• Kringlan86

    Föräldrapenning vs vab

    Hej alla kloka! Jag är självstående med en liten tjej som nyss har fyllt två år. Jag började jobba igen i september och gick då ner i tid till 75%. Planerar lite föräldrapenning inför sommaren och kommer få ganska dålig ersättning då jag jobbar så pass lite. Idag och imorgon är jag hemma och vabbar, får ut mer ersättning per dag när jag vabbar mot när jag tar föräldrapenning. Vad beror det på? ???? Min årsinkomst är ju samma så förstår inte hur det kan skilja sig så. Nån som vet? Vid vab får jag ut ca 660 kr per dag efter skatt och vid fp runt 420 kr efter skatt..

  • Svar på tråden Föräldrapenning vs vab
  • Kringlan86

    Aha okej, tack snälla! Då förstår jag, trodde att det räknades på samma vis. Blir så orolig att jag gjort något fel för vill absolut inte ta några pengar som jag inte har rätt till.

  • Anotherone

    Kan vara så att de inte har räknat om din sgi och att den är för hög?

    Att de räknat som att du jobbar heltid fast du bara jobbar 75%. I så fall får du ju för hög ersättning för vab än du skulle haft.

  • Kringlan86

    Förlåt om jag är trög men borde inte ersättningen bli samma ändå? Jag jobbar 6 h om dagen, varannan helg och även de helgdagar som infaller på mitt schema.

  • Kringlan86

    Anotherone, tack för svar men har ändrat hos fk att jag jobbar 75% och även uppgett min nuvarande inkomst som blir lägre iom att jag gick ner i tid. Isåfall borde ju även föräldrapenningen blir för hög men den verkar ju stämma.

  • Anonym (Hej)

    Vet ej hur vab funkar men FULL föräldrapenning är ju 7 dagar i veckan och inte fem. Om vaben är på fem dagar så blir ju isf ersättningen per timme högre där. Eller tänker jag fel nu?

  • Kringlan86

    Ja det har du rätt i men tänker om jag bara tar EN föräldradag vs EN vabdag så skiljer sig ersättningen så mycket och jag förstår inte varför

  • Anonym (Hej)
    Kringlan86 skrev 2020-03-02 16:56:14 följande:

    Ja det har du rätt i men tänker om jag bara tar EN föräldradag vs EN vabdag så skiljer sig ersättningen så mycket och jag förstår inte varför


    Alltså jag tänker att med föräldrapenning blir din ersättning för en dag din veckolön delat på 7 gånger 80% minus skatt. Med vab blir en dag din lön delat på fem gånger 80% minus skatt. Dessutom är skatten högre på föräldrapenningen då det inte är jobbskatteavdrag på det. Kan detta stämma?

    Exempel. Lön på 20.000. Ca 5000 per vecka och så räknar vi med 30% skatt.

    Föräldrapenning blir då 5000 delat på 7, likamed 714. Gånger 0,8, likamed 571. Minus skatt, likamed 400 kr per dag.

    Sjukpenning blir 5000 delat på 5. Likamed 1000. Gånger 0,8, likamed 800. Minus skatt, likamed 560 kronor per dag
  • Anonym (Hej)
    Kringlan86 skrev 2020-03-02 18:29:50 följande:

    Aha.. Så kan det säkert vara! Tack snälla för att du förklarade så bra ????


    Ska inte svära på att det stämmer, men ser ju ut att kunna vara rimligt
Svar på tråden Föräldrapenning vs vab