babyspenat skrev 2020-03-11 13:38:12 följande:
Herregud vad härligt att det gått så smidigt för dig! Stort grattis till graviditeten också och att du mår väl :) Vilken dos Levaxin äter du nu under graviditeten och vilken dos åt du innan du var gravid?
Låter oroväckande med det här med ögonen. Vad för problem med ögon fick du och hur länge hade du då ätit Thacapzol och Levaxin? Jag har tyckt mig känna någon skillnad med ögonen jämfört med innan, men är inte riktigt säker, hmm...
Vad hade du för värden på TRAK, T4, T3, TSH och TPO? Du skrev att du hade initialt höga värden på TRAK, vad var det för siffra? Tror det jag hade anses vara högt (8,1). Hade även högt i TPO (187). T4 låg på närmare 50 och T3 på närmare 20. TSH <0,01. Frisk för övrigt.
Vet du någon som blivit frisk med enbart medicineringen?
Hur såg det ut för dig under tiden innan operationen? Jag tänker på hur värdena ändrades över tid (jag ska på provtagning var 4:e vecka)? Undrar också hur ditt värde av TRAK ändrades (på provtagningen om 6 månader ska de kolla mitt TRAK och TPO igen)?
Hur högt är ditt TRAK nu under graviditeten?
Stort tack för ditt svar och hoppas du kan svara på detta långa meddelande. Känns som att vi har en lite liknande historia (att Graves kommit i samband med våra första barn).
Hej!
Många frågor :)
Jag äter 150 mån-fre och 125 lör-sön, har inte ändrat dosen sen jag blev gravid utan har legat bra hela vägen. Låg dock lite högt innan graviditeten så det är nog därför.
I mitt fall är det vävnaden bakom ögonen som blev attackerad på samma sätt som sköldkörteln. Vävnaderna liknar tydligen varandra och då går immunförsvaret på dem båda. Vävnaden svullnade upp och tryckte ut ögongloberna, vilket ledde till att de stod ut, jag fick en väldigt stirrig blick, gruskänsla, kunde inte stänga ögonlocken ordentligt och fick sluta med linser. Fick även använda salvor och ögondroppar under en period. Det var läkaren på vårdcentralen som frågade om ögonen först men då nekade jag (hade ju så många andra symptom) men det blev på bara några veckor så illa att jag fick sluta med linserna. Men de värsta symptomen försvann snabbt med medicineringen. Det tar flera år innan detta går tillbaka och det är inte alltid det blir precis som förut, i värsta fall behöver man opereras men det räknar jag med inte kommer behövas i mitt fall.
Minns inte de initiala värdena exakt men hade TRAK>60 och TSH<0,001. Gick ner 10 kg på 8 veckor, vilopuls över 110, kunde inte gå i trappor, min handstil förändrades för att händerna blev så svaga och öppna lock på burkar var omöjligt. Så jag hade tydliga symptom! Trodde först att jag hade MS eller ALS och sköt det ifrån mig men när knölen på halsen dök upp pga förstorad sköldkörtel ringde jag vårdcentralen och fick en akuttid samma dag.
TRAK gick ganska fort ner från juni 2018. I mars 2019 (innan operationen) låg det på strax över 3 och i maj under 2 (som är gränsen för att vara "omätbart"). Nu har jag typ 0,1 i TRAK tror jag.
Känner ingen annan med Graves förutom min mormor som fick det när hon var över 50 år och jodbehandlades, så kan tyvärr inte svara på din fråga.
Hoppas det löser sig lika smidigt för dig med :)