• Anonym (Undrar)

    Om man inte lämnar ut barnet på pappans veckor?

    Situationen är följande:

    Gemensam vårdnad. Ingen bra relation mellan föräldrarna. Domstolsbeslut finns på växelvis boende, vilket har fungerat bra i flera år, tills nu.

    Mamma vägrar nu låta pappa hämta barnet under hans veckor de två senaste månaderna.

    Det finns ingen riktig förklaring till detta, mer än att mamman anser att barnet bör bo helt hos henne, eftersom pappan har ny familj, och det har inte hon...

    Vad kan pappa göra? Anlita advokat?

  • Svar på tråden Om man inte lämnar ut barnet på pappans veckor?
  • Anonym (Louise)

    Vad tycker pappan? Vad vill han göra?

    Jag håller iallafall delvis med tidigare skribent här, lägg dig inte i alltför mycket. Bli inte din killes krigare och börja tjafsa med mamman åt honom. Det kommer bara att förvärra läget rejält. Ta ett steg tillbaka.

    Låt pappan ta initiativ. Han får boka in samarbetssamtal. Följ inte med på detta samtal! Låt föräldrarna tala med varandra själva. Då ökar chansen att detta kan lösas.

  • Anonym (Kvinna)

    Det är olagligt och klassas som kidnappning. Det är bara för pappan att ringa polisen.

  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Z) skrev 2020-03-06 23:36:52 följande:

    Det ska du inte lägga dig i.


    Vad var det för korkat svar? Du har inte en aning om vem jag är.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (Louise) skrev 2020-03-06 23:44:08 följande:

    Vad tycker pappan? Vad vill han göra?

    Jag håller iallafall delvis med tidigare skribent här, lägg dig inte i alltför mycket. Bli inte din killes krigare och börja tjafsa med mamman åt honom. Det kommer bara att förvärra läget rejält. Ta ett steg tillbaka.

    Låt pappan ta initiativ. Han får boka in samarbetssamtal. Följ inte med på detta samtal! Låt föräldrarna tala med varandra själva. Då ökar chansen att detta kan lösas.


    Nu har du dragit alldeles förhastade slutsatser om vem som skrivit trådstarten.
  • Anonym (Undrar)

    Någon vettig människa som kan ge råd?

  • Kjell2
    Anonym (Undrar) skrev 2020-03-07 04:30:46 följande:

    Någon vettig människa som kan ge råd?


    Kontakta ett ombud och familjerätten snabbt. Överväg att hämta barnet själv på skola/dagis på sina dagar.
  • GGN
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-03-07 00:04:21 följande:

    Det är olagligt och klassas som kidnappning. Det är bara för pappan att ringa polisen.


    Precis.
  • Anonym (Louise)
    Anonym (Kvinna) skrev 2020-03-07 00:04:21 följande:

    Det är olagligt och klassas som kidnappning. Det är bara för pappan att ringa polisen.


    Samtidigt är det ju en annan tråd här på FL där pappan plötsligt vägrar lämna över barnen till mamman. Han skyller på allt möjligt, inget kan bevisas.

    Den mamman fick vänta ett par månader på att få ens träffa sina barn en kort stund. Att hon bara gick och hämtade barnen från skolan när det var hennes vecka rekommenderades inte. Det var bara att sitta snällt i båten och låta pappan styra.
  • nernu

    Om det finns en dom som inte följs så kan pappa ansöka om verkställighet hos tingsrätten.

  • Anonym (lll)

    Om mamman har någon rimlig orsak så kan det vara så att hon ska skydda barnen (som det står enligt lag). Kan ju vara så att pappa inte fattar att det finns en bra anledning.?

    Men steg ett för pappan är att försöka få henne att återgå till det avtal de har. Fungerar inte det så får han kontakta familjerätten och kalla henne till samtal där. Men annars ringa polisen. Eftersom det finns ett avtal enligt domstol så är det ett lagbrott att inte följa uppgörelsen.
    Dock kan saker förändras i barns situation så det är möjligt att det inte är bra längre, det avtal som finns, men då borde mamman kontakta advokat och i så fall yrka på hela boendet. 

    Det kan vara väldigt svårt att kommunicera med ett ex men det är ju det som måste till här. Om det ska ske via familjerätten eller via en polisanmälan vet inte jag, men det finns vägar att ta, speciellt som det redan finns en dom. Det är svårare i de fall där man enbart kommit överens muntligt efter en separation. 

  • Anonym (lll)
    Anonym (Louise) skrev 2020-03-07 07:48:39 följande:
    Samtidigt är det ju en annan tråd här på FL där pappan plötsligt vägrar lämna över barnen till mamman. Han skyller på allt möjligt, inget kan bevisas.

    Den mamman fick vänta ett par månader på att få ens träffa sina barn en kort stund. Att hon bara gick och hämtade barnen från skolan när det var hennes vecka rekommenderades inte. Det var bara att sitta snällt i båten och låta pappan styra.
    Om jag inte minns fel så handlade den tråden om en mamma som haft alkoholproblem tidigare, och haft ett återfall och det var det som var orsaken till att pappan höll barnen ifrån henne. Då får man sådana svar som hon fick. 
  • Anonym (Louise)
    Anonym (lll) skrev 2020-03-07 08:13:10 följande:

    Om jag inte minns fel så handlade den tråden om en mamma som haft alkoholproblem tidigare, och haft ett återfall och det var det som var orsaken till att pappan höll barnen ifrån henne. Då får man sådana svar som hon fick. 


    Precis, den tråden är det.

    Men som jag minns det var återfallet en tid innan och hon gick nu sedan en tid tillbaka på regelbundna kontroller. Det var alltså inte precis i samband med återfallet.

    Jag är även rätt säker på att om en mamma gjorde såhär mot en pappa som haft ett återfall men sedan gått på regelbundna kontroller som klarats utan anmärkning så hade hon straffats hårt. Umgängessabotage.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-03-06 23:25:56 följande:

    Situationen är följande:

    Gemensam vårdnad. Ingen bra relation mellan föräldrarna. Domstolsbeslut finns på växelvis boende, vilket har fungerat bra i flera år, tills nu.

    Mamma vägrar nu låta pappa hämta barnet under hans veckor de två senaste månaderna.

    Det finns ingen riktig förklaring till detta, mer än att mamman anser att barnet bör bo helt hos henne, eftersom pappan har ny familj, och det har inte hon...

    Vad kan pappa göra? Anlita advokat?


    Pappan kontaktar Familjerätten och påpekar att mamman bryter mot tingsrättens beslut. Pappan kan dessutom polisanmäla mamman för att hon vägrar släppa ifrån sig barnet, det är att likställa med kidnappning.

    Nästa gång det händer ställer du dig utanför hennes dörr och ringer polisen omgående.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Undrar) skrev 2020-03-06 23:25:56 följande:

    Situationen är följande:

    Gemensam vårdnad. Ingen bra relation mellan föräldrarna. Domstolsbeslut finns på växelvis boende, vilket har fungerat bra i flera år, tills nu.

    Mamma vägrar nu låta pappa hämta barnet under hans veckor de två senaste månaderna.

    Det finns ingen riktig förklaring till detta, mer än att mamman anser att barnet bör bo helt hos henne, eftersom pappan har ny familj, och det har inte hon...

    Vad kan pappa göra? Anlita advokat?



    Då det finns ett domslut rörande vårdnad, boende och umgänge så är det verkställighet som gäller och det blir ett eget mål i tingsrätten.

    Verkställighet kan förknippas med vite och i sin ytterlighet hämtning med hjälp av polis.

    Det går att skicka in en egen stämningsansökan till tingsrätten med det kan vara enklare att gå via ett ombud.

    Mål om verkställighet hanteras skyndsamt av domstolen

    Det finns tämligen många fall där den vårdnadshavare som saboterar umgänget med den andra vårdnadshavaren blir fråntagen vårdnaden. 
  • Anonym (jur)
    Anonym (lll) skrev 2020-03-07 08:12:20 följande:

    Om mamman har någon rimlig orsak så kan det vara så att hon ska skydda barnen (som det står enligt lag). Kan ju vara så att pappa inte fattar att det finns en bra anledning.?

    Men steg ett för pappan är att försöka få henne att återgå till det avtal de har. Fungerar inte det så får han kontakta familjerätten och kalla henne till samtal där. Men annars ringa polisen. Eftersom det finns ett avtal enligt domstol så är det ett lagbrott att inte följa uppgörelsen.
    Dock kan saker förändras i barns situation så det är möjligt att det inte är bra längre, det avtal som finns, men då borde mamman kontakta advokat och i så fall yrka på hela boendet. 

    Det kan vara väldigt svårt att kommunicera med ett ex men det är ju det som måste till här. Om det ska ske via familjerätten eller via en polisanmälan vet inte jag, men det finns vägar att ta, speciellt som det redan finns en dom. Det är svårare i de fall där man enbart kommit överens muntligt efter en separation. 



    Familjerätten har bara rådgivande funktion, de kan inte ställa några krav på vårdnadshavarna.

    I det fall en part inte följer domslutet från tingsrätten och parterna inte kan komma överens på egen hand så är det verkställighet som gäller som juridisk väg.

    Mamman i detta fall gör sig troligen skyldig till egenmäktighet med barn.
  • Anonym (jur)
    Anonym (lll) skrev 2020-03-07 08:12:20 följande:

    Om mamman har någon rimlig orsak så kan det vara så att hon ska skydda barnen (som det står enligt lag). Kan ju vara så att pappa inte fattar att det finns en bra anledning.?

    Men steg ett för pappan är att försöka få henne att återgå till det avtal de har. Fungerar inte det så får han kontakta familjerätten och kalla henne till samtal där. Men annars ringa polisen. Eftersom det finns ett avtal enligt domstol så är det ett lagbrott att inte följa uppgörelsen.
    Dock kan saker förändras i barns situation så det är möjligt att det inte är bra längre, det avtal som finns, men då borde mamman kontakta advokat och i så fall yrka på hela boendet. 

    Det kan vara väldigt svårt att kommunicera med ett ex men det är ju det som måste till här. Om det ska ske via familjerätten eller via en polisanmälan vet inte jag, men det finns vägar att ta, speciellt som det redan finns en dom. Det är svårare i de fall där man enbart kommit överens muntligt efter en separation. 



    Familjerätten har bara rådgivande funktion, de kan inte ställa några krav på vårdnadshavarna.

    I det fall en part inte följer domslutet från tingsrätten och parterna inte kan komma överens på egen hand så är det verkställighet som gäller som juridisk väg.

    Mamman i detta fall gör sig troligen skyldig till egenmäktighet med barn.
  • Anonym (Undrar)

    Tack för svar och tips!

    Har kontaktat advokaten jag anlitade för länge sedan, när jag ville ha mer umgänge med barnet, som vi kan kalla Tim.

    Tim far inte illa hos mig, och har aldrig gjort.

    Mamman har sagt till mig många gånger att om jag skaffar fler barn, så ska hon ha Tim på heltid. Och ensam vårdnad.

    Detta argument kommer hon förstås inte använda sig av i rätten, så dum är hon inte.

    När hon fick veta att jag och min sambo väntade barn, blev hon väldigt ihärdig ett tag.

    Hon gjorde flera orosanmälan och påstod att Tim for illa hos mig, blev vanvårdad och misshandlad.

    Sen att min sambo missbrukar.

    Allt detta är lögn. Soc gick inte vidare med detta heller.

    Sedan stämde hon mig på den gemensamma vårdnaden, men det fick hon inte igenom.

    Det blev lugnt ett år och mer, och sedan plötsligt detta.

    Hon hade julen 2019, och dagen före nyårsafton skulle jag hämta Tim för umgänge, allt enligt domstolsbeslut sedan flera år tillbaka.

    Men det gick inte att nå henne.

    Vi hade bokat resa över nyår, och vi skulle vara tillbaka före den 8/1, då han skulle till sin mamma igen.

    Resan ställde vi in, och jag försökte nå henne hela tiden, en dag svarade hon på sms att Tim har det bättre hos henne och att han inte kommer komma hem till mig mer.

    Jag orkar inte skriva mer just nu...

Svar på tråden Om man inte lämnar ut barnet på pappans veckor?