• Jacksparrow

    Någon med erfarenhet av stroke?

    Min mamma fick en stroke för snart 3 dygn sedan. Enligt läkarna var den ganska stor och satte sig på höger sida. Mamma befann sig redan på sjukhus när det hände (nyopererad pga höftbrott) och fick därför hjälp ganska snabbt. De gjorde ett försök att "suga ut" proppen men lyckades inte fullt ut. Hon är nu svag på vänster sida, pratar inte, har svårt att svälja och får därför sondmatas, fått lunginflammation samt är väldigt trött. Hon får en stark antibiotika för att behandla lunginflammation och ligger på en post-stroke avdelning.

    Enligt läkaren så är det kommande dygnet lite kritiskt pga att han var lite orolig över att mammas hjärna ska svullna. Lunginflammation är heller inte bra såklart. Han sa vidare att han tror att mamma kommer kunna prata igen men att hon förmodligen kommer sitta i rullstol sedan.

    Mamma är sjuk sedan innan (whiplash, spinal stenos, omvänd diabetes, hjärtflimmer och artros) och bor därför redan i en handikappanpassad lägenhet med hemtjänst. Jag har dock 0 erfarenhet av stroke.

    Finns det någon som kan ge mig ett riktmärke gällande vad jag kan förvänta mig framöver? Läkaren sa i förbigående att dödligheten avseende stroke är rätt hög, hur orolig ska man vara? Jag vill ju ha kvar min älskade mamma...

Svar på tråden Någon med erfarenhet av stroke?