• Anonym (TS)

Hur borde en säljare/butiksbiträde vara?

Jag har sökt ett flertal jobb som säljare i butik, bland annat. På de intervjuer jag har varit på för detta har det dock inte gått så bra, flera gånger har det blivit så att den som intervjuar mig sagt att jag inte passar för jobbet och avbrutit intervjun. Jag har varje gång fått kämpa i motvind och verkligen argumentera för mig men det har inte gett något, de står verkligen helt fast vid det allihopa. Problemet enligt alla är att jag inte upplevs så framåt och ''serviceinriktad'', det vill säga jag skulle inte vara den som verkligen är på kunden och aktivt försöker sälja. Detta stämmer nog, jag är inte sådan. På intervjuer beter jag mig lugnt, är inte överdrivet glad med ett stort leende osv. 

Men till min fråga. När jag går i affärer (och även andra jag känner) så föredrar jag när butiksbiträdena inte är sådär på utan låter mig vara ifred, de kan ju säga hej och ''säg till om du behöver hjälp'', men inte mer. De butiker där jag vet att dom är efterhängsna undviker jag. Jag pratar alltså om butiker som större klädkedjor, och andra där kunderna oftast handlar på egen hand eller bara går och tittar. 

Vad tycker ni andra? Skulle det inte finnas utrymme för lite variation, alltså sådana som jag? Jag utgår ju som sagt från hur jag själv upplever det, och jag är ju också en potentiell kund som borde räknas? Man ser ju också ofta butiksbiträden som är lite otrevliga, upptagna med eget, men antagligen har de flinat upp sig på intervjun. Jag är i alla fall alltid trevlig och uppmärksam. Frågan är riktad både till er som kunder och även ni som arbetsgivare för den här typen av jobb. 

• Svar på tråden Hur borde en säljare/butiksbiträde vara?
  • Anonym (...)

Jag jobbade i butik ett par år och det säljs definitivt mer om säljarna är lite mer på hugget. Man skall inte vara överdrivet framåt så att man skrämmer bort kunder utan snarare se till att man frågar vad de letar efter och erbjuder sig att hjälpa till. Man skall ställa frågor så att man kan få en uppfattning om kundens behov och sedan använda sin erfarenhet för att föreslå rätt produkter snarare än de dyraste produkterna. Klura ut vad som skulle passa kunden bäst och ge sedan förslag på två eller tre olika alternativ. Ger du för många alternativ blir kunden handlingsförlamad av all alternativ och kanske inte köper något. Bygg förtroende och var en guide till produkterna.  

• Anonym (TS)
    Anonym (...) skrev 2020-03-02 02:26:58 följande:

Jag jobbade i butik ett par år och det säljs definitivt mer om säljarna är lite mer på hugget. Man skall inte vara överdrivet framåt så att man skrämmer bort kunder utan snarare se till att man frågar vad de letar efter och erbjuder sig att hjälpa till. Man skall ställa frågor så att man kan få en uppfattning om kundens behov och sedan använda sin erfarenhet för att föreslå rätt produkter snarare än de dyraste produkterna. Klura ut vad som skulle passa kunden bäst och ge sedan förslag på två eller tre olika alternativ. Ger du för många alternativ blir kunden handlingsförlamad av all alternativ och kanske inte köper något. Bygg förtroende och var en guide till produkterna.  

Inte i mitt och flera av mina bekantas fall dock. Jag blir bara störd om någon ska stå och prata med en, visa saker osv, och är jag med om det en eller flera gånger i en viss butik går jag inte dit mer. Jag tror bara att man missar en del kunder. Finns nog många som uppskattar det sättet som du beskriver, men jag tänker att man väl borde vilja fånga in närmare 100% av potentiella kunder? Det kanske ökar om man har lite olika typer av personer som säljare?
  • Anonym (H)

Har du frågat de som intervjuat varför de tycker du inte passar för jobbet?

• Anonym (H)
    Virriga Vera skrev 2020-03-02 06:17:02 följande:

Det är mindre viktigt hur du vill bli bemött och hur viktigare företaget vill att deras säljare ska agera.

Precis.
  • Barbro45

Det företag är ute efter är någon som är framåt och säljande som inte har svårt att få kontakt med kunderna. Dessutom kräver jag som kund att du kan läsa av mig, vad jag vill just nu. Vill jag titta runt själv eller är jag öppen för idéer och förslag.  Du saknar enligt företagen det grundläggande kravet. 
    Du kanske kan jobba lite med den sidan av dig själv, lära dig att ta fram ett yrkesjag. Vi är många som tar fram egenskaper i yrket som inte är speciellt framträdande i det privata livet.

• IceKitten
    Anonym (TS) skrev 2020-03-02 03:46:14 följande:

Inte i mitt och flera av mina bekantas fall dock. Jag blir bara störd om någon ska stå och prata med en, visa saker osv, och är jag med om det en eller flera gånger i en viss butik går jag inte dit mer. Jag tror bara att man missar en del kunder. Finns nog många som uppskattar det sättet som du beskriver, men jag tänker att man väl borde vilja fånga in närmare 100% av potentiella kunder? Det kanske ökar om man har lite olika typer av personer som säljare?

Nej. Du verkar missa flera viktiga punkter.

De finns massvis med olika typer av kunder, men affären har inte råd att ha massvis av olika säljare på plats hela tiden. Alltså behöver de säljare som är duktiga på att läsa av kunden och anpassa sig efter kundens typ. Vilket innebär allt från att hålla sig på avstånd till att mer eller mindre välja (exempelvis) kläderna åt kunden.

Du verkar däremot väldigt inställd på att köra på ditt egna sätt som du är bekväm med. Helt naturligt men det kommer inte göra dig till en bra säljare.

Eller hur hade annars tänkt? Jag affären reservera tisdagarna för de pratglada kunderna, onsdagarna för de missnöjda, torsdagarna för de folkskygga osv? Som du säkert hör lär inte det fungera så bra...

Så mitt råd är att du anpassar dig eller hittar ett annat område att söka jobb inom.
  • Anonym (A)
    Anonym (TS) skrev 2020-03-02 03:46:14 följande:
    En bra säljare klarar alla sorts kunder. Du skulle ju bara klara en sorts kunder, de som bara vill titta eller inte få hjälp.

Anledningen till att du tror att det är olika sorts anställda är ju för att du ser inte hur de gör när de säljer, eftersom du tackar nej till hjälp.
  • Physalis

Jag skulle säga att det beror helt på var butiken ligger.

En kvartersbutik som är beroende av stamkunder vill ha en säljare som är kompetent på sina produkter och bundis med sina kunder. Här måste man vara finkänslig och kunna avgöra om kunden vill handla ifred eller diskutera veckans nyheter och detaljerna och fakta om en enskild vara.

En butik på gågatan i storstan vill ha en säljare som är på hugget. De har en otömlig ström av kunder och är inte beroende av att folk vill komma tillbaka eller är nöjda när de väl kommit hem. Där spelar det ingen roll om de råkar skrämma iväg en kund som ogillar bemötandet, för de får nya kunder hela tiden och den ökade försäljningen hos övriga kunder kommer vara större än förlusten.

Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Dunderhonung)

Jag minns särskilt en kassörska på ICA, som hade uppknäppt blus så man såg lite av hennes fylliga byst och bh. Så tycker jag fler kvinnliga säljare/butiksbiträden borde vara.

• Anonym (Plopp)

En bra säljare är flexibel, social och kan läsa av vad just den kunden behöver just då. En bra säljare ska våga gå fram och fråga om jag söker efter något speciellt. Vill jag bara titta den gången så säger jag tack men jag bara tittar och så är det inte mer med det.

Ibland är jag ute efter något speciellt och då vill jag inte behöva leta efter personal att fråga, jag vill att de själva kommer fram. Då ska de kunna berätta om olika alternativ och vara kunniga i ämnet. De ska kunna svara på mina frågor och även säga saker jag inte tänkt på att fråga om (skulle jag vara kunnig skulle jag inte behöva hjälp). Berätta för och nackdelar med produkter. De ska även vara sociala och kanske berätta att just den har de själva hemma och berätta varför de valt den produkten och inte en motsvarande produkt. 

Ibland vill jag som kund inte prata alls och ibland är jag väldigt pratglad och med en bra försäljare kan vi komma in på allt möjligt att prata om runt varan jag är intresserad av och det är inte ovanligt att det blir en del skojande och skratt också. 

Svar på tråden Hur borde en säljare/butiksbiträde vara?