• Anonym (Förbannad)

Skolan kräver pengar för trasig dator

Skolan har bestämt att de inte ska ha böcker, utan att allt ska göras på dator. Jag har sagt nej till att denna dator ska tas hem och var inte glad över att de skulle ha ansvar för datorer öht, men men. Denna dator skickades trots mitt nej med hem förra veckan och självfallet skulle den tappas så pass att den gick sönder. De kräver nu att vi bekostar en ny då den inte går att laga och jag är vansinnig.

Ska inte skolan vara kostnadsfri i Sverige!?

• Svar på tråden Skolan kräver pengar för trasig dator
  • Anonym (l)

Intressant fråga
    Har du skrivit på något avtal?
    Man kan bli ersättningsskyldig om barnet förstör något i skolan. Så det är väl inte helt långsökt att han får ersätta datorn

• Anonym (Jo)

Jo, anmäl till Skolverket!

• Anonym (Jo)
    Anonym (l) skrev 2020-03-08 22:07:56 följande:

Intressant fråga

Man kan bli ersättningsskyldig om barnet förstör något i skolan. Så det är väl inte helt långsökt att han får ersätta datorn

Ja om det är avsiktlig skadegörelse. Men det verkar det inte handla om här.
  • Anonym (Förbannad)
    Anonym (l) skrev 2020-03-08 22:07:56 följande:

Intressant fråga

Vi tvingades skriva på ja, för annars kunde de inte genomföra sina lektioner sa de, men jag sa också nej till att datorn fick skickas med hem. Man ska inte behöva betala för olyckshändelser.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (Förbannad) skrev 2020-03-08 22:10:26 följande:

Vi tvingades skriva på ja, för annars kunde de inte genomföra sina lektioner sa de, men jag sa också nej till att datorn fick skickas med hem. Man ska inte behöva betala för olyckshändelser.

Kolla verkligen med Skolverket för avtalet är inte giltigt om det bryter mot skollagen.
  • Anonym (l)
    Anonym (Förbannad) skrev 2020-03-08 22:10:26 följande:
    Vad går avtalet ut på?
    Ska ni ersätta dator i alla händelser eller skiljer man på olycka respektive inte olycka?
  • Anonym (l)

I vår skola fick man ersätta skolböcker. Det spelade ingen roll att det var en olycka. Likaså har föräldrar fått räkning om barnet förstört möbler

• Anonym (Farsa)

Min son var även han tvungen att kvittera ut skoldator (med speciell programvara).

Givetvis gick laptopen sönder i maj i trean. (Olycka/slarv.)

Att anmäla som trasig skulle kosta ett par tusen. Att köpa loss den vid skolavslutningen gick på en tredjedel.

Lagligt av skolan? Ingen aning.

• Aniiee

Så säger skolverket om digitala enheter (dvs datorer, tablets):

Om de digitala enheterna är en förutsättning för att eleverna ska kunna ta del av undervisningen i skolan så måste kommunen eller den fristående huvudmannen säkerställa att alla elever får tillgång till dessa utan att betala någon avgift. Då får inte skolan kräva att eleven eller vårdnadshavaren ska ingå ett avtal om ekonomiska förpliktelser. Avtal får inte gå ut på att elever eller vårdnadshavare ska stå för de kostnader och den självrisk som kan uppstå om eleven förlorar en digital enhet eller om den blir skadad, till exempel om eleven råkar ut för en olyckshändelse.

I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (l)
    Aniiee skrev 2020-03-08 22:29:05 följande:

Så säger skolverket om digitala enheter (dvs datorer, tablets):

Om de digitala enheterna är en förutsättning för att eleverna ska kunna ta del av undervisningen i skolan så måste kommunen eller den fristående huvudmannen säkerställa att alla elever får tillgång till dessa utan att betala någon avgift. Då får inte skolan kräva att eleven eller vårdnadshavaren ska ingå ett avtal om ekonomiska förpliktelser. Avtal får inte gå ut på att elever eller vårdnadshavare ska stå för de kostnader och den självrisk som kan uppstå om eleven förlorar en digital enhet eller om den blir skadad, till exempel om eleven råkar ut för en olyckshändelse.

Står det något i avtalet om vem som ska bevisa att det var en olycka eller inte? 
Svar på tråden Skolan kräver pengar för trasig dator