Decemberbarn
För mig var det en fördel att vara född i december - jag kunde börja skolan med min årsgrupp (var väldigt tidig med det mesta), hade jag varit född i januari hade jag fått börja med årsgruppen över mig.
Min bror var också väldigt tidig (läste och räknade runt 3 år, och var mer på en 4-5-årings nivå socialt och fysiskt), men han var född i mitten av året och kunde inte börja med årskullen över honom (detta erbjöds bara barn födda väldigt tidigt på året då i den kommunen). Så han blev istället extremt uttråkad på en gång och skolan blev till en väldigt negativ grej.
Mina två äldsta är födda i januari (2016 och 2017) och är tidiga för åldern, så jag hoppas att skolan kommer utmana dem på deras nivå. Jag gissar att skolan är bättre på att anpassa nivån för barn nu än den var på 90- och 00-talet dock.
Hur som helst så kan det m.a.o. vara en fördel att vara född på året vad gäller skolgången.
Sedan blev det heller inte så att jag tog körkort sist. Upplevde det som att många i min gymnasieklass och umgängeskrets BÖRJADE övningsköra när de fyllde 18... Jag började tidigt och gjorde proven på min 18-årsdag. Här nere vars vi bor nu verkar en hel del personer inte ens ta körkort, och det är inte helt ovanligt heller att komma igång först runt 20.
Vår yngsta är född i mitten av november. Oroar mig inte alls för honom