• Anonym (Ts)

    Hämta ut receptbelagd medicin åt ett barn utan fullmakt?

    Som rubriken lyder,

    Får någon annan än vårdnadshavare hämta ut receptbelagt medicin åt ett barn, utan fullmakt?

    Är det olagligt eller vad kan det bli för konsekvenser om apoteket lämnar ut medicin till en annan person som varken är vårdnadshavare eller har en fullmakt?

  • Svar på tråden Hämta ut receptbelagd medicin åt ett barn utan fullmakt?
  • Anonym (Anonym)

    Absolut inte. Det ska finnas fullmakt och antagligen måste man ha vårdnadshavarens id-kort också med sig. Det är inte frågan om det är olagligt eller inte, apoteket kommer inte att lämna ut det utan korrekta papper.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-03-07 19:56:33 följande:

    Absolut inte. Det ska finnas fullmakt och antagligen måste man ha vårdnadshavarens id-kort också med sig. Det är inte frågan om det är olagligt eller inte, apoteket kommer inte att lämna ut det utan korrekta papper.


    Tyvärr så har det skett att apoteket har lämnat ut medicin utan fullmakt eller någon av vårdnadshavarens legitimation. Vill inte gå in på vem som hämtar ut det för det spelar inte så stor roll.

    Vill mer veta vad det kan kallas och följden kan bli när detta har skett?
  • Anonym (P)

    Gå och prata med apoteket som det hämtades på. Be att få tala med ansvarig chef eller ring.

    De har begått ett generalfel och behöver se över sina rutiner.

  • Anonym (Y)
    Anonym (Ts) skrev 2020-03-07 20:22:13 följande:

    Tyvärr så har det skett att apoteket har lämnat ut medicin utan fullmakt eller någon av vårdnadshavarens legitimation. Vill inte gå in på vem som hämtar ut det för det spelar inte så stor roll.

    Vill mer veta vad det kan kallas och följden kan bli när detta har skett?


    Jag vet inte exakt men man har ju iaf begått ett grovt tjänstefel, handlar det dessutom om narkotikaklassade mediciner så kan det få allvarliga konsekvenser. Anmäl apoteket.

    Sen undrar jag vad personen som hämtat medicinen har gjort med den?

    För har den tagit medicinen ska det ju polisanmälas.
  • lövet2

    Det har hänt oss också. Storasyster gick för att hämta ut medicin åt lillasyster, och hon fick ut den utan fullmakt. Apoteket fick skämmas, men annars var det ju ingen skada skedd. Jag gav lillasyster medicinen och pratade med apoteket efteråt.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ts) skrev 2020-03-07 20:22:13 följande:
    Tyvärr så har det skett att apoteket har lämnat ut medicin utan fullmakt eller någon av vårdnadshavarens legitimation. Vill inte gå in på vem som hämtar ut det för det spelar inte så stor roll.

    Vill mer veta vad det kan kallas och följden kan bli när detta har skett?
    Kan tyvärr inte gissa vad det kallas men det är naturligtvis ett allvarligt lagbrott. Tänk om det vore någon obekant som bara gått dit och begärt ut vilken medicin det nu var frågan om! Vansinne.

    Jag förstår inte ens hur det har kunnat hända? Har personen förfalskat underskrift från vårdnadshavare? Isf ska den polisanmälas. Om det är apoteket som utan fullmakt lämnat ut medicin måste man ju göra en lex Maria-anmälan, prata med apotekschefen!
  • Brumma

    Vet du säkert att den andra vårdnadshavaren inte gett fullmakt?

    Jag hittar inget om att båda vårdnadshavarna måste skriva under nämligen :)

  • Anonym (Ts)
    Brumma skrev 2020-03-07 21:19:27 följande:

    Vet du säkert att den andra vårdnadshavaren inte gett fullmakt?

    Jag hittar inget om att båda vårdnadshavarna måste skriva under nämligen :)


    Andra vårdnadshavaren har inte skrivit under något.

    Däremot gett muntlig tillåtelse till personen utan att andra vh informerats.

    Barnet har fått medicinen så det är ingen fara med det, men tycker det känns konstigt och lite skrämmande att apoteket gör en sådant misstag.

    Ja, båda vårdnadshavarna måste skriva under fullmakten.
  • Anonym (Soc.)

    I vissa fall kan apoteken acceptera att exempelvis ett fosterhem hämtar ut om de har ett intyg från socialtjänsten om vårdnadshavare krånglar och ett barn behöver medicin. Inte helt lagenligt men ibland behöver man ...

  • fjanten

    Oj, jag har aldrig ens tänkt på det... På vårt apotek (vi går alltid till samma) visar jag aldrig legitimation när jag hämtar ut sonens medicin, uppger bara hans personnummer, och min mamma har också hämtat ut hans medicin några gånger (utan fullmakt eller uppvisning av leg.). Och hans medicin hämtas ut 1-2 gånger per månad sedan han var under året.

Svar på tråden Hämta ut receptbelagd medicin åt ett barn utan fullmakt?