• Frugårman

    Min pappa fick hem mitt klarna brev på 50.000

    Mitt klarna brev har hamnat fel och kom hem till min pappa. Nu vet han om att jag har 50.000 i skulder hos klarna och jag är bara 23 år. Är så himla rädd för vad som kommer hända nu med mitt liv när min familj vet om, är skuldsatt mer än så dessutom. Känner att jag bara vill ta livet av mig samtidigt som att jag verkligen vill lösa mina skulder och inte försätta min familj i dessa. Vart är steget nu? Har aldrig känt mig sån ångest och skämts såhär någonsin

  • Svar på tråden Min pappa fick hem mitt klarna brev på 50.000
  • H4llongr0ttan

    Du kan börja med att skaffa ett jobb om du inte redan har ett, sedan går du till en bank och säger som det är och tar ett lån och betalar tillbaka ALLA skulder som du nu har, sedan klipper du alla kreditkort om du använder såna och aldrig någonsin använder sånt skit igen och sedan jobbar du på och betalar av ditt lån som vilken vanlig människa som helst.

  • Barbro45

    Du är myndig, din familj kan inte drabbas av dina skulder. Fast naturligtvis blir de orolig för dig, kanske skäms det för att de inte sett att du har problem. Kanske skäms de för att de inte klarat att ge dig en sund inställning till pengar. Ta hjälp av dem, de ska inte behöva drabbas ekonomiskt men de kan ge dig råd, hjälpa dig med kontakter och ge dig tröst och uppmuntran. Det är sånt vi föräldrar gärna gör för våra vuxna barn. 

  • DasNerd

    Du ser på det här på helt fel sätt. Du behöver inte oroa dig på "hur ditt liv KOMMER att bli" du har blundat för ett problem och nu kommer det förhoppningsvis upp och du kan få hjälp med att få stopp på det här. :)

  • Jossnan

    Det kanske var precis det som behövde hända! Se det som motivation till att bli skuldfri. Det är ju fantastiskt om du kan få stöd från dina föräldrar (menar inte ekonomiskt). Lycka till!

  • Mortiscia80

    Brevet har ju uppenbarligen postats till fel person av någon märklig anledning. Har du kontaktat Klarna och påpekat deras misstag? Jag tror det till o med kan vara straffbart att yppa så känsliga uppgifter till fel person.

    Naturligtvis innebär inte det där brevet att de tänker att din pappa ska betala skulden, men nu vet så klart dina föräldrar om det hela.

    Det finns ingen vits att begå självmord för en skuld, oavsett storlek. Hoppas du betalar av allt eftersom så du blir skuldfri någon gång.

    Det värsta som kan hända är att du får en utskällning.

  • Kodia

    Berätta allt för din pappa, (eller någon annan du litar på) och låt honom hjälpa dig att komma på en plan. Berätta om alla skulder, visa alla papper, osv. 
    Sedan får du prioritera vad du ska betala av först, kanske sälja något du har, försöka öka dina inkomster och minska dina utgifter rejält. Självklart ska du aldrig mer köpa något på kredit.
    Har du tid över kan du titta på några avsnitt av Lyxfällan. Om du skriver alla siffror här kanske vi kan hjälpa dig att spåna lite.

  • Annita

    Jag hoppas att du inte menar allvar med dina tankar om att ta ditt liv! Ekonomi är viktigt och höga skulder är inte bra givetvis - men pengar är bara pengar.

    Om mina barn skuldsatte sig skulle jag bli orolig, jag skulle inte bli arg utan i så fall kanske mer ledsen. Men det går ju inte att öht mäta med den bottenlösa förtvivlan jag skulle känna om ett av mina barn tog sitt liv pga skam över att jag fått veta att hen har ekonomiska problem. Jag skulle strunta i pengarna såklart. Tänk på det!

    Hoppas att din pappa kan stötta dig i att hitta en väg ur detta. Och skulle han inte vilja/kunna det så finns ofta rådgivare på kommunen som kan hjälpa till.

    Lycka till, detta går att lösa!

  • Jamesdio

    Hur kunde brevet hamna hos din pappa? Har du inte ändrat adress eller något? Öppnade din pappa brevet som var adresserat till dig har han begått ett fel. Kanske inte relevant nu, men kan vara bra att veta.

    Frågan är ju hur mycket skulder har du och varför har du skulder? Har du ekonomi till att klara av att betala dina skulder? Om inte, vad kan du göra för att komma i balans med din budget? Öka inkomsterna? Minska utgifterna? Kan du sälja av något som du köpt för pengarna? Är skulderna vettiga? Dvs är det rimliga räntor? Kan du annars ta ett samlingslån och få ned månadskostnaderna?

    Vad har din pappa sagt? Kan du bemöta honom lugnt med saklig förklaring till varför du har skulder? Finns det någon problematik bakom (spelberoende, shoppingberoende, okunskap om ekonomi) har du ju nu ett guldläge till att faktiskt få hjälp.

  • Wench85
    Frugårman skrev 2020-03-04 22:00:27 följande:

    Mitt klarna brev har hamnat fel och kom hem till min pappa. Nu vet han om att jag har 50.000 i skulder hos klarna och jag är bara 23 år. Är så himla rädd för vad som kommer hända nu med mitt liv när min familj vet om, är skuldsatt mer än så dessutom. Känner att jag bara vill ta livet av mig samtidigt som att jag verkligen vill lösa mina skulder och inte försätta min familj i dessa. Vart är steget nu? Har aldrig känt mig sån ångest och skämts såhär någonsin


    Jag förstår om det känns jättejobbigt, men försök se detta positivt! Här får du ett bra tillfälle och anledning att TA TAG i frågan innan det eskalerar värre. Du skriver att du är bara 23 år och har redan mer än 50 000 i skuld. Nu, idag är det dags att ta tag i detta!

    Steg ett är att kontakta kommunens skuldrådgivare. Här finns det kontaktuppgifter: https://www.hallakonsument.se/kommunernas-konsumentverksamhet/
    Där kan du få råd, stöd och ta fram en handlingsplan. Det kanske kan handla om att skaffa ett till jobb, prioirtera vilka krediter du ska betala av först, stöd att kontakta långivare och förhandla ränta, flytta till billigare boende etc. Gör en handlingsplan med dem. Snart kommer du att kunna se framför dig vilken dag du kommer att vara skuldfri!  

    Vill du berätta för din familj har du möjlighet. Antagligen är det skönare att kunna säga exempelvis:
    "Jag har tyvärr skulder på totalt 75 000 kronor. Jag har gjort upp en plan för återbetalning tillsammans med kommunens budgetrådgivare. Jag har nu gjort upp en avbetalningsplan med alla långivare. Jag kommer att betala av 8000 kronor per månad. Undrar ni hur jag kan det? Jag har skaffat extrajobb som personlig assistent varannan helg, har infört köpstopp för mig själv och äter bara vegetariskt under 2020. Eftersom kostnaderna för räntor minskar nu med avbetalningen kommer jag att ha avbetalat alla mina skulder på 9 månader. Efter det har jag planerat att spara minst 5000 kronor i månaden."

    Tänk om du gör som ovan. Tänk hur det kommer att kännas om två år. Istället för att sitta med en sån ångest och 75 000 i skulder som idag kommer du om två år istället att ha 75 000 sparat!! 
  • legomum

    Post kan hamna i fel brevlåda. Det är den mänskliga faktorn.

    Men varför öppnar din pappa dina brev?

    Ifrågasätt honom om det.

Svar på tråden Min pappa fick hem mitt klarna brev på 50.000