• Anonym (Inga)

    Styvmamma-upproret

    Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

  • Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • Anonym (k)

    Jag tycker du skaffar en egen bostad till dig och barnet och så bor ni ihop med mannen  när han inte har sina barn

  • Kjell2
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-07 18:23:50 följande:

    Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?


    Sätta stopp för vad och hur?
  • Tecum

    Men sätt stopp då, det är inget som andra bonusmammor behöver hjälpa dig med. Det är utmärkt att du reagerar när föräldrar curlar sina barn, det ser vi för mycket av. Att låta barn styra vuxnas kärleksförhållanden är nättopp det värsta som finns.

  • Anonym (I)

    Vad menar du med uppror?

    Gör slut bara.

    Det är Sverige 2020 , du blev knappast bortgift mot din vilja.

  • Anonym (jaha)

    Gör slut då så slipper du vara bonusmamma, behövs väl knappast startas ännu en ny kvinnorörelse bara för det. Och tänk till innan du skaffar barn med någon nästa gång.

  • Anonym (2 barns mor)

    Jag var en gång i tiden styvmor åt en underbar liten tjej, hennes mamma och jag kom bra överens. Men karln var ingen som jag ville ha som far till mina barn så jag fick leta vidare.
    Ingen vettig kvinna i Sverige är tvingad att yngla av sig men dåliga män som redan har barn och elaka ex.

  • Brumma

    Jag förstår inte riktigt vad "styv/bonusmammor" i allmänhet skulle göra för att de män som uppenbarligen inte klarar av att rodda relationer skulle bättra sig.

    De flesta pappor klarar det rätt bra, och de flesta styv/bonusmammor behöver inte göra uppror.

    Att sätta ned foten i ER relation är ngt du behöver göra själv om det inte fungerar, absolut med stöttning av tex andra kvinnor i liknande situation men knappast ngt "vi styv/bonusmammor" gemensamt skulle göra uppror mot. Vad anser du rent praktiskt att "vi styv/bonusmammor" skulle göra?

    Jag känner att oförmåga att uppfostra och ta ansvar för sina barn oxh sina relationer ofta "skylls" på att föräldrarna är separerade, och att bonusföräldern får "ta skiten" - jag är rätt säker på att det är personen i sig som är "dålig" på relationer, ansvar m, uppfostran och krav, oavsett separation eller inte. Troligen hade föräldern haft svårt att sätta gränser även om hen levde kvar i en kärnfamilj.

  • Anonym (Lilly)

    Gemensamma barnet borde komma först?De barnet lever i kärnfamilj med sina bioföräldrar.

  • nymedlem
    Anonym (Lilly) skrev 2020-03-07 22:23:49 följande:

    Gemensamma barnet borde komma först?De barnet lever i kärnfamilj med sina bioföräldrar.


    Nej, det barnet kommer ALDRIG leva i en kärnfamilj med sina föräldrar!

    Barnet får dela tid, omsorg, kärlek med sina halvsyskon!
  • Anonym (styvförälder)

    Men såg du inte allt detta innan du skaffade du barn med din man?
    Det är så många trådar om mjäkiga män och hur man tycker så illa om bonusbarnen men märkte man verkligen ingenting av det när man blev ihop med mannen?
    Han började väl inte curla sina barn efter flera år?
    Det måste ju i så fall varit redan vid skilsmässan om han kände dåligt samvete.

    Nej jag håller verkligen inte med att bonusbarnen alltid kommer i första hand.
    Ja hos dom som skriver och klagar här på på fl är det kanske så men av alla jag känner som lever i bonusfamiljer är det inte så.
    Nej det är inte perfekta familjer utan alla har problem men dom flesta klarar av sina bonusfamiljer och respekterar varandra.

    Det finns självklart galna ex men att så många skulle vara det känns helt orimligt,
    Då är det ofta männen som inte klarar att komma överens med exet om regler osv.

    Jag tycker inte alltid som min mans ex men hon är en bra person som jag gillar.
    Jag tycker att min man är en vettig person så varför skulle han någonsin varit tillsammans med en galen hemsk person.

    Både bland skilda vänner och släkt funkar bonusfamiljerna även om det självklart uppstår olika åsikter och problem men detta nästan hat som finns mot bonusbarn och ex här på fl känner jag inte igen.

    Självklart kan jag förstå att det finns galna ex och elaka bonusbarn men att det skulle vara regel känner jag inte igen.

    Jag tycker ofta här på fl att folk inte förstår att hos många av oss funkar bonusfamiljen och vi tycker om våra bonusbarn.

    Jag förstår att det inte fungerar i alla bonusfamiljer men skulle önska att hos dom det inte gör det faktiskt förstår att i många familjer gör det det.

    Ibland för bonusbarnen stå tillbaka ibland våra gemensamma, men alla är lika viktiga. Det är så det är med syskon.

Svar på tråden Styvmamma-upproret