• Anonym (??)

    Abort eller inte?

    Jag gjorde abort en gång som jag ångrar och mådde dåligt över i flera år. Nu är jag gravid med en kille som jag inte ens känner och har mycket svårt att se mig tvingas ha kontakt med honom för resten av livet (vilket det blir om jag behåller).

    Jag vill inte behålla men samtidigt är jag rädd för att jag kommer må lika dåligt som förra gången om jag gör abort. Å andra sidan är jag även rädd för att jag inte kommer älska barnet och känna mig låst och äcklad över att behöva ha med killen att göra resten av livet.

    Hur hade ni gjort? Detta är pest eller kolera..

  • Svar på tråden Abort eller inte?
  • Anonym (Behåll barnet!)

    Tycker du ska behålla. Är verkligen killen/ pappan så motbjudande att det blir jobbigt att hålla kontakten?! Tror det mest handlar om oro :)

  • Anonym (Lina)

    Alltså, du säger ju själv att du inte vill behålla barnet och då bör du inte behålla barnet. Jag tycker inte att man ska behålla för att man vill slippa göra abort. Om man behåller så ska det vara ett väl genomtänkt beslut och man ska faktiskt vilja ha barnet. Så tänker jag.

    Jag gjorde en abort för bara ett par veckor sedan. Nu älskar ju jag han som gjorde mig gravid och vi är ju liksom tillsammans, så jag har ju pratat mycket med honom och det var ett gemensamt beslut. I början ville inte jag heller göra abort, för jag var rädd för att jag skulle må dåligt och jag ville liksom slippa göra abort, men jag tänker som så att man bör ha rätt förutsättningar inför att sätta ett barn till världen och så ska man ju givetvis vilja ha barnet, så jag gjorde abort.

    Dock är det ju ingen här som kan ta detta beslut åt dig. Tänk igenom det här noggrant och ta det beslut som blir bäst.

  • Anonym (Lina)

    Du får vara beredd på att om du behåller så KAN det bli så att du blir ensam med barnet. Killen kanske inte alls vill ha något med barnet att göra. Skulle du klara det? Rent psykiskt och ekonomiskt.

    För mig är det viktigt att ha ett stabilt förhållande om det ska bli fråga om barn och såklart rätt förutsättningar rent ekonomiskt och på alla andra plan. Jag vill liksom ha mamma, pappa barn.

    Men du kanske tänker annorlunda.

  • Viktor89

    Eftersom du redan är befruktad så har du ett levande barn i dig. I vårat samhälle är det lagligt att göra abort men bara för att det är okej för samhället så är det inte moraliskt rätt. Barnet lever och du har fått en välsignelse att bli gravid vilket inte är självklart. Du kan även göra abort och döda barnet men jag avråder starkt från detta. Det hjälper kanske om du tänker om dina föräldrar skulle gjort abort på dig. Tänk på det. Det är ett unikt liv vi pratar om. Var snäll och behåll barnet. Han/hon kommer tacka dig något oerhört. Du kommer även tack dig själv.

    Ha det bra.

  • Richard1986
    Viktor89 skrev 2020-03-07 08:40:17 följande:

    Eftersom du redan är befruktad så har du ett levande barn i dig. I vårat samhälle är det lagligt att göra abort men bara för att det är okej för samhället så är det inte moraliskt rätt. Barnet lever och du har fått en välsignelse att bli gravid vilket inte är självklart. Du kan även göra abort och döda barnet men jag avråder starkt från detta. Det hjälper kanske om du tänker om dina föräldrar skulle gjort abort på dig. Tänk på det. Det är ett unikt liv vi pratar om. Var snäll och behåll barnet. Han/hon kommer tacka dig något oerhört. Du kommer även tack dig själv.

    Ha det bra.


    Abort i ett skede där fostret inte kan leva utanför kvinnans kropp är EJ mord enligt svensk lagstiftning och inte heller enligt de flesta som kan tänka.

    Detta handlar om kvinnans oemotsagda rätt till att bestämma över sin egen kropp. Inte om religiöst trams !
  • Liberté
    Viktor89 skrev 2020-03-07 08:40:17 följande:

    Eftersom du redan är befruktad så har du ett levande barn i dig. I vårat samhälle är det lagligt att göra abort men bara för att det är okej för samhället så är det inte moraliskt rätt. Barnet lever och du har fått en välsignelse att bli gravid vilket inte är självklart. Du kan även göra abort och döda barnet men jag avråder starkt från detta. Det hjälper kanske om du tänker om dina föräldrar skulle gjort abort på dig. Tänk på det. Det är ett unikt liv vi pratar om. Var snäll och behåll barnet. Han/hon kommer tacka dig något oerhört. Du kommer även tack dig själv.

    Ha det bra.


    Tycker du ska ta ditt ny-religiösa dravel och lägga i en soppåse samt ta och läsa lite biologi så du åtminstone förstår grundläggande saker innan du ska ge din åsikt.
  • Anonym (Violet)

    Du tror inte att du kommer må dåligt i flera år om du behåller och behöver samarbeta med denna äckliga kille? Förstår att det är en jobbig situation och verkligen pest eller kolera, men jag hade gjort abort om jag vore du. Skitjobbigt och jag förstår att ingen VILL göra abort, men det kommer ju bli jobbigt oavsett och du säger ju själv att du inte vill behålla barnet. 

Svar på tråden Abort eller inte?