• Emsan9806

Ultraljud stämmer ej med sista mens

Hej! Skriver detta åt min syster, hon hade sin sista mens den 15 januari och hon och hennes pojkvän hade oskyddat samlag en gång lite mindre än två veckor senare ungefär samtidigt som hon hade ägglossning. Hon plussade sedan 18 februari och ska idag vara enligt sista mensen i v6+6, hon har haft kraftiga smärtor i äggstockarna, såpass ont så att hon behövt uppsöka akutvård där dom i vecka 5 hittade en cysta på ena äggstocken men kunde inte se någonting i hennes livmoder. Dom har tagit blodprover och hennes hormonnivåer stiger och stämmer överens med beräkningarna från sista mensen. Dom misstänkte att det kan röra sig om utomkvedes men visste inget säkert och hon fick väldigt luddiga svar, Igårkväll fick hon återigen uppsöka akuten då hon hade ont och fick då träffa en läkare som påstod att hon bara var i vecka 4 och att allt var normalt, även cystan i äggstocken då det enligt henne är helt normalt och bara är en Cysta som ger fostret progesteron? Är det verkligen normalt att ha såpass ont att man inte kan stå upp? Dessutom kan hon inte vara i vecka 4 då hon tog ett positivt test för två veckor sedan och då skulle ha blivit gravid efter hon plussade? Utöver det så har dom bara haft oskyddat någon gång i slutet på januari. Någon som har erfarenhet? Känns inte som att hon får ett riktigt svar någonstans och alla läkare säger olika, ultraljudet stämmer iallafall absolut inte överens med att hon skulle vara i vecka 7 och det är helt omöjligt att hon bara är i vecka 4

• Svar på tråden Ultraljud stämmer ej med sista mens
  • MiniE92

Behöver inte alls stämma, spermier kan leva upp till 5 dagar innan det tar och händer något, sen ska det befruktade ägget vandra ner, och sedan därefter kommer +på stickan, är i v 39 nu, och mitt bf datum stämmer inte ett shit in på min mens, man säger ju att man ska räkna från sista mensen första eller sista dag, men det är ju inte då du har ägglossning, så det är ju bara ren gissning, så ultraljudet om v 4 kan nog stämma rätt bra ändå,Ont kan hon ju ha av att precis allt blir känsligt och ömt, hade mensvärk fram till v 15 sen tog förlossningen över istället.

• Sofieelises

Låter som ett utomkveds eller avstannad graviditet om de säger att hon bara är i vecka 4, skulle ha sökt vård igen akut och krävt att de kollat äggstockarna ordentligt om hon har sån smärta!

Hade själv sista mensdag 14 januari och ägglossning 13 dagar senare, är i vecka 6+6 idag. För exakt en vecka sedan såg jag embryo med hjärtslag på ultraljud.

• Emsan9806
    MiniE92 skrev 2020-03-02 17:01:41 följande:

Behöver inte alls stämma, spermier kan leva upp till 5 dagar innan det tar och händer något, sen ska det befruktade ägget vandra ner, och sedan därefter kommer +på stickan, är i v 39 nu, och mitt bf datum stämmer inte ett shit in på min mens, man säger ju att man ska räkna från sista mensen första eller sista dag, men det är ju inte då du har ägglossning, så det är ju bara ren gissning, så ultraljudet om v 4 kan nog stämma rätt bra ändå,Ont kan hon ju ha av att precis allt blir känsligt och ömt, hade mensvärk fram till v 15 sen tog förlossningen över istället.

Problemet är att vecka 4 inte kan stämma då hon fick ett plus på stickan innan hon ens blivit gravid i sådana fall, hon fick reda på att hon var gravid för två veckor sedan, skulle hon vart i vecka 4 så skulle hon blivit gravid samtidigt som hon plussade, vilket vad jag vet är omöjligt. Hon hade ägglossning i slutet på januari så även där stämmer inte vecka 4 överens alls.
  • Emsan9806
    Sofieelises skrev 2020-03-02 17:24:44 följande:

Låter som ett utomkveds eller avstannad graviditet om de säger att hon bara är i vecka 4, skulle ha sökt vård igen akut och krävt att de kollat äggstockarna ordentligt om hon har sån smärta!

Hade själv sista mensdag 14 januari och ägglossning 13 dagar senare, är i vecka 6+6 idag. För exakt en vecka sedan såg jag embryo med hjärtslag på ultraljud.

Det låter ju som det och de andra läkarna trodde också att hon var i vecka 5-6 för typ en vecka sedan, alltså borde hon vara i vecka 7 som dig. Hennes sista mens var ju 15 januari och dom hade bara oskyddat en enda gång någonstans i sista veckan av januari. Det märkliga är att hennes hormonnivåer har stigit trots att dom senast igår inte riktigt kunde se något foster i livmodern, bara cystan på äggstocken. Vet att nivåerna kan fortsätta stiga vid utomkveds men är det inte ganska viktigt att man kollar ordentligt isåfall så inte äggledaren brister? Dom borde enligt både hennes nivåer och sista mensen samt ägglossning kunna se ett hjärta som slår vid detta laget, känns inte riktigt som att dom tar det på allvar:/
  • MiniE92
    Emsan9806 skrev 2020-03-02 22:37:04 följande:

Problemet är att vecka 4 inte kan stämma då hon fick ett plus på stickan innan hon ens blivit gravid i sådana fall, hon fick reda på att hon var gravid för två veckor sedan, skulle hon vart i vecka 4 så skulle hon blivit gravid samtidigt som hon plussade, vilket vad jag vet är omöjligt. Hon hade ägglossning i slutet på januari så även där stämmer inte vecka 4 överens alls.

Det är inte så att hon har fler ägglossningar ?

Och om inte så kan jag nog hålla med ovanstående om avstannad graviditet, har ni begärt så ni hör hjärtljud ?
  • MiniE92
    Emsan9806 skrev 2020-03-02 22:37:04 följande:

Det är inte så att hon har fler ägglossningar ?

Och om inte så kan jag nog hålla med ovanstående om avstannad graviditet, har ni begärt så ni hör hjärtljud ?
  • Emsan9806

Nej det tror jag inte. Oavsett så skulle hon som tidigast blivit gravid den 19-20/2 och haft mens någon gång runt den 5/2 (vilket hon inte haft sedan 15/1) om hon hade vart i vecka 4 och hon plussade den 18/2. Hon har gjort ett par ultraljud där dom inte kunnat se varken hjärta eller embryo, bara en antydan till slemhinna och cystan i äggstocken. Graviditet var inte planerat men dom vill behålla om det är en levande och frisk graviditet, så det är naturligtvis påfrestande för henne att inte veta och att få ett helt olikt svar från den senaste läkaren, hon ska in på ultraljud igen i veckan så får väl se vad dom kan säga då..

• Emalie

Hej! Förstår din och din systers oro. Jag var med om liknande för ett par år sedan. Enligt min sista mens då skulle jag varit i v. 10 enligt barnmorskan. Jag hade extrem smärta och främst kring vänstra äggstocken, undersöktes men de kunde inte se något foster vilket det borde synas om jag varit i v.10. De hittade vätska i buken som kunde tyda på utomkvedshavandeskap och eftersom de inte såg något foster men mina hormonvärden ökade så opererades jag med titthålsoperation. De hittade inget på äggledare, äggstockar eller i buken och det visade sig att det varit en vanlig graviditet men man kunde inte ?hitta? fostret på VUL. Så smärtan behöver inte betyda att det är något som är fel.

• eme141

Av erfarenhet frå n vården vet jag att det kan vara så att man har utomhavandeskap om hormonnivåerna i blodet stiger mycket och snabbt samt man inte ser ett embryo, då kan det göra väldigt ont i äggstockar eftersom cystan då innehåller en morula exempelvis.Måste ju inte vara så i ert fall. 
    Annars så säger man ju att ett barn kan födas plus eller minus två veckor från beröknat datum, så det är ju en uppskattning av fostret som görs, denna uppskattning görs bäst ca v 12-20.... och kan vara svårbedömd  både före och efter dessa veckor enligt vad min barnmorska sagt...

Svar på tråden Ultraljud stämmer ej med sista mens