• Anonym (Inga)

Styvmamma-upproret

Är det inte dags för oss styvmammor/bonusmammor att sätta stopp nu? Många av oss kämpar med pappor som lever varannan vecka med sin första kull med barn och som styrs av dåligt samvete i sitt föräldraskap. Som curlar och curlar och låter bonusbarnen göra vad dom vill. Addera ett ex som beter sig likadant mot barnen ovanpå det så är soppan komplett. Har man gemensamma barn i en sådan här konstellation så får man snabbt vänja sig vid att de gemensamma barnen alltid kommer sist. Håller ni med?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-17 10:42
    Detta inlägg riktar sig alltså till andra styvföräldrar som upplever problem i sina styvfamiljer och vill ventilera dessa problem. Om andra vill kommentera, vänligen respektera vår rätt att diskutera våra problem och bidra med något konstruktivt till tråden, inte det gamla utslitna kommentarerna: Du är en styvhäxa/du visste vad du gav dig in på när du valde en partner med barn/skilj dig då.

• Svar på tråden Styvmamma-upproret
  • smulpaj01
    Anonym (V) skrev 2020-03-09 19:34:51 följande:

Fast det här resonemanget faller liksom så platt. Eftersom du hela tiden i inlägg efter inlägg lägger skuld på styvföräldrarna så kan ju de styvmammor som nu har gemensamma barn med män med barn sen tidigare göra slut, skaffa sig en ny partner som per automatik då blir styvförälder till hennes barn och med din logik så blir hon där helt utan skuld för allt som går snett i den styvfamiljen utan då är det styvförälderns fel. Du framstår inte som vidare smart om du tror att alla barn, biomammor, män och din katt om du nu har är en sån är likadana o stöpta i samma form som dig och de du har haft runtomkring dig.

Du förstod helt uppenbart absolut ingenting av det jag skrev.

Nej, ts bör lära av sitt misstag och INTE leva i någon styvfamilj eftersom hon inte klarar av det.

Alla människor är unika, vissa kan inte bli astronauter och vissa klarar inte av att leva med andras barn.

Själv kan jag inte längre arbeta med mitt drömyrke efter att ha fått barn. Då får man ändra spår i livet, sorgligt men så är livet. Man kan inte få allt.
  • Ess
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-09 19:04:01 följande:
    Får jag fråga hur många särkullarna var och hur många gemensamma barn ni skaffade? Och hur du stod ut under småbarnstiden? Det är svårt att leva i ständig konflikt.
    Två i övre tonåren, numera vuxna. De kom vh och en natt mitt i veckan.
    Tre gemensamma. 
    När första kom så var särkullarna hos oss, det var jobbigt med omställningen och att dessutom ha dem här tärde rejält på humöret, jag var irriterad tills de åkte hem igen. Jag kommer inte ihåg hur många dagar de var här, men enligt mig alldeles för många. 
    När tvåan kom så var de lyckligtvis inte här. Det funkade så dåligt när de var här att han drog ner umgänget den dagen de var här mitt i veckan. Han hann inte med både småbarnen, jobbet och sen att de stora skulle curlas.
    Umgänget upphörde helt mellan tvåan och trean eftersom särkullarna blev myndiga. 

Det tar på krafterna att precis allt skulle dras till sin spets hela tiden. Det var även jobbigt när han började ställa krav på särkullarna att de skulle agera sin ålder, de var så vana vid att inte behöva varken göra något eller ens tänka själva att de liksom bara satt där och gapade fånigt. 
    Det var mer än en gång jag fick gå ut och ta en nypa frisk luft för att inte fara i luften. Man gick och samlade på sig en massa irritation, som maken fick för sen. Någon gång i början försökte han dra barnkortet och du tycker inte om dem kortet, det hade han inte mycket för, för jag svarade helt ärligt att nej jag tycker inte om dem, så det slutade han med rätt snabbt igen.

Jag undviker dem helst fortfarande, den ena har dock blivit ok som vuxen. Den andra är fortfarande likadan och är universumsmitt och har en riktig besserwisser sambo, som jag åtminstone inte är ensam om att inte gilla. 
    Jag kommer inte hålla kontakten med dem om maken går bort eller vi skiljer oss. 

• Anonym (V)
    smulpaj01 skrev 2020-03-09 19:43:48 följande:

Du förstod helt uppenbart absolut ingenting av det jag skrev.

Nej, ts bör lära av sitt misstag och INTE leva i någon styvfamilj eftersom hon inte klarar av det.

Alla människor är unika, vissa kan inte bli astronauter och vissa klarar inte av att leva med andras barn.

Själv kan jag inte längre arbeta med mitt drömyrke efter att ha fått barn. Då får man ändra spår i livet, sorgligt men så är livet. Man kan inte få allt.

Det här håller inte heller för allt handlar inte bara om inställning. Du kan hamna rätt eller fel i samspelet med andra individer och det påverkar inte bara du utan de du ger dig i lag med också, det gäller även dig.
  • smulpaj01
    Anonym (V) skrev 2020-03-09 20:05:49 följande:

Det här håller inte heller för allt handlar inte bara om inställning. Du kan hamna rätt eller fel i samspelet med andra individer och det påverkar inte bara du utan de du ger dig i lag med också, det gäller även dig.

Jaha.... I så fall får man inse sitt misstag och separera!
  • Miss Skywalker
    Anonym (förstår) skrev 2020-03-09 18:27:26 följande:
    Ja, tänk på alla föräldrar som skriver saker i stil med att de ibland skulle vilja sälja sin unge på blocket. De möts aldrig av lika hätska kommentarer som bonusmammor som skriver att de är trötta på sina bonusbarn.
    Och det är det som är så jävla tröttsamt med tjafset från flmobben att bonusmorsor aldrig får beklaga sina relationsproblem. Inte ens i ett forum för relationsproblem.. 
  • Aniiee
    Anonym (Inga) skrev 2020-03-09 19:06:03 följande:
    Precis så är det. De äldre halvsyskonen behöver dela utrymmet med de yngre. Och tvärtom. Det blir aldrig en kärnfamilj och alla barnen måste ge plats åt varandra.
    Den här förstår jag inte riktigt. Kan du förklara?
    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (V)
    smulpaj01 skrev 2020-03-09 20:55:25 följande:

Jaha.... I så fall får man inse sitt misstag och separera!

Ja absolut, det håller jag med om. Poängen är att det kan hända dig också, hade du då sagt att det beror på din inställning till det?
  • Anonym (Sean)
    Anonym (Karin) skrev 2020-03-09 16:41:13 följande:

Snälla, kan inte du utveckla hur du tänkte när du skrev det här inlägget? 

Det är så fascinerande hur någon går in och läser en text och sen svarar på nåt helt annat. Ungefär som att jag hade sagt att "filmen jag såg var bra", och någon svarar "Bulgarien". 

Är du ny på FL?

Är du normalbegåvad och hänger kvar här ett tag så kommer du förstå vad jag syftade på. Om inte så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.
  • Anonym (Karin)
    Anonym (Sean) skrev 2020-03-09 22:41:14 följande:

Är du ny på FL?

Är du normalbegåvad och hänger kvar här ett tag så kommer du förstå vad jag syftade på. Om inte så kan jag tyvärr inte hjälpa dig.

Vågar du inte skriva vad du menar? Svårt med formuleringarna?
  • Anonym (Inga)
    Miss Skywalker skrev 2020-03-09 21:26:32 följande:

Och det är det som är så jävla tröttsamt med tjafset från flmobben att bonusmorsor aldrig får beklaga sina relationsproblem. Inte ens i ett forum för relationsproblem.. 

Ja, hur kan det komma sig? Att vi styvmammor ska hålla tyst om våra problem bara för att vi valde en man med barn sedan tidigare? Nej, bort med det. Strunta i att du blir kallad styvhäxa, styvmamma. Ut med det. Ingen kan på förhand föreställa sig att mannen man älskar ska behandla ens framtida barn olika eller orättvist.
Svar på tråden Styvmamma-upproret