• Sun 1 Mar 2020 12:21
    294 visningar
    6 svar
    6
    294

    Blivande sambons kassa ekonomi...

    Då jag går klart min utbildning till sommaren, har min partner och jag drömt om och bestämt att jag ska flytta in hos henne. Det som slår en hård knut i magen är att jag mer och mer har märkt att hon ligger efter med räkningar. När jag (med hennes godkännande) kollade igenom alla oöppnade kuvert för någon dag sedan, var det en hel del släpande räkningar som gått till kronofogden.

    Vi har pratat om det tidigare och jag har försökt inspirera henne att ta tag i allt detta. Efter ett besök hos en budgetplanerare hos kommunen fick hon reda på att det kanske rör sig om 35-40 tusen hon kommer ha gått back tills att vi bor ihop om några månader. Då jag själv lever på marginalerna med studiebidrag och inte har något sparat kan jag inte hjälpa till så mycket.

    Hon har fast jobb, äger en bostadsrätt och leasar en bil vilken det är nästan två år kvar på kontraktet. Skulderna handlar om alla möjliga räkningar som släpat för att hon haft ångest över att öppna dem för att hon inte vet om lönen kommer räcka till.

    Det jag undrar över då jag själv har lite koll på vart man kan vända sig är vad det finns för alternativ. Det jag själv tänkt är att be henne höra av sig till kronofogden samt de olika ställena hon har skulder hos för att få full koll på läget - vilka summor det exakt handlar om.

    Går det att samla ihop skulderna på något sätt, och vilka sådana banker eller bolag skulle ni rekommendera? Eller har ni andra tips?

    Tanken är att vi från och med juni kommer bo ihop och således dela boendekostnaderna, vilket kommer underlätta situationen enormt för henne.

  • Svar på tråden Blivande sambons kassa ekonomi...
  • Sandra­söt88
    Sun 1 Mar 2020 12:27
    #1

    Det kommer aldrig att funka mellan er i längden, ni för olika.

  • Sun 1 Mar 2020 13:08
    #2
    Sandrasöt88 skrev 2020-03-01 12:27:23 följande:

    Det kommer aldrig att funka mellan er i längden, ni för olika.


    Vi har varit ihop snart två år och allt fungerar skitbra. Bästa som har hänt mig på så många sätt. Jag känner igen hennes beteende då jag själv hamnat i en sådan ond spiral av att skjuta räkningarna framför sig. Och hon har tidigare haft koll.
  • Sandra­söt88
    Sun 1 Mar 2020 14:12
    #3
    MiPasta skrev 2020-03-01 13:08:18 följande:

    Vi har varit ihop snart två år och allt fungerar skitbra. Bästa som har hänt mig på så många sätt. Jag känner igen hennes beteende då jag själv hamnat i en sådan ond spiral av att skjuta räkningarna framför sig. Och hon har tidigare haft koll.


    Fortsätt intala dig själv det så blir det säkert bra.
  • Sun 1 Mar 2020 14:53
    #4

    Om skulderna ligger hos olika inkassobolag så ringer man dem och frågar om man kan betala av. Beroende på storleken på skuld, och vad de har för regler brukar man få betala av 500-1500 kr för de ska frysa räntan.

    Är skulden stor hos kronofogden? Börja betala av den är smartast så hon sen slipper utmätning av lön och blir av med prickarna i systemet.

    Så har hon t.ex. skulder hos 5 olika inkassobolag. Ring dem och betala av t.ex. 500 kr per månad. Sen kolla med fogden. När ni flyttat ihop har hon större chans att betala av några av de mindre skulderna direkt. Har hon inte råd att betala så mkt att låsa räntan just nu på alla så ta de som hon blir av med snabbast. De brukar även ha en summa man kan betala av för de inte ska skicka in till kronofogden och i princip bara täcker räntan.

    Ett blancolån hos en bank är inte troligt att någon av er får. Har hon prick hos kronofogden så kanske det bara är lån med skyhögränta som gäller vilket är korkat.

  • Sun 1 Mar 2020 15:03
    #5

    @TheDucky Tack!!!

  • Mon 2 Mar 2020 19:29
    #6
    MiPasta skrev 2020-03-01 13:08:18 följande:
    Vi har varit ihop snart två år och allt fungerar skitbra. Bästa som har hänt mig på så många sätt. Jag känner igen hennes beteende då jag själv hamnat i en sådan ond spiral av att skjuta räkningarna framför sig. Och hon har tidigare haft koll.
    Då kommer ni också ta er igenom detta.
    du kommer få höra en del negativ kritik och dumma kommentarer men focusera på grundproblemet så kommer det försvinna fortare än vad man tror.

    Jag har själv hjälp en närstående i en liknande situation denne har inte hamnat i samma dilemma igen, det handlade bara om att man behövde hjälp att ta sig ur det och det innebär inte att du ska betala hennes räkningar.

    Börja  med att se till att säga upp allt som går att säga upp, det finns alltid något, abonnemang, träningskort tidningar etc där  går det ofta att få loss en del pengar för räkningar.

    Ring runt till dom olika inkassobolagen och begär en avbetalningsplan, har dom skickat det till kronofogden så kan de dra tillbaka kravet om de går med på en avbetalningsplan.
    Betala dom räkningarna som ligger hos kronofogden om det inte finns något alternativ det går ofta att göra innan det blir en anmärkning.

    Sedan angående avbetalningsplanen, betala så mycket som möjligt på det med högst ränta, när det är borta så lägger ner mer pengar på det med näst högst ränta.

    Det ger lägre kostnader i längden.

    40-50k är inte så mycket det städar man upp ganska snabbt och ni kan gå vidare och bygga upp ert liv och era visioner.
Svar på tråden Blivande sambons kassa ekonomi...