Hur borde en säljare/butiksbiträde vara?
Jag har sökt ett flertal jobb som säljare i butik, bland annat. På de intervjuer jag har varit på för detta har det dock inte gått så bra, flera gånger har det blivit så att den som intervjuar mig sagt att jag inte passar för jobbet och avbrutit intervjun. Jag har varje gång fått kämpa i motvind och verkligen argumentera för mig men det har inte gett något, de står verkligen helt fast vid det allihopa. Problemet enligt alla är att jag inte upplevs så framåt och ''serviceinriktad'', det vill säga jag skulle inte vara den som verkligen är på kunden och aktivt försöker sälja. Detta stämmer nog, jag är inte sådan. På intervjuer beter jag mig lugnt, är inte överdrivet glad med ett stort leende osv.
Men till min fråga. När jag går i affärer (och även andra jag känner) så föredrar jag när butiksbiträdena inte är sådär på utan låter mig vara ifred, de kan ju säga hej och ''säg till om du behöver hjälp'', men inte mer. De butiker där jag vet att dom är efterhängsna undviker jag. Jag pratar alltså om butiker som större klädkedjor, och andra där kunderna oftast handlar på egen hand eller bara går och tittar.
Vad tycker ni andra? Skulle det inte finnas utrymme för lite variation, alltså sådana som jag? Jag utgår ju som sagt från hur jag själv upplever det, och jag är ju också en potentiell kund som borde räknas? Man ser ju också ofta butiksbiträden som är lite otrevliga, upptagna med eget, men antagligen har de flinat upp sig på intervjun. Jag är i alla fall alltid trevlig och uppmärksam. Frågan är riktad både till er som kunder och även ni som arbetsgivare för den här typen av jobb.