Blivande sambons kassa ekonomi...
Då jag går klart min utbildning till sommaren, har min partner och jag drömt om och bestämt att jag ska flytta in hos henne. Det som slår en hård knut i magen är att jag mer och mer har märkt att hon ligger efter med räkningar. När jag (med hennes godkännande) kollade igenom alla oöppnade kuvert för någon dag sedan, var det en hel del släpande räkningar som gått till kronofogden.
Vi har pratat om det tidigare och jag har försökt inspirera henne att ta tag i allt detta. Efter ett besök hos en budgetplanerare hos kommunen fick hon reda på att det kanske rör sig om 35-40 tusen hon kommer ha gått back tills att vi bor ihop om några månader. Då jag själv lever på marginalerna med studiebidrag och inte har något sparat kan jag inte hjälpa till så mycket.
Hon har fast jobb, äger en bostadsrätt och leasar en bil vilken det är nästan två år kvar på kontraktet. Skulderna handlar om alla möjliga räkningar som släpat för att hon haft ångest över att öppna dem för att hon inte vet om lönen kommer räcka till.
Det jag undrar över då jag själv har lite koll på vart man kan vända sig är vad det finns för alternativ. Det jag själv tänkt är att be henne höra av sig till kronofogden samt de olika ställena hon har skulder hos för att få full koll på läget - vilka summor det exakt handlar om.
Går det att samla ihop skulderna på något sätt, och vilka sådana banker eller bolag skulle ni rekommendera? Eller har ni andra tips?
Tanken är att vi från och med juni kommer bo ihop och således dela boendekostnaderna, vilket kommer underlätta situationen enormt för henne.