• Sat 7 Mar 2020 06:39
    2255 visningar
    9 svar
    9
    2255

    Lån trots Kronofogden

    Hej

    Jag har hamnat i skiten. Har blundat och nu är botten nåd.

    Jag har kronofogden ?samarbetar? och de drar av 7000 i månaden av min lön så min skuld ska bli betald. Snart i mål!

    Jag har en skuld till min mamma på 40.000kr och detta gnager mig.

    Skulle vilja betala den så är jag kvitt till alla sen.

    Men.. någon som har tips på vart man kan ta lån trots min sits?

    Jag betalat hellre tillbaka till mig själv än har den här jäkla ångesten.

    Så, lån trots skuldsanering. Tips tack!

    Har fastanställning, äger ett Hus

    All moralpredikan kan ni lägga ner. Jag vet att det är hopplöst ?får skylla mig själv? osv.

    Tack för hjälpen!

  • Svar på tråden Lån trots Kronofogden
  • Anonym (M)
    Sat 7 Mar 2020 06:44
    #1

    Har din mamma svårt att klara sig utan dessa pengar? Antar att det är räntefritt till mamma och då känns det idiotiskt att ta ett dyrt lån för att betala av henne, då kommer du att betala betydligt mer än 40? i slutändan. Prata med mamman om det istället och börja betala av när det är klart med kronofogden. Då kan du ju betala av det på mindre än ett år.

  • Sat 7 Mar 2020 06:44
    #2

    Pantbanken

    Privatlån

  • Barbro­45
    Sat 7 Mar 2020 07:29
    #3

    Att få lån under dina omständigheter blir svårt, mycket svårt. Men det vet du säkert redan. Är det ett realistiskt alternativ att sälja ditt hus? Annars får du göra som förslås ovan. Börja betala tillbaka till din mamma när du är klar med återbetalning av de andra skulderna. Om du även då betalar 7000 kr/månad, du vet ju att du klarar det, då är din skuld till din mamma återbetald på ett halvår. 


    Jag är säker på att din mamma gärna väntar, vi mammor är såna. Hon ser ju att du nu jobbar för att bli av med de andra skulderna och jag är säker på att hon är stolt över dig nu. Du har gjort dåliga val, du sliter för att rätta till det. 

  • Sat 7 Mar 2020 14:37
    #4

    Du ska inte ta lån!! Lär dig av dina misstag. Jobba extra eller sälj huset om du vill betala din mamma just nu.

  • Tue 10 Mar 2020 11:07
    #5

    Om du har skuldsanering finns det inget sätt att komma över ett lån, förutom till privatpersoner. Finns det någon annan i din närhet som du kan tänkas låna av (som vill låna ut till dig förstås) som du anser kan avvara pengarna bättre än din mamma?

    Om du "bara" har skuldsaldo hos kronofogden finns ju alltid möjligheten att ta någon form av bolån hos någon bank som vänder sig till högriskkunder (BlueStep tex). Det förutsätter att bostaden har tillräckligt högt värde för att få ut så att du kan betala bort hela kronofogdeskulden och skulden till din mamma. Samt att du är beredd att sitta med ett uselt bolån.

    Rådet blir alltså: fortsätt att betala av dina skulder som du gör nu och nöj dig med det.

  • Tue 10 Mar 2020 11:21
    #6

    Hur lång tid är det tills du har betalat av till kronofogden? Eftersom du skriver "snart i mål". Då borde du ju kunna fortsätta att betala 7000/mån men till din mamma istället i ett halvår och sen är den skulden återbetlad! 

  • Thu 9 Apr 2020 23:31
    #7

    Låter inte smart att ta lån när det antagligen är det som fått dig i skiten. Lär dig av dina misstag. Kommunicera tydligt med mamma och säg att hon kommer få 7000 när du har betalt tillbaks till fogden. Du säger ju att du snart har betalt tillbaks där?

  • Fri 10 Apr 2020 16:45
    #8

    Förresten, tog du lånet av din mamma före eller efter du fick inledande skuldsanering? För var det före så skulle ju den ingå. Och då bör du inte betala mer till din mamma under själva skuldsaneringen. Vill du kompensera henne efteråt är det fritt fram.

  • Anonym (Farsa­)
    Fri 10 Apr 2020 20:49
    #9

    Som förälder skulle jag bli skitförbannad på min son om han tog ännu ett lån för att kunna betala en skuld till mig.

Svar på tråden Lån trots Kronofogden