• Doftis2473

    Överviktig = kört

    Jag och min sambo testade ppsitivt.

    Det var inte planerat, men vi blev ändå väldigt lyckliga och bestämde oss direkt för att behålla barnet.

    Nu till sakwn.

    Jag är extremt överviktig.. Är 1,76 och väger cirka 145 kg.

    Jag förstår självklart att en graviditet är en risk och att det inte kommer bli en dans på rosor... Men o slutet kommer det ju att vara värt det.

    Hursom.. Var på inskrivming och träffade en väldigt trevlig Bm.. Blev inbokad hos en läkare för att kontrollera blodtryck åh andra prover.

    Blodtrycket va 120/80 ocj alla preocer klockrena.. Förutom sköldkörteln som visade på låg produktion.

    Är enligt ultraljud och beräkningar i vecka 8.

    Hursom.. Läkaren var så extremt negatlv och det kändes som att hon mer eller mindre pushade oss att överväga abort.

    Hon sa flera ggr att ingen vet ju hur det går för fostret med denna kraftiga övervikt. Hon antydde att det va väldigt själviskt av oss att ens ha satt oss i denna situationen och undrade om ingen informerat oss om att det finns preventivmedel om man inte planerar en graviditet.

    Hmm jo.. Jag är över 30, jag är inte förr igår och vi har anvöndt preventivmedel, men nu blev det såhör öndå.

    Ska man inte få vara lycklig över det..

    Jag va extremt glad och såg mycket fram emot det hela.. Nu känner jag mig mest orolig, självisk och osäker.

    Vet inte vad jag eg ville med detta inlägg.. Behlvde nog bara skriva av mig.

    Tack!

  • Svar på tråden Överviktig = kört
  • Hönshjärna

    Det är sant att man inte vet hur det går för fostret i och med att du är så överviktig. Å andra sidan sidan kan vi ju vara definitivt säkra på att det dör vid en abort. (Finns barn som överlevt aborter i USA, men så gör de ju väääldigt sena aborter i vissa delstater där). Så är det barnet man känner omsorg för så kan vi ju redan där utesluta abort.

    Skit i vad läkaren säger. Ökad risk betyder just ökad risk, inte säker utgång. Överviktiga har fött friska barn förr och normalviktiga, friska och hälsosamma mödrar har fött sjuka barn förr. Poängen är att ingen vet hur det ska gå när man blir gravid. Det är ökade risker för diabetiker att bli gravida, ska de också uppmuntras till abort?

  • Anonym (BMI 37)

    Hej

    Det finns absolut risker för både bebisen och dig i och med denna graviditet. Du har större risk för vissa missbildningar, missfall, havandeskapsförgiftning och mer.... Det kan också gå hur bra som helst.

    Vet inte var i landet du bor men i min region finns det ett speciellt program man följer som överviktig. Man har tätare kontroller i början, främst för att diskutera kosten där det viktigaste är att man går upp så lite som möjligt under graviditeten.

    Sedan gör man glukosbelastning relativt tidigt samt kontrollera p-glukos x flera under graviditeten för att hitta evt graviditetsdoabetes.

    Hoppas du fått utskrivet Folacin 5 mg att ta så här i början av graviditeten. Vet att flera med kraftig övervikt även får blodförtunnande utskrivet.

    Har man BMI 40 eller mer får man även i slutet av graviditeten träffa läkare inkl narkosläkare för att lägga upp en förlossningsplan. Finns högre risker för komplikationer i samband med förlossningen.

    Jag hoppas att de har något liknande i din region. Själv hade jag BMI 37 vid inskrivningen och fick därmed ingå i ovanstående program förutom läkarmötet i slutet.

    Hoppas allt går bra för dig och att ni får en underbar liten bebis!

  • Anonym (Hm)

    Tänker inte så mycket på övervikten men att ej planera en graviditet med obehandlat tsh är väldigt själviskt. Är otroligt stor risk för barnet att ej ha bra värde och medicinering när man planerar graviditet och under graviditeten. Extremt stor risk för avvikelser vid obehandlat tsh före och under en graviditet, även om det bara är i början av graviditeten. Men du kommer ha lättare gå ned i vikt med levaxin.

  • furelise

    Först o främst: grattis! ????

    Är det möjligt att det är ett känsligt ämne för dig och därför kände du att läkaren dömde dig? Jag vet ej, men kanske världen inte är så elak.

    Annars: när du börjar ta Levaxin (extrahormoner som din sköldkörteln inte producerar tillräckligt) kommer extrakilorna börja smälta bort, jag lovar! Använd möjligheten till att träna och äta hälsosamt, nu har du världens bästa motivation - ditt barns hälsa. Jag hoppas att du orkar och inte lider av trötthet, illamående osv.

    Lite varning: några gör misstaget att ta alldeles för hög dos av Levaxin, för att tappa vikt. Gör det aldrig, det kan fucka upp hjärtat och mycket mer. Oavsätt ven dömer dig och hur, riskera inte dina livsviktiga organer.

    Njut av din graviditet, man är inte en dålig mamma för att man har övervikt. (Om man lär sina barn däremot att äta onyttigt och onödigt mycket och barnet blir tvungen att leva med fetma, det är föräldrarnas fel. Men det säkert inte är ditt mål.)

    Grattis igen! Du säkert kommer att bli fantastisk!

  • Doftis2473
    Anonym (Hm) skrev 2020-02-29 00:46:29 följande:

    Tänker inte så mycket på övervikten men att ej planera en graviditet med obehandlat tsh är väldigt själviskt. Är otroligt stor risk för barnet att ej ha bra värde och medicinering när man planerar graviditet och under graviditeten. Extremt stor risk för avvikelser vid obehandlat tsh före och under en graviditet, även om det bara är i början av graviditeten. Men du kommer ha lättare gå ned i vikt med levaxin.


    Ja. Nu var jag ju inte medveten om TSH då ingen läkare någonsin nämnt detta för mig innan så den delen kan jag inte direkt ta ansvar för.

    Fick som Du säger levaxin utskrivet av läkaren.
  • Doftis2473
    furelise skrev 2020-02-29 00:53:09 följande:

    Först o främst: grattis! ????

    Är det möjligt att det är ett känsligt ämne för dig och därför kände du att läkaren dömde dig? Jag vet ej, men kanske världen inte är så elak.

    Annars: när du börjar ta Levaxin (extrahormoner som din sköldkörteln inte producerar tillräckligt) kommer extrakilorna börja smälta bort, jag lovar! Använd möjligheten till att träna och äta hälsosamt, nu har du världens bästa motivation - ditt barns hälsa. Jag hoppas att du orkar och inte lider av trötthet, illamående osv.

    Lite varning: några gör misstaget att ta alldeles för hög dos av Levaxin, för att tappa vikt. Gör det aldrig, det kan fucka upp hjärtat och mycket mer. Oavsätt ven dömer dig och hur, riskera inte dina livsviktiga organer.

    Njut av din graviditet, man är inte en dålig mamma för att man har övervikt. (Om man lär sina barn däremot att äta onyttigt och onödigt mycket och barnet blir tvungen att leva med fetma, det är föräldrarnas fel. Men det säkert inte är ditt mål.)

    Grattis igen! Du säkert kommer att bli fantastisk!


    Tack.. Jag fi k levaxin utskrivet och har fptt att jag ska ta en tablett om dagdn till att börja med och de skulle hålla koll med nya prover så det känns tryggt.

    Kankse är det som du säger... Att man mår dåligt sjäöv och därför känner sig dömd.

    Tack för insikten.
  • furelise

    Vad som gäller själviskhet: vi alla som väljer att föda barn gör det pga själviskhet. Jag fattar inte ens påståendet, vilka andra anledningar kan det finnas?

  • furelise

    Vad som gäller själviskhet: vi alla som väljer att föda barn gör det pga själviskhet. Jag fattar inte ens påståendet, vilka andra anledningar kan det finnas?

  • furelise
    Doftis2473 skrev 2020-02-29 00:55:44 följande:

    Tack.. Jag fi k levaxin utskrivet och har fptt att jag ska ta en tablett om dagdn till att börja med och de skulle hålla koll med nya prover så det känns tryggt.

    Kankse är det som du säger... Att man mår dåligt sjäöv och därför känner sig dömd.

    Tack för insikten.


    Jag vet inte vad frågeteckerna gör i mitt tidigare inlägg. Det var bara grattis! Utan några som helst frågetecken :)
  • Doftis2473
    furelise skrev 2020-02-29 00:57:38 följande:

    Vad som gäller själviskhet: vi alla som väljer att föda barn gör det pga själviskhet. Jag fattar inte ens påståendet, vilka andra anledningar kan det finnas?


    Det är iofs väldigt sant =)
  • furelise
    Doftis2473 skrev 2020-02-29 00:53:10 följande:

    Ja. Nu var jag ju inte medveten om TSH då ingen läkare någonsin nämnt detta för mig innan så den delen kan jag inte direkt ta ansvar för.

    Fick som Du säger levaxin utskrivet av läkaren.


    Fxxxxn, det gör mig så arg! Övervikt - det första en läkare bör kolla är tsh värdet. Hur är det möjligt att du inte blev diagnistiserad tidigare? Kanske ditt barn räddar dig från många år av obehandlat hypotyreos.
  • Doftis2473
    furelise skrev 2020-02-29 01:04:55 följande:

    Fxxxxn, det gör mig så arg! Övervikt - det första en läkare bör kolla är tsh värdet. Hur är det möjligt att du inte blev diagnistiserad tidigare? Kanske ditt barn räddar dig från många år av obehandlat hypotyreos.


    Ja jag vet inte. Har ju gått ganska tätt hos läkaren de senaste åren för att jag själv velat kontrollera mitt blodtryck., kolestrol och diabetes.

    Vet inte om de tagit test för det innan men ska def kolla upp det nu.
  • Lilant

    Inget vet hur de går för fostret i en normal viktig graviditet heller??? Jag är normalviktig och har fått t.ex en missed abortion å så :)

  • Anonym (Hoppas)

    Stort grattis!

    Strunta i vad läkaren säger och vad en del ovan säger. Ni är så värda det här barnet. Vi alla bär på problem som kan medföra risker en del vet vi om och en del vet vi inte om.

    Jag har själv en sjukdom som kan göra det svårare och även med låg risk föras över till ett barn. Jag vet att när jag väl får mitt barn så kommer jag vara den bästa mamman till detta barnet. Ska någon annan då bestämma om jag får skaffa barn eller inte?

    NEJ! Det är själviskt av andra att tycka och tänka så. De menar då att de ska få skaffa barn men vi inte. Det är inte en sådan uppfostran jag vill ge till ett barn heller utan alla har lika mycket värde och rätt till saker.

    Kroppen är fantastisk och går graviditeten bra så är det meningen annars säger kroppen ifrån och lite mer hjälp kan behövas.

    Lycka till och massa peppkramar till dig och din kille! Ni fixar det här.

Svar på tråden Överviktig = kört