• Velmiis167

Min farsa är smygsosse

(Vet ej om jag postade i rätt katorigi nu men men)

Hej är en kille på 17 sommrar som går i 1:an på gymnasiet just nu. Det är så här att min skola kommer göra en skolresa om några månder till (tänker inte säga vart) fast det kommer kosta 500 kr. När min farsa hörde om detta så blev han rasande och gick på en rant om och om igen att skolan inte ska kosta och att han tänker anmäla skola för dom tar betalt för en skolresa. Det är inte första gången. Han säger att dom bryter mot lagen men det är bara en skolresa som är delvis obligatoriskt. Har inget problem att betala själv men föredrar ifall han skulle betala. För mat och övrigt på resan får man betala själv vilket gör att kostnaden kan bli lite dyr. 

Men annars ser jag inte vad hans problem är? Han tjänar ca 40 000 innan skatt och har inga jättedyra Hyra, Lån och utgifter fast han använder argumentet att det inte finns personer som har råd så därför ska vi inte eller nåt i den stilen vilket är väldigt sossigt tänk. Ifall man har möjligheter varför ska man då inte uttnytja dom?

• Svar på tråden Min farsa är smygsosse
  • Barbro45

Den far har rätt, skolan ska i princip vara kostnadsfri. Dock kan kostnader för skolresor och liknande finnas kostnader som eleven får betala. Men det är viktigt,, skolresan måste i så fall vara frivillig. 
    Vi betalar skatt för att alla barn och ungdomar ska ha möjlighet att delta i skolans alla aktiviteter. Nu har din familj möjlighet att betala, men det är kanske inte andra som har den möjligheten. Din far agerar rätt när han vill påtala problemet. Visst kan det vara en avgift men resan får då inte vara obligatorisk.
    Vad hans eventuella politiska hemvist har med saken att göra är oklart för oss övriga.

• AnonymMänniska

Du har många somrar kvar för att förstå hur ett välfärdssystem verkligen fungerar. För övrigt var det "smygsossarna" som byggde upp det här landet. Gillar du inte det, flytta till Ungern! 

• DasNerd

"har inget emot att betala själv, men skulle föredra om han betalar [även om han uppenbarligen inte vill]". Så talar en sann sosse. ;)

• Anonym (sosse)
    DasNerd skrev 2020-03-02 13:00:22 följande:

"har inget emot att betala själv, men skulle föredra om han betalar [även om han uppenbarligen inte vill]". Så talar en sann sosse. ;)

Fast det avar ju ts som inte har något emot att betala själv - men föredrar att andra gör det. Ts verkar vara smygborgerlig.
    Velmiis167 skrev 2020-03-02 11:31:27 följande:

Hej är en kille på 17 sommrar som går i 1:an på gymnasiet just nu. Det är så här att min skola kommer göra en skolresa om några månder till (tänker inte säga vart) fast det kommer kosta 500 kr. När min farsa hörde om detta så blev han rasande och gick på en rant om och om igen att skolan inte ska kosta och att han tänker anmäla skola för dom tar betalt för en skolresa. Det är inte första gången. Han säger att dom bryter mot lagen men det är bara en skolresa som är delvis obligatoriskt. Har inget problem att betala själv men föredrar ifall han skulle betala. För mat och övrigt på resan får man betala själv vilket gör att kostnaden kan bli lite dyr. 

Men annars ser jag inte vad hans problem är? Han tjänar ca 40 000 innan skatt och har inga jättedyra Hyra, Lån och utgifter fast han använder argumentet att det inte finns personer som har råd så därför ska vi inte eller nåt i den stilen vilket är väldigt sossigt tänk. Ifall man har möjligheter varför ska man då inte uttnytja dom?

Ja, det är ganska vanligt att vi sossar tänker på de som inte har råd. En gång byggde sossarna upp en samhälle där tanken var att ingen skulle behöva känna sig utanför - numer finns det inte så mycket kvar av sosseriet.

Hoppas du får en fin skolresa!
  • Liberté

Först trodde jag att din far skulle gå på något bidrag men det visar sig istället att han är den andra typen av sosse ( en persons lidande ska vara allas lidande ).

Du kommer nog inte kunna argumentera. Dessutom sker skolresan troligtvis inte på skoltid och därför får kosta men det lär knappast din far ta till sig.

Dagens socialdemokratiska vision är huvudet i sanden och nunna om en tid som försvann för 50 år sedan.

• Padirac
    Velmiis167 skrev 2020-03-02 11:31:27 följande:

Om du har råd själv, vilket du skriver, så är väl det sossiga att din pappa, som också har råd, skulle betala för någon annan som inte har råd

Det är nog bäst att du inte följer med på resan utan istället stannar hemma och pluggar lite samhällskunskap så du förstår de olika politiska ideologierna och deras grundtankar.
  • Anonym (smyg)

På vilket sätt smyger han? 

Svar på tråden Min farsa är smygsosse