Corona - har ni börjat bunkra mat?
Läser och följer varenda artikel som kommer ut, både svenska och utländska tidningar. Är ganska oroligt lagd ja, men arbetar inom vården på infektionsavdelning och är helt införstådd i hur lätt detta smittar och hur svårt det är att skydda sig när det får fäste. Största oron är ju vart vi ska göra av alla sjuka. Är själv frisk och även min man och våra barn, inga bakomliggande sjukdomar, men har som alla andra äldre släktingar och vänner som inte är helt friska. Funderar mycket på vad som händer när/om det brakar loss, hur andra människor kommer agera och vad som händer med samhället i stort. Folk börjar strejka och stannar hemma av rädsla för att smittas. Bekvämligheter vi är vana vid slutar fungerar. Kanske bussar slutar gå då chaufförerna ej vill bli smittade etc etc.
Iallafall.....vad har ni handlat hem? För visst har ni väl börjat bunkra upp nödvändiga saker? Ser man på bilder i tidningarna och Facebook mm så ekar ju hyllorna tomma....när jag var o handlade på citygross var det mycket som saknades. Flera andra med mig kom med stora kundvagnar och fyllde på.
Vad har ni för smarta tips? Vad ska man mer tänka på? OBS! är helt medveten om att vissa inte bryr sig alls, och som sagt, ja, jag är nog överdriven, men jag tänker iallafall inte sitta där utan något om det skulle bli så.
Vi är 6 personer i familjen...har vanligtvis ganska mycket mat hemma både i frys och skafferi, så skulle säkert klara oss 2-3 veckor kanske en månad bara på det vi brukar ha.
MEN, jag har utöver det inhandlat:
5 kg vetemjöl
14 påsar torrjäst
2 kg salt
2 stora fp knäckebröd
4 förpackningar buljong olika sorter
4 liter matolja
2 kg havregryn
10 kg potatis (förvara mörkt o svalt så håller de länge)
2 kg lök
10 vitlökar
1 megaflaska ketchup
4kg spagetti
4 kg annan pasta
6 kg ris olika sorter
2 kg röda linser
2 burkar tonfisk
2 burkar gulaschsoppa
4 burkar konserverad potatis
2 burkar ravioli
2 burkar skinka
6 kg köttfärs i frysen
3 kg kyckling i frysen
4 fp varmkorvar i frysen
2 kg pyttipanna i frysen
6 paket blöjor
Massa tändstickor.
Har beställt och får snart hem 2 vattendunkar á 20 liter, 3 fp handsprit á 600 ml, 10 andningsmasker. Funderar på en vevradio...skulle det verkligen krisa har vi en stor varmvattenberedare som borde kunna gå att tömma på vatten också. Samt nära till mMlaren.
Har dessutom 3 stora gasoltuber hemma som kan kopplas till grillen och en mindre till gasolköket. Skulle elen försvinna så har vi gasolvärmare, räcker inte så länge men tillräckligt länge tills värmen lösts på annat sätt. (till exempel öppen spis). Har flera stora fulladdade powerbanks till mobiler etc.