• Anonym (Maktlös?)

    Pappan vägrar pass och kommunikation

    Mina barns pappa har vägrat prata med mig i mer än tre år. Jag har inte heller sett honom under denna tid mer än i bilen utanför huset. Orsaken är oklar, antagligen att han ser mig som skyldig till skilsmässan och vill straffa mig eller något.

    Han svarar på sms OM det gäller frågor han anser nödvändiga att svara på. Nu har jag i flera månader efterfrågat påskrift på passansökan. Detta har han aldrig svarat på eller kommenterat på något sätt. Ringer jag svarar han inte. Samarbetssamtal vägrar han.

    Jag är urless på att vara beroende av hans underskrift i olika sammanhang. När det har gällt t ex skolval har det funkat men det blir ett stort stressmoment eftersom jag aldrig vet om jag kommer hinna få tillbaka blanketten i tid från honom. Mot min vilja tjatar jag ju en del på barnen angående att de ska se till att deras pappa skriver på den och den blanketten.

    Vad göra? Går det att få ensam vårdnad av den här typen av anledningar? Jag tänker då inte på att ta ifrån honom umgänget utan enbart den juridiska biten.

  • Svar på tråden Pappan vägrar pass och kommunikation
  • Anonym (yes)

    Det är dags att kontakta advokat och stämma på vårdnaden. Det handlar om vad som är bra för barn och det är inte bra för barn när föräldrar inte kan samarbeta. Eftersom detta pågått så lång tid antar jag att du har sparat alla dessa meddelanden som visar att du försökt ha kontakt, som han inte svarat på? Dessa visar du advokaten och sedan kommer ni skriva ett stämningsbrev till honom. 

  • Anonym (yes)

    Och ja, samarbetssvårigheter är idag en rätt vanlig orsak till att man stämmer (och vinner). Prata med en advokat. 

  • Anonym (Famrätt)

    Ja det är precis sånt som gör att man kan få ensam vårdnad. Dock brukar det inte gå så långt. För den dagen en stämning om ensam vårdnad är inlämnad och både tingsrätten vid muntlig förberedelse och vi är på familjerätten börjar konfrontera den krånglande föräldern så brukat det gå att lösa på frivillig väg antingen att föräldern skärper sig eller via exempelvis fullmakt. Stäm honom på ensam vårdnad. Det gör du enkelt tingsrättens hemsida på 5 minuter. Kostar 900 kr.

  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Maktlös?) skrev 2020-03-08 08:21:38 följande:

    Vad göra? Går det att få ensam vårdnad av den här typen av anledningar? Jag tänker då inte på att ta ifrån honom umgänget utan enbart den juridiska biten.


    Klart du ska stämma honom för ensam vårdnad! Och du har ingen möjlighet att neka honom umgänge oavsett.
  • hawthorne

    Sluta genast använda dina barn som genväg för att "komma åt pappan".
    Det är inte deras fel att han är som han är och heller inte deras ansvar.

    Boka till på familjerätten och påbörja process med enskild vårdnad. 

  • Anonym (Loka)

    Och vad ska du ha passen till?

    Han skriver under papper för skolan men inte för passen. Om du fantiserar, kan han ha någon anledning till att inte skriva under för just passen?

  • Anonym (Famrätt)
    hawthorne skrev 2020-03-08 08:27:28 följande:

    Sluta genast använda dina barn som genväg för att "komma åt pappan".

    Det är inte deras fel att han är som han är och heller inte deras ansvar.

    Boka till på familjerätten och påbörja process med enskild vårdnad. 


    Familjerätten har inget med stämningen att göra, stämningen gör man via tingsrättens hemsida superenkelt. Familjerätten blir inlandad först när timgsrätten skickat ett uppdrag till oss.
  • Anonym (Maktlös?)

    Tack så mycket för svar!!! Jag inser att det verkligen är dags! Ja, jag har sparat sms och där syns ju också att han inte svarar. Häromdagen tappade jag för första gången kontrollen och skällde på honom trots att min son hörde. Enda chansen jag har att konfrontera honom är ju när han lämnar barnen (han går aldrig ur bilen och kör snabbt iväg), och nu efter månader av obesvarade sms ang pass sprang jag för första gången ut. Då är det klart att han använder det mot mig och skriver sms om hur egoistisk och ansvarslös jag är som beter mig så framför sonen. Jag är inte stolt över det men samtidigt antar jag att bakgrunden kan i viss mån förklara detta inför rätten. Jag har också efterfrågat samarbetssamtal och fått klart och tydligt ?Nej? per sms.

    Nu en följdfråga. Bör man ha en juridisk hjälp? Jag vet att jag har svårt att få fram det jag vill på ett sakligt sätt inför barnens pappa. Han utövade någon slags psykisk makt över mig i relationen också och jag tror tyvärr att jag inte är helt fri från det. Jag blir också väldigt känslosam och är rädd att det ska vara till min nackdel i en domstol.

  • Anonym (Anonym 666)
    Anonym (Maktlös?) skrev 2020-03-08 08:49:04 följande:

    Tack så mycket för svar!!! Jag inser att det verkligen är dags! Ja, jag har sparat sms och där syns ju också att han inte svarar. Häromdagen tappade jag för första gången kontrollen och skällde på honom trots att min son hörde. Enda chansen jag har att konfrontera honom är ju när han lämnar barnen (han går aldrig ur bilen och kör snabbt iväg), och nu efter månader av obesvarade sms ang pass sprang jag för första gången ut. Då är det klart att han använder det mot mig och skriver sms om hur egoistisk och ansvarslös jag är som beter mig så framför sonen. Jag är inte stolt över det men samtidigt antar jag att bakgrunden kan i viss mån förklara detta inför rätten. Jag har också efterfrågat samarbetssamtal och fått klart och tydligt ?Nej? per sms.

    Nu en följdfråga. Bör man ha en juridisk hjälp? Jag vet att jag har svårt att få fram det jag vill på ett sakligt sätt inför barnens pappa. Han utövade någon slags psykisk makt över mig i relationen också och jag tror tyvärr att jag inte är helt fri från det. Jag blir också väldigt känslosam och är rädd att det ska vara till min nackdel i en domstol.


    Uteblivna svar är tyvärr inget bevis i sig eftersom du kan ha raderat hans svar. Däremot jättebra att du har hans andra sms som du kan visa upp. Självfallet behöver du ett ombud som för din talan, det är inget man som lekman ska ge sig på öht, oavsett känslosamhet.
  • Anonym (Maktlös?)
    Anonym (Loka) skrev 2020-03-08 08:39:06 följande:

    Och vad ska du ha passen till?

    Han skriver under papper för skolan men inte för passen. Om du fantiserar, kan han ha någon anledning till att inte skriva under för just passen?


    Jag tror att huvudorsaken att han inte bryr sig om pass är att han själv aldrig reser och att det är något jag vill. Nu vet jag att han är orolig över Corona (och han har skrämt upp dottern rejält), men jag började fråga innan Corona-utbrottet. Vi tänkte åka på semester med barnens kompisars familj. Kanske ta bilfärja till Tyskland. Inte helt orimligt!? Jag har skrivit till honom att om han har frågor om vad passet ska användas till får han fråga men det är helt tyst från honom.
Svar på tråden Pappan vägrar pass och kommunikation