• Nicciz
    Sat 7 Mar 2020 13:33
    716 visningar
    4 svar
    4
    716

    Relationsproblem och barn

    Varning för ett långt inlägg om förhållanden och barn.

    Jag och min sambo träffades för ca 2,5-3 år sedan. Han skulle precis skilja sig från sin fru efter ett 16 år långt förhållande, de var mer vänner än kära. De hade då en tre månaders bebis som de båda hade hand om. När han träffade mig så bröt helvetet loss. Exet flyttade till andra sidan Sverige med bebisen, vilket egentligen är olagligt. Hon flyttade till en stad nära både hennes föräldrar men också min sambos föräldrar. Det blev en tvist om bostad och vårdnad. Min sambo ville egentligen inte bråka så mycket så han gjorde ingen anmälan och gick tillslut med på att ha barnet 5 dagar per månad. Detta för att barnet som bara var några månader då skulle slippa resa 60 mil tur och retur mer än en gång per månad. Han betalar fullt underhåll och exet får hela barnbidraget. Både min sambo och hans ex delar på resekostnaderna vilket innebär flyg tur och retur då det är 60 mil mellan bostäderna. Det blir minst 2000kr per månad utöver underhåll. Detta trots att hon valde att flytta vilket orsakat resekostnaderna överhuvudtaget.

    Nu till problemet. Min sambos föräldrar, som bor i närliggande stad som hans ex, har kontakt med hans ex kontinuerligt och träffar deras barnbarn när de vill. Trots att min sambo säger att kontakten ska gå genom honom och att han avgör när. Han vill inte att hans föräldrar och hans ex ska ha kontakt längre, de är ju skilda och hon betedde sig riktigt illa vid skilsmässan och vårdnadstvisten. De har gått bakom ryggen på honom i 2,5 år, trots att han är tydlig med att de inte ska ha någon kontakt. ?Hon har ju varit i våra liv så länge? säger de om hans ex. Detta säger han inte till mig utan jag får veta detta nu i efterhand. Min sambo och hans föräldrar har ingen kontakt med varandra nu längre eftersom han känner att de inte respekterar hans beslut och hans nya förhållande med mig. För mig känns det fel att de har kontakt med exet men inte med mig. Det känns respektlöst.

    Vi har försökt skaffa barn i två år och lyckats bli gravida tre gånger. Tyvärr har det gått illa alla gångerna. Nu vet jag inte om jag vill gå vidare med förhållandet för det känns fel att skaffa barn och inte ha en stabil familj runt omkring. Känner att jag inte har något att säga till om alls. Vårdnaden, umgänget, kostnaden för resor, kontakten med föräldrarna.. Hur kommer det bli när vi får barn? Ska mina barn inte ha en farmor och farfar för att de hellre vill umgås med min sambos ex? Min sambo säger att han inte kan göra något och ser sig själv som ett offer. Jag nämner gång på gång att detta är hans familj och att han måste lösa detta. Jag orkar inte med den här soppan som pågått i snart 3 år. Vad ska jag göra? Vad ska sambon göra? Det känns som att inget är på mina villkor och jag är trött på det nu. Tacksam för hjälp!

  • Svar på tråden Relationsproblem och barn
  • S23
    Sat 7 Mar 2020 13:55
    #1

    Hej! Kanske får du fler svar om d gör en ny tråd där man kan svara anonymt.

    Jag förstår inte riktigt varför din partner inte vill att hans föräldrar skall träffa exet och barnet? Visst, hon har kanske betett sig jävligt, men vem är det som straffas ut för detta? Jo barnet som inte får träffa sin farmor och farfar i den utsträckning som faktiskt är möjligt.

    Ur mitt perspektiv så skulle det vara positivt för din partner och hans barns relation att barnet träffar sin farmor och farfar. Troligtvis ger de en positiv bild av din partner, pratar om "pappan" och det kanske även är mer naturligt för barnet att prata med dem om sin pappa än vad det är med mamman?

    Jag har förståelse för att farmor och farfar går bakom ryggen för att få träffa sitt barnbarn. Skall de på samma sätt som din partner bli begränsade i sitt umgänge bara för att?

    Jag förstår att man kan tycka det är ruttet att flytta iväg 60 mil med barnet. Hade min partnet gjort så hade jag naturligtvis varit redigt förbannad. Samtidigt kan jag ju förstå att mamman vill bo närmare familjen ifall kopplingen till nya staden inte var stark. Men som sagt, fortfarande fel av henne att göra på detta sätt.

    Finns ingen möjlighet för er att flytta efter?

    Rent juridiskt så TROR jag tyvärr inte att pappan i detta fall har rätt till att mamman skall betala hela resekostnaderna. Trots att hon flyttat på det sätt hon gjort.

  • S23
    Sat 7 Mar 2020 13:56
    #2

    Vill också beklaga att ni fått uppleva tre missfall. Det måste vara otroligt jobbigt för er!

  • Sat 7 Mar 2020 14:16
    #3

    Dysfunktionellt så det skriker om det på många plan. Man skickar inte en månadersgammal baby varje månad mellan sig. Mamman gjorde fel som flyttade, men for barnets skull borde han ju flyttat efter. Håll dig ifrån denna soppa om du känner du klarar av det, och skaffa en stabil man innan ni funderar på barn.

  • Nicciz
    Sat 7 Mar 2020 15:34
    #4
    S23 skrev 2020-03-07 13:56:43 följande:

    Vill också beklaga att ni fått uppleva tre missfall. Det måste vara otroligt jobbigt för er!


    Tow2Mater skrev 2020-03-07 14:16:33 följande:

    Dysfunktionellt så det skriker om det på många plan. Man skickar inte en månadersgammal baby varje månad mellan sig. Mamman gjorde fel som flyttade, men for barnets skull borde han ju flyttat efter. Håll dig ifrån denna soppa om du känner du klarar av det, och skaffa en stabil man innan ni funderar på barn.


    Tack för era svar! Skapar ett inlägg på -rätt- plats i forumet.
Svar på tråden Relationsproblem och barn