• Meowbaby

    Andra kejsarsnittet annorlunda?

    Hej,

    Jag genomgick kejsarsnitt för lite mer än 3 år sedan. Jag är nu gravid igen och vill ha planerat snitt denna gång och har inbokat samtal med läkare på BB om två veckor. Jag undrar hur ni som gjort två eller fler kejsarsnitt upplevde det? Var er återhämtning ungefär som första gången eller tog det längre tid? Har ni upplevt några komplikationer?

  • Svar på tråden Andra kejsarsnittet annorlunda?
  • Ebo88

    Jag snittades ca 2 år efter första snittet.

    Det uppstod komplikationer efter snittet och jag fick akutopereras 5 timmar efter snittet och var sängliggandes 3 dygn efteråt men när jag hade återhämtat mig så tyckte jag att läkningsprocessen gick lika bra som vid första gången, till och med lite bättre. Jag tyckte jag kom rätt snabbt tillbaka och var uppe på benen rätt så fort.

    Lyssnade dock på de råd man får, inte bära tungt, inte anstränga sig fysiskt får fort osv men tyckte det gick bra. Snittet har läkt fint och jag har inte haft nå problem med det alls. Det jobbigaste har väl valet att det kliar ibland och när man kliar så märker man av att vissa ställen var lite bortdomnade men tycker jag har återfått bra känsel redan och då har det gått 3 månader :)

  • syntharen

    Mitt andra barn kom med ett urakut snitt var jag sövdes och efteråt hade jag ont i både snittet och var medtagen av en lång och svår förlossning. När jag väntade tredje barnet ville jag ha ett planerat snitt eftersom båda förlossningarna innan hade komplikationer. Det fick jag och hade fått ändå eftersom barnet valde att lägga sig med rumpan neråt. Den förlossningen var den bästa! Jag hade bara lite ont i snittet och var snabbt upp på benen. Hon kom direkt på mitt bröst när hon kom ut (fick bara vänta 1 min för sen avnavling), hon mådde så mycket bättre än vad hennes två store bröder mådde när dom föddes.

  • Meowbaby
    Ebo88 skrev 2020-03-07 16:36:46 följande:

    Jag snittades ca 2 år efter första snittet.

    Det uppstod komplikationer efter snittet och jag fick akutopereras 5 timmar efter snittet och var sängliggandes 3 dygn efteråt men när jag hade återhämtat mig så tyckte jag att läkningsprocessen gick lika bra som vid första gången, till och med lite bättre. Jag tyckte jag kom rätt snabbt tillbaka och var uppe på benen rätt så fort.

    Lyssnade dock på de råd man får, inte bära tungt, inte anstränga sig fysiskt får fort osv men tyckte det gick bra. Snittet har läkt fint och jag har inte haft nå problem med det alls. Det jobbigaste har väl valet att det kliar ibland och när man kliar så märker man av att vissa ställen var lite bortdomnade men tycker jag har återfått bra känsel redan och då har det gått 3 månader :)


    Tack för svaret! Skönt att höra att du blev återställd men låter ju läskigt att det blev sådana komplikationer att du behövde opereras. Vad var det för komplikationer?
  • Meowbaby
    syntharen skrev 2020-03-07 19:43:45 följande:

    Mitt andra barn kom med ett urakut snitt var jag sövdes och efteråt hade jag ont i både snittet och var medtagen av en lång och svår förlossning. När jag väntade tredje barnet ville jag ha ett planerat snitt eftersom båda förlossningarna innan hade komplikationer. Det fick jag och hade fått ändå eftersom barnet valde att lägga sig med rumpan neråt. Den förlossningen var den bästa! Jag hade bara lite ont i snittet och var snabbt upp på benen. Hon kom direkt på mitt bröst när hon kom ut (fick bara vänta 1 min för sen avnavling), hon mådde så mycket bättre än vad hennes två store bröder mådde när dom föddes.


    Tack för svaret! Skönt att din senaste gång blev en positiv upplevelse! Du har inte haft problem med sammanväxningar eller liknande?

    Den första läkaren jag pratade med tryckte på att kejsarsnitt kommer med fler komplikationer ju fler man gör och att gång 2 är förenat med fler risker... gjorde mig lite orolig
  • Ebo88
    Meowbaby skrev 2020-03-07 21:34:28 följande:

    Tack för svaret! Skönt att höra att du blev återställd men låter ju läskigt att det blev sådana komplikationer att du behövde opereras. Vad var det för komplikationer?


    Jag hade sammanväxtningar efter förra k.snittet och läkaren råkade rispa till hinnorna vid urinblåsan så när dom sydde igen så såg dom inte att det blödde från hinnorna. Efter fem timmar så hade det blivit en rätt stor blödning i buken på 2.6 liter så det blev akutoperation.

    VÄLDIGT otippat och läkarna har sällan vart med om det. Det var bara enorm otur. Jag skyller inte på någon och jag och sambon har tagit beslut att det inte kommer stoppa oss från en ytterligare graviditet. (Jag kommer göra k.snitt då med pga medicinska skäl)

    Allt gick bra och jag återhämtade mig snabbt. Vården var fantastisk.
  • 3småtroll

    Hej!

    Första barnet var planerat snitt 2015 då han var i sätesbjudning. Detta upptäcktes i v 38 så blev lite paff och kort tid till att ställa sig om till KS men allt gick fint. Åt smärtstillande upp till en vecka efter operation men tog circa 3 månader innan jag var helt smärtfri.

    Började träna 1 år efter första graviditeten (var otränad innan första) och efter 2 veckor hade alla (vad jag trodde var graviditetsrelaterade problem med nacke och rygg ) borta. Tränade med PT lugnt och fint och byggde sakta upp kärnmuskelatur. Blev gravid igen med andra barnet strax efter jag började träna men fortsatte träningen fram till 8 månad då jag inte orkade längre.

    Försökte mig på vaginal förlossning men när jag var 10 cm och inte fick krystvärkar så blev det bestämt för akut snitt.

    Detta snittet tog lite längre tid då barnet låg långt ner i bäcken. Gick fint detta med. Vaknade dagen efter med världens träningsvärk som säkert kom av värkarbetet.

    Förlorade en del blod så var sliten och trött i ett par veckor efter KS men största skillnaden var att kroppen återhämtade sig mycket snabbare än efter första KS och smärtfri väldigt snabbt.

    Inga problem med läkning av ärret och inga komplikationer i efterhand.

    Tror det var positivt med att ha tränat upp kärnmuslelaturen mellan graviditeterna för det var en märkbar skillnad på restutionen mellan 1 och 2 KS.

    Lycka till!

  • syntharen
    Meowbaby skrev 2020-03-07 21:36:55 följande:

    Tack för svaret! Skönt att din senaste gång blev en positiv upplevelse! Du har inte haft problem med sammanväxningar eller liknande?

    Den första läkaren jag pratade med tryckte på att kejsarsnitt kommer med fler komplikationer ju fler man gör och att gång 2 är förenat med fler risker... gjorde mig lite orolig


    Dom sa inget till mig om sammanväxningar. Ärret är fint och jag har inga problem där. När jag var hos läkare för att prata om kejsarsnitt så berättade jag att jag visste om alla komplikationer som kejsarsnitt kan ge men att jag också visste att vi inte skulle ha fler barn, både pga min ålder och för att 3 barn räcker. Sedan var ju min dotter så snäll så hon tyckte jag i vilket fall som helst skulle få min vilja igenom så hon la sig i säte för säkerhets skull Så jag brukar säga att det var därför jag gjorde ks till folk jag inte känner så väl.
  • LittleSunshine84

    Första snittet var akutsnitt - gick bra!

    Andra var planerat, mkt ärrvävnad - gick även det bra men mer nervöst eftersom jag visste alla moment.

    Läkte lika bra. Lite jobbigare med kisseriet efter andra snittet dock :)

Svar på tråden Andra kejsarsnittet annorlunda?