• LaFontaine

    Matigare fika på dop - kom med idéer!

    Det vankas dop. Dopfikat kommer att serveras kring 13.30/14.00. Det är alltså för sent för lunch. Samtidigt gör ceremonin att många får äta en tidig lunch. Jag tänkte därför ha två "stationer" vid fikat, en med kaffe och tårta/kakor och en med champagne och nåt mer matigt. Men vad tusan ska jag göra? Jag tänker mig enklare fingermat och snittar, som ändå är mer matigt är småsnittar. Inte smörgåstårta och inga "maträtter".

    Vad har ni för tips på trevliga smårätter/fingermat som passar till bubbel?

  • Svar på tråden Matigare fika på dop - kom med idéer!
  • Anonym (LL)

    Kanske blir för matigt men minipajer är enkelt att göra i små aluminiumformar. Går att variera i oändlighet med olika fyllningar.

  • LaFontaine
    Anonym (LL) skrev 2020-03-01 12:45:46 följande:

    Kanske blir för matigt men minipajer är enkelt att göra i små aluminiumformar. Går att variera i oändlighet med olika fyllningar.


    Gör man dem små funkar det ju! Att jag inte tänkte på det, tack
  • Giftskåneman

    Jag hade skippat champagnen och haft helt alkoholfritt, sen gjort buffe med goda bullar och olikapålägg, och söt kaka tex wienerbröd

  • LaFontaine
    Giftskåneman skrev 2020-03-01 12:53:58 följande:

    Jag hade skippat champagnen och haft helt alkoholfritt, sen gjort buffe med goda bullar och olikapålägg, och söt kaka tex wienerbröd


    Det är en idé, men vi kommer servera alkohol.
  • Anonym (Hedvig)

    Kommer det vara någon typ av namngivningsceremoni innan dopfikat, dvs när skall gästerna vara på plats? Är det klockan 12 (ex i kyrka?)
    I så fall kan det vara värt att tänka på att väldigt många som inte själv har småbarn av gästerna kommer antagligen inte äta något mer alls efter frukost innan de kommer till dopet så de kommer att behöva "mat".

    Så "matigare dopfika" är nog väldigt bra att bjuda på. Tänker som någon ovan nämnde paj, med kanske lite olika kallskuret (ex skinka, rostbiff, kalkonskivor), olika ostar, bröd (ljust + lite grövre), uppskuren frukt (vindruvor, päron, melon etc) samt en sallad (gärna lite matigare ex pastasallad), lite olika kex.

    Skulle sedan inte lägga jättemycket krut på en massa olika kakor utan kanske bara servera någon bulle + tårta.

  • LaFontaine
    Anonym (Hedvig) skrev 2020-03-01 13:22:27 följande:

    Kommer det vara någon typ av namngivningsceremoni innan dopfikat, dvs när skall gästerna vara på plats? Är det klockan 12 (ex i kyrka?)
    I så fall kan det vara värt att tänka på att väldigt många som inte själv har småbarn av gästerna kommer antagligen inte äta något mer alls efter frukost innan de kommer till dopet så de kommer att behöva "mat".

    Så "matigare dopfika" är nog väldigt bra att bjuda på. Tänker som någon ovan nämnde paj, med kanske lite olika kallskuret (ex skinka, rostbiff, kalkonskivor), olika ostar, bröd (ljust + lite grövre), uppskuren frukt (vindruvor, päron, melon etc) samt en sallad (gärna lite matigare ex pastasallad), lite olika kex.

    Skulle sedan inte lägga jättemycket krut på en massa olika kakor utan kanske bara servera någon bulle + tårta.


    Jag har lyxen att ha en svärmor som har en svägerska som i alla år haft en intern "tävling" gällande bakverk. Båda vill baka till dopet. Jag kommer ha fika ett år efteråt

    Själva dopceremonin är antingen 12.30 eller 13.00. Jag vet sen förra gången att, trots att församlingshemmet ligger vägg i vägg, det tar en stund innan alla har samlat ihop sig. Barn behöver kissa, nån gamling tappar bort sig och släktingar ska stanna och prata lite. Jag kommer vara tydlig i inbjudan med vad som bjuds, dvs att det inte är lunch som gäller utan fika med salta alternativ så att man inte förväntar sig sittande varm lunch.
  • Giftskåneman
    LaFontaine skrev 2020-03-01 13:09:47 följande:

    Det är en idé, men vi kommer servera alkohol.


    Jo men smakerna ska passa ihop, vet ej om champagne blir gott till källarfranska med leverpastej och gurka, ja kanske
  • LaFontaine
    Giftskåneman skrev 2020-03-01 14:01:35 följande:
    Jo men smakerna ska passa ihop, vet ej om champagne blir gott till källarfranska med leverpastej och gurka, ja kanske
    Vilken tur att jag inte har några planer på varken källarfranska, leverpastej eller gurka då!
  • Anonym (Anna)
    LaFontaine skrev 2020-03-01 14:02:47 följande:
    Vilken tur att jag inte har några planer på varken källarfranska, leverpastej eller gurka då!
    Vad ska du bjuda på då?

    Fika med salta alternativ, vad menas med det? Låter som snacks.
  • LaFontaine
    Anonym (Anna) skrev 2020-03-01 14:52:48 följande:

    Vad ska du bjuda på då?

    Fika med salta alternativ, vad menas med det? Låter som snacks.


    Det var ju det jag bad om tips på. Hittills har jag fått tips om minipajer och ost- och charkbricka. Jag funderar också på lite röror till fröknäcke och liknande. Eller lite afternoon tea-inspirerat. Dock inte källarfranska med leverpastej.
  • Anonym (Anna)
    LaFontaine skrev 2020-03-01 15:26:36 följande:
    Det var ju det jag bad om tips på. Hittills har jag fått tips om minipajer och ost- och charkbricka. Jag funderar också på lite röror till fröknäcke och liknande. Eller lite afternoon tea-inspirerat. Dock inte källarfranska med leverpastej.
    Då tycker jag att du ska vara tydlig med det, inte skriva fika med salta alternativ.

    Afternoon-tea låter trevligt, det kan man ju skriva i inbjudan också. 
  • Rebecca1987

    Plock bricka.

    Med vindruvor, ananas, körsbärstomater, sallad, mango, honungsmelon, kex, ost i både hård och bredbar. grillad kyckling, rostbiff, grillad fläskfilé, lite räkor,

    Potatissallad

  • Giftskåneman
    Rebecca1987 skrev 2020-03-01 18:13:13 följande:

    Plock bricka.

    Med vindruvor, ananas, körsbärstomater, sallad, mango, honungsmelon, kex, ost i både hård och bredbar. grillad kyckling, rostbiff, grillad fläskfilé, lite räkor,

    Potatissallad


    Svårt att hplla maten varm, då måste man anlita personal
  • Anonym (Anna)
    Giftskåneman skrev 2020-03-02 12:30:04 följande:
    Svårt att hplla maten varm, då måste man anlita personal
    Fast det är ju mat som man kan äta kall.
  • Rebecca1987
    Giftskåneman skrev 2020-03-02 12:30:04 följande:

    Svårt att hplla maten varm, då måste man anlita personal


    Vi serverade det kallt. Och var väldigt uppskattat
Svar på tråden Matigare fika på dop - kom med idéer!