• liiiiiie

    Byta till sommardäck?

    Kan man byta till sommardäck nu eller är det för tidigt? Jag bor i sthlm och verkar inte bli någon vinter i år? Min bil är inlämnad just nu och där är däcken så hade varit smidigt och säga att de kan byta på än gång, så slipper man åka in dit igen.

  • Svar på tråden Byta till sommardäck?
  • Mortiscia80

    Jag har lusläst kring det där av liknande anledning och då har vi ju däcklagen, MEN det står uttryckligen att vinterdäck gäller vid "vinterväglag", vilket jag tolkar som att det är ok med sommardäck om det är barbacke och inte förväntas mer halka.

  • StevenDiese

    Jag bor mycket längre söderut än dig och har halka minst en dag denna vecka. Kan komma längre bakslag med så jag skulle aldrig byta så här tidigt.

  • Tveksamt

    Eftersom det fortfarande är och förväntas vara minusgrader på nätterna i Stockholm så låter det som ett utomordentligt dåligt drag att byta nu.


    Ett bra argument behöver ingen hög röst. Retar du upp dig på små saker är du väl helt enkelt inte större än så.
  • Mint

    Det beror väl på hur beroende du är av bilen. Byt om det inte skulle vara något problem om det blir kallt några dagar igen?

  • hawthorne

    Beror ju på var, hur och när du kör.

    Jag har betydligt mildare klimat än dig men kör när nattfrosten fortfarande finns kvar på vägar som är riktigt usla. Jag kommer att ha dubbarna kvar ett bra tag till.

    Men kör man i Stockholm, på dagtid, på torra raka vägar så är vinterdäck inte lika nödvändigt om du är beredd på att låta bilen stå om det blir alltför halkigt.

  • Kjell2
    liiiiiie skrev 2020-03-07 18:46:33 följande:

    Kan man byta till sommardäck nu eller är det för tidigt? Jag bor i sthlm och verkar inte bli någon vinter i år? Min bil är inlämnad just nu och där är däcken så hade varit smidigt och säga att de kan byta på än gång, så slipper man åka in dit igen.


    Kan du låta boken stå om det blir dåligt väglag?
  • liiiiiie

    Jag använder inte bilen så mycket, dock behöver jag åka lite längre den 27 Mars. Annars hade jag nog bytt nu även om jag inte tror att det blir någon sen vinter.

  • Kjell2
    liiiiiie skrev 2020-03-08 13:24:38 följande:

    Jag använder inte bilen så mycket, dock behöver jag åka lite längre den 27 Mars. Annars hade jag nog bytt nu även om jag inte tror att det blir någon sen vinter.


    Vad skulle du göra om det var dåligt väglag den 27e?
  • liiiiiie
    Kjell2 skrev 2020-03-08 13:29:40 följande:

    Vad skulle du göra om det var dåligt väglag den 27e?


    Just det jag inte vill riskera. Så jag kommer inte byta, men tror inte det blir någon vinter i år.
Svar på tråden Byta till sommardäck?