara i Sverige. Det är inte ETT DUGG synd om er ens om ni får detta coronavirus tio gånger detta år (synd att det inte är möjligt att få det fler gånger än en). Och det är verkligen inte det minsta synd om er som "förlorar pengar på börsen" pga utbrottet. Att spekulera på börsen är en risk man tar för att vinna storkovan och minsann inte en självklarhet att man ska tjäna en enda krona på. Så gnälliga, egoistiska och lättlurade...


    Har du hamnat i fel tråd eller har du bara en dålig dag? Kanske investerat dyrt på börsen och sålt  för billigt i panik, med efterföljande ångest? Ta en kaffe och chilla ner dig lite.
  • Anonym (vilse i pannka­kan?)
    Wed 8 Feb 2023 14:46
    #13
    Anonym (tome) skrev 2020-02-28 10:35:13 följande:

    Alltså nu får ni sluta gnälla. Bara hittills IDAG har över 40.000 människor i världen dött av hunger. Och klockan är bara 10.30. Mellan 300.000 och 600.000 dör varje år i den ständigt återkommande influensan. Köper ni masker och håller på då också? Flera tusen människor röker eller dricker ihjäl er varje år bara i Sverige. Det är inte ETT DUGG synd om er ens om ni får detta coronavirus tio gånger detta år (synd att det inte är möjligt att få det fler gånger än en). Och det är verkligen inte det minsta synd om er som "förlorar pengar på börsen" pga utbrottet. Att spekulera på börsen är en risk man tar för att vinna storkovan och minsann inte en självklarhet att man ska tjäna en enda krona på. Så gnälliga, egoistiska och lättlurade...


    Har du hamnat i fel tråd eller har du bara en dålig dag? Kanske investerat dyrt på börsen och sålt  för billigt i panik, med efterföljande ångest? Ta en kaffe och chilla ner dig lite.
  • Anonym (vilse i pannka­kan?)
    Wed 8 Feb 2023 14:46
    #14
    Anonym (tome) skrev 2020-02-28 10:35:13 följande:

    Alltså nu får ni sluta gnälla. Bara hittills IDAG har över 40.000 människor i världen dött av hunger. Och klockan är bara 10.30. Mellan 300.000 och 600.000 dör varje år i den ständigt återkommande influensan. Köper ni masker och håller på då också? Flera tusen människor röker eller dricker ihjäl er varje år bara i Sverige. Det är inte ETT DUGG synd om er ens om ni får detta coronavirus tio gånger detta år (synd att det inte är möjligt att få det fler gånger än en). Och det är verkligen inte det minsta synd om er som "förlorar pengar på börsen" pga utbrottet. Att spekulera på börsen är en risk man tar för att vinna storkovan och minsann inte en självklarhet att man ska tjäna en enda krona på. Så gnälliga, egoistiska och lättlurade...


    Har du hamnat i fel tråd eller har du bara en dålig dag? Kanske investerat dyrt på börsen och sålt  för billigt i panik, med efterföljande ångest? Ta en kaffe och chilla ner dig lite.
Svar på tråden Börsen faller