• Anonym (Förbannad)

Skolan kräver pengar för trasig dator

Skolan har bestämt att de inte ska ha böcker, utan att allt ska göras på dator. Jag har sagt nej till att denna dator ska tas hem och var inte glad över att de skulle ha ansvar för datorer öht, men men. Denna dator skickades trots mitt nej med hem förra veckan och självfallet skulle den tappas så pass att den gick sönder. De kräver nu att vi bekostar en ny då den inte går att laga och jag är vansinnig.

Ska inte skolan vara kostnadsfri i Sverige!?

• Svar på tråden Skolan kräver pengar för trasig dator
  • Anonym (pappa)

Trots att jag är lärare och mina elever använder datorer så tycker jag att det är vansinnigt att datorerna inte är fastkedjade i fasta bänkar. Att skolbarn så små som 9 år skulle få ta med sig datorerna hem är helt upp åt väggarna. 

Att jämföra med böcker eller ens möbler som blir förstörda i skolan och krävs ersättning är inte heller hållbart, framför allt inte ur ekonomisk synpunkt. En skolbok kostar 3-800, en bänkstol, som är det av möblemanget som går sönder mest, 700-1200. En dator i skolväsendet går loss på i snitt 8000 men det är inte ovanligt alls att det är datorer för 14-16000 eller till och med mer. Det vill säga mer än 10 gånger vad en skolbok kostar. Det är inte rimligt att skolan ska bestämma att föräldrar ska ha det ekonomiska ansvaret när föräldrarna själva inte får bestäma prisklass eller användning, ekonomiskt svaga eller starka.

• Anonym (H)
    Anonym (Förbannad) skrev 2020-03-08 22:10:26 följande:

Vi tvingades skriva på ja, för annars kunde de inte genomföra sina lektioner sa de, men jag sa också nej till att datorn fick skickas med hem. Man ska inte behöva betala för olyckshändelser.

Hur tvingade de er? Pistolhot?
  • louisa83
    Anonym (H) skrev 2020-03-09 13:43:50 följande:

Hur tvingade de er? Pistolhot?

Bara det faktum att de sa att de inte kan genomföra sina lektioner annars är ju utpressning. Och inte många föräldrar som skulle stå emot den pressen.