• Anonym (Dröjs­målsrä­nta)
    Sat 29 Feb 2020 11:31
    662 visningar
    5 svar
    5
    662

    Idiothandläggare på Skatteverket, bouppteckningsfråga

    https://www.familjeliv.se/forum/thread/80229257-maste-man-betala-fakturan-fastan-jobbet-inte-blivit-fardigt

    Jag skrev ovanstående tråd tidigare, om någon kommer ihåg. Använder samma signatur, fast det inte längre handlar om dröjsmålsräntan. 

    Saken är alltså den att min far gick bort för nu närmare fem månader sedan, och att "min" jurist varit ovanligt senfärdig i alla stegen i bouppteckningen. Jag har fått ringa och tjata om varje steg i processen, mycket påfrestande, och särskilt som jag behöver få tillgång till de här kontona omgående. Samtidigt har jag inte kunnat gå till någon annan, för denne juristen sitter ju på alla verifikationerna (originalhandlingarna). Jag har känt mig så hjälplös. 

    Nu är bouppteckningen i alla fall inne hos SKV och jag har även betalat fakturan, så den biten är ur världen. Men ett steg återstår. När SKV är klara med bouppteckningen ska de skicka den alltid till "ingivaren", d.v.s. i detta fall juristen. Jag pratade med en - för övrigt väldigt oförstående och otrevlig - handläggare på Skatteverket i telefon igår. Jag frågade om de inte skulle kunna skicka bouppteckningen direkt till mig när den är färdiggranskad, i och med att det finns risk att juristen slarvar bort den igen, eller ligger på den några månader innan han ids posta den till mig. Skatteverket har en rad anteckningar om detta, eftersom jag har varit tvungen att förklara varför bouppteckningen inte kom in i tid.

    Men detta är tydligen helt omöjligt??? Trots att jag är enda arvingen. När jag försökte få svar på vad som händer, om jag aldrig får bouppteckningen från juristen, så blev kärringen väldigt upprörd och SKREK att HON inte kunde ansvara för vad juristen gjorde och inte gjorde. ??? Det har ju ingen sagt heller!!! Jag ville bara veta vad som händer, hur man ska gå till väga i så fall. 

    För det kan ju inte vara så illa, att jag aldrig kan komma åt de pengar jag ärver, bara för att en slarvig jurist aldrig skickar bouppteckningen till mig? Det MÅSTE ju gå att få den från Skatteverket i så fall, så stelbent kan det inte vara?
  • Svar på tråden Idiothandläggare på Skatteverket, bouppteckningsfråga
  • Sat 29 Feb 2020 14:41
    #1
  • Anonym (Chatr­ine)
    Sat 29 Feb 2020 14:54
    #2

    Men varför hålla på att bråka med SKV i förväg? Klart du kan begära ut bouppteckningen, men du får ju vänta tills den faktiskt är helt färdig. Spontant så börjar det kännas som om du tjatar hål huvudet på folk så till den milda grad att de önskar att de aldrig tagit på sig uppdraget.

  • Anonym (Dröjs­målsrä­nta) Trådstartaren
    Sat 29 Feb 2020 14:55
    #3
    Tow2Mater skrev 2020-02-29 14:41:39 följande:

    Skatteverket kan på begäran skicka en kopia på registrerad bouppteckning:

    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/narenanhorigdor/bouppteckning/bestallkopiapabouppteckning.4.12815e4f14a62bc048f10849.html


    Ja jag vet. Men enligt kärringen på Skatteverket kan man inte använda kopian när man ska avsluta den avlidnes konton. Det måste vara originalet. Jag hoppas att hon har fel... En otrolig inkompetens i så fall!
  • Thu 5 Mar 2020 18:27
    #4

    Jobbar på stor bank. Om du glömt bouppteckning hemma (eller blivit av med den) och det är lugnt i kön så beställer jag den digitala ifrån skv. Du får vänta 10 minuter på beställning men får självklart hjälp att avsluta konton och fylla i skiftet av pengarna.


    Bank, pension, sparande
  • Anonym (Dröjs­målsrä­nta) Trådstartaren
    Fri 6 Mar 2020 01:36
    #5
    gusjon9001 skrev 2020-03-05 18:27:28 följande:

    Jobbar på stor bank. Om du glömt bouppteckning hemma (eller blivit av med den) och det är lugnt i kön så beställer jag den digitala ifrån skv. Du får vänta 10 minuter på beställning men får självklart hjälp att avsluta konton och fylla i skiftet av pengarna.


    Tack! Det var en stor lättnad att höra detta! :)
Svar på tråden Idiothandläggare på Skatteverket, bouppteckningsfråga