• Anonym (Frugan)

    Hur ofta är det ok att dricka alkohol?

    Jag och min man har varit tillsammans i många år och har två barn i förskoleålder tillsammans. Vi växte båda upp i ett religiöst samfund där alkohol var totalförbjudet. För cirka 5 år sen valde vi tillsammans att lämna kyrkan. Övergången har varit jobbig för min man som har problem med depression och ångest. Min man har de sista åren börjat dricka allt mer alkohol, konsumtionen har gått gradvis uppåt. Idag dricker han 3-5 öl alla vardagar och ett par extra under helgerna. Jag saknar helt referensramar för hur mycket alkohol som är "normalt", men tycker att varje dag är för ofta. Min man är helt oenig och menar att han måste väl kunna få ta ett par öl på kvällarna för att slappna av. Han tycker att jag är överkänslig på grund av min bakgrund.

    Han dricker aldrig framför barnen, men har börjat isolera sig själv allt mer. Han sitter helst ensam nere i vår källare och vill sällan vara med på något som helst. Om jag frågar hur mycket han har druckit underdriver han alltid, jag är osäker på om han faktiskt inte vet hur mycket han dricker eller om han medvetet ljuger för mig. Hela han utstrålar att han inte mår bra men han vill inte prata med mig om det och vill inte söka hjälp eftersom han inte ser det som något problem. Att hans beteende påverkar mig och barnen negativt vill han inte kännas vid...

    Hur ofta är det egentligen ok att dricka alkohol? Är min man alkoholmissbrukare? Eller ligger i riskzonen för att utveckla ett alkoholmissbruk? Hur kan jag i så fall bäst hjälpa honom?

  • Svar på tråden Hur ofta är det ok att dricka alkohol?
  • Anonym (hmm)

    Jag tycker inte att det är normalt att dricka så många öl per dag. Jag skulle säga att lite alkohol på helgerna eller någon gång ibland till middagen enstaka vardagar är okej. Det låter verkligen inte bra att han isolerar sig, finns ju en risk då att han dricker mer än vad han erkänner. Det är lite svårt att svara på om han har ett missbruk, men han kan säkert ligga i riskzonen, tyvärr. Har inga konkreta tips på hur du i så fall kan hjälpa honom, men kanske någon annan här kan hjälpa dig eller så finns det säkert mycket info på internet. Lycka till! 

  • DasNerd

    Han är alkoholist, tyvärr.

    Det är ganska ovanligt att någon dricker alkohol i Sverige dagligen utan att vara alkoholist,men det finns t ex öl- eller vi intresserade som hemskt gärna vill ha sin öl eller vin till middagen.

    Men.

    En mer eller mindre 100%ig signal är om det "inte går" att dricka bara en öl.

    Klart att det är roligare "med en till", men det är just det.. det är roligt. Man måste inte och man dricker inte dagligen.

    Själv dricker oftast jag en öl eller en whisky på ena av helgdagarna, ibland två. Och/eller båda dagarna.

    I sällskap dricker man betydligt mer. Men aldrig "redlös". Och det händer, en handfull ggr per år. Tätare på sommaren, och då går även ölkonsumptionen upp, då det grillas kanske dagligen och då blir det lätt öl till. För att det är så löjligt gott.

    Kan man inte sluta, har man ett problem. Ett annat är när man köper "den med procent" eller hinkar samma sort flera på raken. Tydligt tecken på att man behöver bli berusad, inget annat.

    Du behöver leta efter hjälp åt honom.

  • Anonym (Rebecca)

    Generellt tycker jag att det beror på hur alkoholhaltig drycken är och hur mycket det rör sig om. Tycker inte att det absolut behöver vara fel att dricka varje dag om det är t.ex. en liten mängd, som ett glas.

    Det som är oroväckande med din man är väl dels mängden (antar att det inte är folköl direkt?) och om han han känner att han BEHÖVER dricka för att kunna slappna av.

  • Anonym (...)

    En dietist på jobbet tyckte att det kunde vara hälsosamt med ett glas vin om dagen för en kvinna och ett till två glas om dagen för en man. Hon påpekade att man såklart inte kunde spara glasen och bara ta 14 glas på helgen...

  • Dexter dot com
    Anonym (Frugan) skrev 2020-03-01 22:58:04 följande:

    Jag och min man har varit tillsammans i många år och har två barn i förskoleålder tillsammans. Vi växte båda upp i ett religiöst samfund där alkohol var totalförbjudet. För cirka 5 år sen valde vi tillsammans att lämna kyrkan. Övergången har varit jobbig för min man som har problem med depression och ångest. Min man har de sista åren börjat dricka allt mer alkohol, konsumtionen har gått gradvis uppåt. Idag dricker han 3-5 öl alla vardagar och ett par extra under helgerna. Jag saknar helt referensramar för hur mycket alkohol som är "normalt", men tycker att varje dag är för ofta. Min man är helt oenig och menar att han måste väl kunna få ta ett par öl på kvällarna för att slappna av. Han tycker att jag är överkänslig på grund av min bakgrund.

    Han dricker aldrig framför barnen, men har börjat isolera sig själv allt mer. Han sitter helst ensam nere i vår källare och vill sällan vara med på något som helst. Om jag frågar hur mycket han har druckit underdriver han alltid, jag är osäker på om han faktiskt inte vet hur mycket han dricker eller om han medvetet ljuger för mig. Hela han utstrålar att han inte mår bra men han vill inte prata med mig om det och vill inte söka hjälp eftersom han inte ser det som något problem. Att hans beteende påverkar mig och barnen negativt vill han inte kännas vid...

    Hur ofta är det egentligen ok att dricka alkohol? Är min man alkoholmissbrukare? Eller ligger i riskzonen för att utveckla ett alkoholmissbruk? Hur kan jag i så fall bäst hjälpa honom?


    Att sitta själv i källaren och dricka öl dagligen för att kunna slappna av och isolera sig från sin familj är inte normalt. Tyvärr är det svårt att få någon som inte inser att han har problem att söka hjälp. Istället för att lägga vikt på hur många öl han dricker tycker jag du ska fokusera på att han isolerar sig och inte vill vara delaktig i familjen. Försök få med honom på familjeterapi om han inte vill söka hjälp själv.
  • Mint

    Det finns kalkylatorer på nätet som kan tala om att han har ett riskbruk. 3-5 öl om dagen är INTE normalt! EN öl till middagen kunde varit okej. Men att han isolerar sig och dricker gör att varningslampan blinkar.

    Skulle säga att normalt bruk är 0-3 gånger i veckan men att aldrig (som vuxen) bli drängfull.

  • annabellelee

    Det handlar inte bara om hur ofta utan också hur och varför. Man kan dricka en öl till maten en vardagskväll för att det är gott, men om man MÅSTE ha en öl, och speciellt om man måste ha 2, 3,4,5 öl, och om man måste ha dem varje kväll för att slappna av, om man börjar ljuga om det och smussla... ja då är det inte sunt längre utan ett missbruk.

    Be honom avstå från öl en vecka. Tror du han får problem med det? Då är han missbrukare.

    Du kan tala med honom om det, men missbrukaren måste själv vilja ha hjälp, annars går det inte att förändra. Du kan bara välja om du vill stanna eller ej.

    Ring och prata med någon, en stödlinje för alkoholmissbruk tex, som kan hjälpa dig tänka.

  • Anonym (Anonym)

    Din man är tyvärr alkoholist. Det är inte normalt att dricka varje dag. Vad som vanligen anses socialt acceptabelt är att ett par dagar i veckan dricka alkohol, då man är ledig dagen efter för att inte påverka arbete och annan vardag. Därför infaller dessa oftast på helgen.

    Sedan finns det mängden man kan tala om. Det är väldigt olika vad en människa tål, vad som kan anses för mycket, men det finns gränser. Jag skulle säga att för en välanpassad vuxen med ansvar för t ex en familj kanske max ett sexpack öl en kväll eller en flaska vin men antagligen mycket mindre egentligen. Det beror också lite på hur påverkad människan blir så för vissa räcker det med ett par öl/glas vin medan andra kan dricka dubbelt så mycket, särskilt män tål mer.

    Just beteendet är en bra fingervisning, om personen blir märkbart personlighetsförändrad, har svårt att ta sig fram osv. Eller om man skulle tänka sig, är den här nivån av berusning lämplig i större sociala sammanhang, t ex om ni var bjudna på större middag hos bekanta? Det finns mycket att titta på.

    När det gäller beroende var första stora varningsklockan att han säger "han måste väl kunna få ta ett par öl på kvällarna för att slappna av!", total alkisvarning. Det är otroligt ohälsosamt att använda alkohol som bedövningsmedel på det där sättet. Och sedan isolerar han sig dessutom, han ljuger om sitt drickande, och 3-5 öl är för mycket helt klart, han inser inte att drickandet är ett problem osv.

    Din man ÄR alkoholist redan. Familjerådgivning är något som du borde kunna ta upp, sätt ner foten och säg att du inte tänker ha det så här framöver. Sedan får du vara beredd på att lämna honom, om inte annat så för era barns skull. De ska inte behöva leva med ett beroende i hemmet.

  • Anonym (Frugan)

    Tack för alla svar, det är nog som jag misstänkte inte jag som är överkänslig utan min man som dricker för ofta. Är osäker på hur jag bör gå vidare men familjerådgivning hade kanske varit nyttigt för oss.

    Han erkände faktiskt en gång för några veckor sen att han nog dricker för mycket och sa att han skulle ta en vit månad. Tyvärr klarade han det inte och vill efter det inte kännas vid problemet...

  • Mackan1978

    Jag förstår oj då. Ja hoppas verkligen att det ska gå bra för er. Han verkar dessvärre sitta fast i alkoholen

  • DasNerd
    Anonym (Frugan) skrev 2020-03-02 17:58:41 följande:

    Tack för alla svar, det är nog som jag misstänkte inte jag som är överkänslig utan min man som dricker för ofta. Är osäker på hur jag bör gå vidare men familjerådgivning hade kanske varit nyttigt för oss.

    Han erkände faktiskt en gång för några veckor sen att han nog dricker för mycket och sa att han skulle ta en vit månad. Tyvärr klarade han det inte och vill efter det inte kännas vid problemet...


    Utifrån det sista du skrev låter det då som att du visste också, men ville heller inte kännas vid problemet. :(

    Jag tror ni har bäst chans om ni försöker ta er igenom det här tillsammans. Att ni båda öppnar upp er och låter bli att låta det minsta anklagande. Missbruksproblem är onekligen svåra, och det lär inte bli bättre om ens närmsta blir fiender. Och likaså om inte han tillåter dig att hjälpa honom.

    Så om du bryr dig om honom och tror på honom, gå in i det här med öppna armar,med viss tålamod. Se bara till att du inte blir offret i det här i slutändan. Men tumskruvarna får man skruva åt när och om det är dags. Inte nu.
  • Anonym (.)

    www.alkoholprofilen.se/

    Tror man kan fylla i en kalkylator där och få en skattning på hur riskfyllt drickandet är.

    Det låter rätt antisocialt att dricka öl varje dag. Även om inte alkoholkonsumtionen skulle vara på en farlig nivå (vilket jag tror den är) så känns inte beteendet ok.

    Om din man är deprimerad borde han gå till en läkare eller psykolog för att försöka ta tag i problemen istället.

Svar på tråden Hur ofta är det ok att dricka alkohol?