• Thu 5 Mar 2020 08:30
    3254 visningar
    17 svar
    17
    3254

    Tid att byta golv på 6 kvadratmeter? Ska verkligen jag betala allt själv?!

    Hej

    Jag bor i en lägenhet där golvet är 60 år gammalt. Det har sprickor i sig och på vissa ställen är det så stora som över en halv centimeter!

    Min valp kissar ju självklart inne och en natt för några veckor sedan gjorde hon det och då det hände på natten, så rann det rakt ner och därför blev det en vattenskada och mögel. Möglet har nu spridit sig.

    Då inte min hemförsäkring eller min drulle täcker golv (helt sjukt!) så får jag betala detta själv.

    Dem uppskattar att det kommer ta 2-3 veckor, men golvet är 6 kvadratmeter, så kan det verkligen ta så lång tid?

    Vad tror ni det kommer kosta i arbetstimmar? På ett ungefär? Nu är det parkettgolv och vet inte vad hyresvärden kommer välja för nytt golv.

    Vad är era tankar om detta? Jag är helt uppgiven känner jag!

  • Svar på tråden Tid att byta golv på 6 kvadratmeter? Ska verkligen jag betala allt själv?!
  • Anonym (Hm)
    Thu 5 Mar 2020 09:03
    #1
    Maddsutt skrev 2020-03-05 08:30:22 följande:

    Hej

    Jag bor i en lägenhet där golvet är 60 år gammalt. Det har sprickor i sig och på vissa ställen är det så stora som över en halv centimeter!

    Min valp kissar ju självklart inne och en natt för några veckor sedan gjorde hon det och då det hände på natten, så rann det rakt ner och därför blev det en vattenskada och mögel. Möglet har nu spridit sig.

    Då inte min hemförsäkring eller min drulle täcker golv (helt sjukt!) så får jag betala detta själv.

    Dem uppskattar att det kommer ta 2-3 veckor, men golvet är 6 kvadratmeter, så kan det verkligen ta så lång tid?

    Vad tror ni det kommer kosta i arbetstimmar? På ett ungefär? Nu är det parkettgolv och vet inte vad hyresvärden kommer välja för nytt golv.

    Vad är era tankar om detta? Jag är helt uppgiven känner jag!


    Du bör ju inte behöva betala för ett nytt golv för att du skadat ett så gammalt och dåligt golv? Han kan ju ta ett skitdyrt golv. Finns det nån hyresgästförening att vända sig till? Tycker ju att han får lappa skadan om du ska betala. Inte byta hela golvet?
  • Thu 5 Mar 2020 09:13
    #2

    Det som tar tid är mögelsanering och torkning. 

    Ta frågan om kostnad med hyresgästföreningen.

  • Thu 5 Mar 2020 09:17
    #3

    Som ovanstående skriver är det inte själva golvläggningen som tar tid, utan avfuktningen och mögelsaneringen. Vi hade en läckande diskmaskin, och vi fick ha en avfuktare igång i två veckor innan det nya golvet lades.

    Då var den biten avklarad. Nu: Jag tänker spontant att det låter lite väl att du ska stå för en hel kostnad av nytt golv när det är 60 år gammalt och väldigt slitet. Är du medlem i hyresgästföreningen föreslår jag att du vänder dig dit!

  • Anonym (E)
    Thu 5 Mar 2020 09:19
    #4

    Din hund kissar inne. Ska du betala? Ja...

    MEN kan samtidigt tycka att det inte borde behöva ligga ett 60 år gammalt golv i en hyresrätt. Har du otur kommer värden försöka orma sig ur det här men det rimliga från min amatörmässiga ståndpunkt är att de borde stå för den del av bytet som motsvarar nytt golv, och arbetskostnad för ett ?normalt? golvbyte.

    Med det sagt; givetvis betalar du det som beror på att ditt djur kissar inne. Att ett djur pinkar inomhus kan inte räknas till normalt slitage.

  • Anonym (Anony­m 666)
    Thu 5 Mar 2020 15:54
    #5

    Hur vet du att golvet är 60 år gammalt?? Det finns mig veterligen inga golv som håller så länge utan att vara i riktigt uselt skick. Trägolv kan röra sig väldigt mycket över tid utan att det räknas som att det behöver lagas, i vårt hus har vi också sådana där stora glapp på rätt många ställen.

    Klart du ska betala om din hund pissar sönder lägenheten, oavsett ålder på golvet. Om hyresvärden ansåg det nödvändigt att byta innan så hade det ju redan gjorts, annars räknas det som vilket golv som helst. Du kommer få stå för kostnaden, och det blir rätt saftigt med tanke på omfattningen av skadorna.

  • Anonym (Sanna­)
    Thu 5 Mar 2020 23:33
    #6
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-03-05 15:54:46 följande:

    Hur vet du att golvet är 60 år gammalt?? Det finns mig veterligen inga golv som håller så länge utan att vara i riktigt uselt skick. Trägolv kan röra sig väldigt mycket över tid utan att det räknas som att det behöver lagas, i vårt hus har vi också sådana där stora glapp på rätt många ställen.

    Klart du ska betala om din hund pissar sönder lägenheten, oavsett ålder på golvet. Om hyresvärden ansåg det nödvändigt att byta innan så hade det ju redan gjorts, annars räknas det som vilket golv som helst. Du kommer få stå för kostnaden, och det blir rätt saftigt med tanke på omfattningen av skadorna.


    Njae, det brukar inte bli så att en hyresgäst ska behöva stå för hela kostnaden på något som går sönder - beroende på hur gammalt det som gått sönder är. Jag hade sönder ett handfat (tappade en tung parfymflaska), men det var över 5 år gammalt och hyresgästföreningen fick det till att hyresvärden fick ta 80 % av kostnaden p.g.a. åldern.
  • Anonym (Anony­m 666)
    Fri 6 Mar 2020 10:17
    #7
    Anonym (Sanna) skrev 2020-03-05 23:33:26 följande:
    Njae, det brukar inte bli så att en hyresgäst ska behöva stå för hela kostnaden på något som går sönder - beroende på hur gammalt det som gått sönder är. Jag hade sönder ett handfat (tappade en tung parfymflaska), men det var över 5 år gammalt och hyresgästföreningen fick det till att hyresvärden fick ta 80 % av kostnaden p.g.a. åldern.
    Alla är inte med i Hyresgästföreningen och då blir det svårt att hävda rätt. Dessutom är det antagligen bara ts gissning hur gammalt golvet är, det finns folk som medvetet lägger in träplankor för att det ska se rustikt ut osv. Vårt hus är från 20-talet men jag har ingen som helst aning hur gamla golven är någonstans.
  • Anonym (gamma­l kärrin­g)
    Fri 6 Mar 2020 18:17
    #8
    +1

    Är det hyres ska du först be att få kolla vad det står i husets underhållsplan. 
    Golv har en avskrivningstid normalt sett, och har hela den tiden gått så kan inte hyresgästen lastas 100% för att golvet är fullt av sprickor/ger möjlighet till den sortens skada. Det borde du kunna argumentera emot/överklaga.

    Min man och jag blev närapå lurade att betala för ett golv i en hyreslägenhet när vi var unga, det gällde en skada för att en av våra vänner under en fest ställt en het plåt direkt på plastmattan i köket så det blev märken.

    Men då vi visste att man måste vägra skriva på ett besiktningsunderlag om man inte samtycker, och då det stod i UH-planen att golven skulle bytas var 12:e år och detta legat i 18 år, så behövde vi inte betala. Hade vi skrivit på den där besiktningen så hade vi däremot åkt på det.

    Ta med dig någon jobbig person som kan stötta dig (om det behövs) och begär en diskussion med bostadsbolaget om detta. Kanske ni åtminstone kan komma fram till att du inte ska betala mer än hälften. Se det som en rolig övning i förhandlingsteknik som du får betalt för, allt du lyckas med är ju ren vinst!

  • Anonym (gamma­l kärrin­g)
    Fri 6 Mar 2020 18:24
    #9

    Och det har för övrigt mindre betydelse om man är med i Hyresgästföreningen eller ej om man kan snacka för sig själv.

    Be om ursäkt för missödet med din hund.

    Var trevlig och sakligt ifrågasättande baserat på fakta (underhållsplanen) och fråga om de hade tyckt detta var rimligt om det gällde dem själva (eller deras barn) i en lägenhet med 60 år gammalt golv. Du hade ju kunnat klaga på de här glappen i golvet redan vid inflytt och då hade de troligen varit tvungna att renovera där redan, eller hur?

  • Anonym (Linda­)
    Fri 6 Mar 2020 19:38
    #10
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-03-05 15:54:46 följande:

    Hur vet du att golvet är 60 år gammalt?? Det finns mig veterligen inga golv som håller så länge utan att vara i riktigt uselt skick. Trägolv kan röra sig väldigt mycket över tid utan att det räknas som att det behöver lagas, i vårt hus har vi också sådana där stora glapp på rätt många ställen.

    Klart du ska betala om din hund pissar sönder lägenheten, oavsett ålder på golvet. Om hyresvärden ansåg det nödvändigt att byta innan så hade det ju redan gjorts, annars räknas det som vilket golv som helst. Du kommer få stå för kostnaden, och det blir rätt saftigt med tanke på omfattningen av skadorna.


    Det är inte så ovanligt med så gamla golv! I vår bostadsrättsförening har nog de flesta lägenheterna jag sett på Hemnet originalgolven, 62 år gamla, och det är ett säljargument. 
  • Anonym (Sanna­)
    Fri 6 Mar 2020 23:51
    #11
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-03-06 10:17:04 följande:

    Alla är inte med i Hyresgästföreningen och då blir det svårt att hävda rätt. Dessutom är det antagligen bara ts gissning hur gammalt golvet är, det finns folk som medvetet lägger in träplankor för att det ska se rustikt ut osv. Vårt hus är från 20-talet men jag har ingen som helst aning hur gamla golven är någonstans.


    Nej, då får man väl snacka för sig själv, men jag tror knappast att TS ska behöva betala fullpris för nya golv om de är så gamla. Och jo, de kan vara så gamla (även fast inte du har koll på golven i ditt hem - finns det andra som kan ha koll på golven i sina hem).
  • Anonym (Fasti­ghetsf­örvalt­are)
    Sat 7 Mar 2020 06:07
    #12

    Hej!

    Jobbar med denna typen av frågor. Ett parkettgolv som är 60 år gammalt har inget restvärde kvar, vilket innebär att det inte är parkettgolvet du kommer behöva betala för.

    Ditt problem i detta fall är att du varit vårdslös och hyresvärden kommer då att ha ett skadeståndskrav på dig. Troligen motsvarande återställningen av skadan (torkning och mögelsanering).

  • Jordfe­lsbryt­aren
    Sat 7 Mar 2020 06:32
    #13
    Anonym (Fastighetsförvaltare) skrev 2020-03-07 06:07:21 följande:

    Hej!

    Jobbar med denna typen av frågor. Ett parkettgolv som är 60 år gammalt har inget restvärde kvar, vilket innebär att det inte är parkettgolvet du kommer behöva betala för.

    Ditt problem i detta fall är att du varit vårdslös och hyresvärden kommer då att ha ett skadeståndskrav på dig. Troligen motsvarande återställningen av skadan (torkning och mögelsanering).


    Exakt så!
  • Sat 7 Mar 2020 06:53
    #14

    Även om golvet är avskrivet så finns det en risk att du får betala för den merkostnad skadan har orsakat jämfört med vad ett vanligt golvbyte skulle ha kostat. Som andra är inne på har du varit vårdslös.

    Jag förstår inte hur du har tänkt från början. Du verkar inte tycka att det är ditt fel att kisset har fått ligga så länge att det har hunnit bli en fuktskada. Om du nu inte tänkte gå ut med valpen på natten och den inte var rumsren så borde du ha skyddat golvet. 

  • Anonym (NN)
    Sat 7 Mar 2020 07:01
    #15
    Anonym (Anonym 666) skrev 2020-03-05 15:54:46 följande:

    Hur vet du att golvet är 60 år gammalt?? Det finns mig veterligen inga golv som håller så länge utan att vara i riktigt uselt skick. Trägolv kan röra sig väldigt mycket över tid utan att det räknas som att det behöver lagas, i vårt hus har vi också sådana där stora glapp på rätt många ställen.

    Klart du ska betala om din hund pissar sönder lägenheten, oavsett ålder på golvet. Om hyresvärden ansåg det nödvändigt att byta innan så hade det ju redan gjorts, annars räknas det som vilket golv som helst. Du kommer få stå för kostnaden, och det blir rätt saftigt med tanke på omfattningen av skadorna.


    Haha, mitt golv är snart 100 år gammalt och är inte i nått uselt skick. 
  • Anonym (Anony­m 666)
    Sat 7 Mar 2020 09:55
    #16
    Anonym (Fastighetsförvaltare) skrev 2020-03-07 06:07:21 följande:

    Ditt problem i detta fall är att du varit vårdslös och hyresvärden kommer då att ha ett skadeståndskrav på dig. Troligen motsvarande återställningen av skadan (torkning och mögelsanering).


    Förutom då om något mer skadats under golvet. Det kan bli riktigt dyrt det där om det gått in i annat material, t ex skulle jag oroa mig för exakt allt som kan finnas där av bärande balkar eller annat runt omkring om det inte går att torka med fläkt eller liknande. Väta kan krypa i princip hur långt som helst sa vårt försäkringsbolag när vi diskuterade vattenskador, t ex kan ett dåligt gjort badrum förstöra stora delar av ett hus om det vill sig illa och sätter sig i fel delar.
  • Anonym (Hur?)
    Sat 7 Mar 2020 12:06
    #17

    Fuktskador och mögel av att en valp kissat inne så det läckt ner i springor en gång? Känns osannolikt måste jag säga. Vem gjorde bedömningen att det var pga detta som skadorna uppstått? Om det var hyresvärden så hade jag dragit öronen åt mig faktiskt. 

    Rev nyligen upp ett lika gammal trägolv, där det kissats friskt av allehanda valpar. Det luktade dåligt som tusan pga intorkat kiss, men inte skymten av några fuktskador eller mögel pga detta.. Det är ju så liten mängd per gång dom kissar, relativt sett. Och det här var ju då ett utrymme där det vistats valpar ofta, i varmbonad miljö. 

Svar på tråden Tid att byta golv på 6 kvadratmeter? Ska verkligen jag betala allt själv?!