• Anonym (Ts)

    Orosanmälan från polisen?

    Om en umgängesförälder får polisen hem till sig då grannarna ringt för att dom tror att barn far illa, blir det då automatiskt en orosanmälan till soc, om det visar sig "bara" vara förälder och barn som skriker på varandra?

  • Svar på tråden Orosanmälan från polisen?
  • Anonym (.)

    Om förälder och barn skriker på varandra så att grannarna ringer polisen hoppas jag verkligen en orosanmälan görs. Det skall göras, men kan väl tyvärr missas pga "mänskliga faktorn".

  • Anonym (Ts)

    Det är det jag hoppas på, att det blev en orosanmälan. Men blev osäker om hur det egentligen fungerar.

  • Anonym (.)
    Anonym (Ts) skrev 2020-03-08 17:44:15 följande:

    Det är det jag hoppas på, att det blev en orosanmälan. Men blev osäker om hur det egentligen fungerar.


    Om polisen misstänker att ett barn kan fara illa har de skyldighet att anmäla. Känner du dig osäker på om det verkligen gjorts kan du ju också såklart göra en anmälan. Du kan även be grannarna anmäla till sov, och såklart ringa polisen och fråga (även om de inte kan svara på hur de gjort kanske det leder till en anmälan om det glömts av).
  • Anonym (Anonym)

    Varför inte ringa soc direkt och göra en anmälan själv?? Om man nu är så himla orolig!

  • Anonymm20

    Så länge inte barnet får illa så görs ingen orosanmälan. Barn som bråkar med sina föräldrar far nödvändigtvis inte illa.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (.) skrev 2020-03-08 17:50:32 följande:

    Om polisen misstänker att ett barn kan fara illa har de skyldighet att anmäla. Känner du dig osäker på om det verkligen gjorts kan du ju också såklart göra en anmälan. Du kan även be grannarna anmäla till sov, och såklart ringa polisen och fråga (även om de inte kan svara på hur de gjort kanske det leder till en anmälan om det glömts av).


    Har dom inte tystnadsplikt om man ringer för att kolla upp vad som hände/vad dom gjorde där?
  • Anonym (Ts)
    Anonymm20 skrev 2020-03-08 17:52:44 följande:

    Så länge inte barnet får illa så görs ingen orosanmälan. Barn som bråkar med sina föräldrar far nödvändigtvis inte illa.


    Det var lite de tankarna jag hade, men å andra sidan så skyddar väl barn sina föräldrar, oavsett, i de flesta fall?
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Soc.) skrev 2020-03-08 18:25:24 följande:

    Ja.


    Hoppas det! Jag kommer ringa imorgon och kolla upp läget.
  • Anonym (Ts)

    Fick svar idag att polisen har anmälningsskyldighet och att det inte _ska_ finnas några kryphål, så jag hoppas det stämmer.

    Barnen får därav inte åka dit på ett tag framöver, tills anmälan är utredd.

Svar på tråden Orosanmälan från polisen?