• Anonym (samlare)

Corona - har ni börjat bunkra mat?

Läser och följer varenda artikel som kommer ut, både svenska och utländska tidningar. Är ganska oroligt lagd ja, men arbetar inom vården på infektionsavdelning och är helt införstådd i hur lätt detta smittar och hur svårt det är att skydda sig när det får fäste. Största oron är ju vart vi ska göra av alla sjuka. Är själv frisk och även min man och våra barn, inga bakomliggande sjukdomar, men har som alla andra äldre släktingar och vänner som inte är helt friska. Funderar mycket på vad som händer när/om det brakar loss, hur andra människor kommer agera och vad som händer med samhället i stort. Folk börjar strejka och stannar hemma av rädsla för att smittas. Bekvämligheter vi är vana vid slutar fungerar. Kanske bussar slutar gå då chaufförerna ej vill bli smittade etc etc.

Iallafall.....vad har ni handlat hem? För visst har ni väl börjat bunkra upp nödvändiga saker? Ser man på bilder i tidningarna och Facebook mm så ekar ju hyllorna tomma....när jag var o handlade på citygross var det mycket som saknades. Flera andra med mig kom med stora kundvagnar och fyllde på.

Vad har ni för smarta tips? Vad ska man mer tänka på? OBS! är helt medveten om att vissa inte bryr sig alls, och som sagt, ja, jag är nog överdriven, men jag tänker iallafall inte sitta där utan något om det skulle bli så.

Vi är 6 personer i familjen...har vanligtvis ganska mycket mat hemma både i frys och skafferi, så skulle säkert klara oss 2-3 veckor kanske en månad bara på det vi brukar ha. 

MEN, jag har utöver det inhandlat:

5 kg vetemjöl
    14 påsar torrjäst
    2 kg salt
    2 stora fp knäckebröd
    4 förpackningar buljong olika sorter
    4 liter matolja
    2 kg havregryn
    10 kg potatis (förvara mörkt o svalt så håller de länge)
    2 kg lök
    10 vitlökar
    1 megaflaska ketchup
    4kg spagetti
    4 kg annan pasta
    6 kg ris olika sorter
    2 kg röda linser
    2 burkar tonfisk
    2 burkar gulaschsoppa
    4 burkar konserverad potatis
    2 burkar ravioli
    2 burkar skinka
    6 kg köttfärs i frysen
    3 kg kyckling i frysen
    4 fp varmkorvar i frysen
    2 kg pyttipanna i frysen
    6 paket blöjor
    Massa tändstickor.

Har beställt och får snart hem 2 vattendunkar á 20 liter, 3 fp handsprit á 600 ml, 10 andningsmasker. Funderar på en vevradio...skulle det verkligen krisa har vi en stor varmvattenberedare som borde kunna gå att tömma på vatten också. Samt nära till mMlaren.

Har dessutom 3 stora gasoltuber hemma som kan kopplas till grillen och en mindre till gasolköket. Skulle elen försvinna så har vi gasolvärmare, räcker inte så länge men tillräckligt länge tills värmen lösts på annat sätt. (till exempel öppen spis). Har flera stora fulladdade powerbanks till mobiler etc.

• Svar på tråden Corona - har ni börjat bunkra mat?
  • Moder1

Har inte bunkrat mer än jag brukar.

Har alltid mat i frysen och i skafferiet för hela månaden.

Köper bara till frukt och grönt samt mjölk.

• Anonym (Marit)

Jag bunkrar varje dag eftersom jag har bulemi. 

• Tow2Mater

Tvål.

Alltså, om du ser ett samhälle utan vatten och el, så du behover en handvevad radio - hur menar du 10 masker ska hjälpa er? Så ni kan gå i den forgiftade utomhusluften ner till Mälaren och dricka?

• Liberté

Bara jag som tycker det verkar totalt idiotiskt att tro att det blir en extremt pandemi och samtidigt köpa massor av frysvaror ?

OM nu samhället brakar så kommer knappast din el fungera heller.

Gissar att någon aldrig gjort lumpen för den där listan var knappast optimal.

• Anonym (Emelie)
    Liberté skrev 2020-03-03 23:09:21 följande:

Bara jag som tycker det verkar totalt idiotiskt att tro att det blir en extremt pandemi och samtidigt köpa massor av frysvaror ?

OM nu samhället brakar så kommer knappast din el fungera heller.

Gissar att någon aldrig gjort lumpen för den där listan var knappast optimal.

Om man blir smittad eller misstänkts vara smittad och placeras i hemkarantän är det bra med frysvaror (och konserver och torrvaror också). Det kan även hända att varorna i affären tar slut om alla rusar samtidigt. Mycket ont om desinfektionsmedel och inte mycket toapapper i affären där jag bor (utomlands). Även pasta och konservburkar går åt.
  • TL12

Ja 2 lastbilar med nödproviant och annan livsavgörande utrustning , tror vi kommer klara oss i minst 2 år utan

på fyllning. Känns tryggt.

Skulle bara haft en fin grotta att bo i nu bara.

• Liberté
    Anonym (Emelie) skrev 2020-03-03 23:14:27 följande:
    Om man blir smittad eller misstänkts vara smittad och placeras i hemkarantän är det bra med frysvaror (och konserver och torrvaror också). Det kan även hända att varorna i affären tar slut om alla rusar samtidigt. Mycket ont om desinfektionsmedel och inte mycket toapapper i affären där jag bor (utomlands). Även pasta och konservburkar går åt.
    Läs vad TS skriver innan du svarar på vad jag skrev. TS ser framför sig katastrof likt 48 timmar och då kommer knappast frysvaror vara en hit.

Bäst skulle då vara ett hagelgevär och konserver samt utrustning för vattenrening.
  • Anonym (5)

Ojdå! Blir nästan lite orolig då jag ser hur mycket du bunkrat.

Själv har jag 4 barn (ensamstående) och tyckte att jag bunkrat mycket, innan jag läste din lista

Hade redan innan ett matlager för 72 timmar, så som man bör ha.

Har dåliga förvaringsmöjligheter här hemma då vi bor i lgh med endast en liten frys som inte rymmer mycket. Där finns dock en del grönsaker och några kg kött för tillfället. I övrigt har jag köpt:

7 kg pasta

2 kg ris

4 stora paket havregryn

2 kg sylt till gröt/pannkakor

10 burkar ärtsoppa

9 burkar tonfisk

5 burkar konserverade bönor

5 burkar tomatkross

2 kg mjöl

1 kg glutenfritt mjöl

12 påsar torrjäst

4 paket knäckebröd (samt massa smör och ost)

Utöver det russin, nötter, kex, skorpor, socker, nudlar, chips, popcorn, konserverad frukt, kaffe och en del annat. Även 20 liter vatten, vilket jag känner är på tok för lite för vår familj. Läste någonstans att man ska räkna med en dygnsranson på 2-3 l/person.

Har även köpt hem stormlyktor som ger både ljus och värme (hade dessa sedan innan). Har inget gasol- eller spritkök men planer på att skaffa ett inom kort så jag kan laga mat till barnen även när man är utan elektricitet. Detta har inte mycket med just coronaviruset att göra utan är något jag funderat på att skaffa ändå.

Vill även tipsa om att bunkra toapapper, mediciner, tvättmedel, shampoon, tvål, sanitetsprodukter etc. Sådant som ändå går åt, så om vi mot alla odds klarar oss undan eventuell karantän och att viktiga samhällsfunktioner blir påverkade, kan vi använda allt vi köpt hem och glädja oss över att slippa bära hem allt detta en tid framöver

Allt det jag bunkrat är sådant vi annars också äter så det kommer oavsett till användning.

Jag är inte rädd coronaviruset i sig, utan preppar pga konsekvenserna viruset kan medföra i form av stängda affärer eller tomma hyllor, att man råkat träffa någon som bär viruset och blir satt i karantän och dylikt. Mina barn är friska men jag har flera sjukdomar varav en orsakar nedsatt immunförsvar. Är som sagt inte rädd, möjligtvis lite orolig. Vill heller inte stå där utan mat att ge barnen om det värsta skulle inträffa.

• Anonym (5)
    Liberté skrev 2020-03-03 23:32:30 följande:

Läs vad TS skriver innan du svarar på vad jag skrev. TS ser framför sig katastrof likt 48 timmar och då kommer knappast frysvaror vara en hit.

Bäst skulle då vara ett hagelgevär och konserver samt utrustning för vattenrening.

Ts har ju mycket annat än frysvaror på sin lista. Men visst, om man ska vara radikal har man knappast någon större nytta av just frysvaror vid en större kris (finns en orsak att jag själv inte satsat nämnvärt på just dessa, lantis som man är..) men blir man satt i karantän och har tillgång till elektricitet är det trevligt att ha kött i frysen, om den skulle fungera.
  • Anonym (Beredd)

Tror det är helt rätt att bunkra, just för att man inte vill stå utan mat när det blir en stor rusning eller om man skulle hamna i karantän. Har köpt massor av konserver (gulaschsoppa, ravioli i sås etc) tonfisk i olja, makrill, bönor i tetrapack, pasta, ris, pastasåser, havredryck, havregryn, kaffe, te, vatten, choklad (så man inte tröttnar). Bindor, tvål, handsprit, masker, olivolja, toapapper, tandkräm, alcogel, vätskeersättning, tvättmedel. Vill tipsa om Apotea-där kan man köpa t ex ibuprofen för 10 kr, nezeril 26 kr, paracetamol... billigare än Ipren och fraktfritt.

Svar på tråden Corona - har ni börjat bunkra mat?