• Anonym (Förbannad)

Skolan kräver pengar för trasig dator

Skolan har bestämt att de inte ska ha böcker, utan att allt ska göras på dator. Jag har sagt nej till att denna dator ska tas hem och var inte glad över att de skulle ha ansvar för datorer öht, men men. Denna dator skickades trots mitt nej med hem förra veckan och självfallet skulle den tappas så pass att den gick sönder. De kräver nu att vi bekostar en ny då den inte går att laga och jag är vansinnig.

Ska inte skolan vara kostnadsfri i Sverige!?

• Svar på tråden Skolan kräver pengar för trasig dator
  • Anonym (pappa)

Trots att jag är lärare och mina elever använder datorer så tycker jag att det är vansinnigt att datorerna inte är fastkedjade i fasta bänkar. Att skolbarn så små som 9 år skulle få ta med sig datorerna hem är helt upp åt väggarna. 

Att jämföra med böcker eller ens möbler som blir förstörda i skolan och krävs ersättning är inte heller hållbart, framför allt inte ur ekonomisk synpunkt. En skolbok kostar 3-800, en bänkstol, som är det av möblemanget som går sönder mest, 700-1200. En dator i skolväsendet går loss på i snitt 8000 men det är inte ovanligt alls att det är datorer för 14-16000 eller till och med mer. Det vill säga mer än 10 gånger vad en skolbok kostar. Det är inte rimligt att skolan ska bestämma att föräldrar ska ha det ekonomiska ansvaret när föräldrarna själva inte får bestäma prisklass eller användning, ekonomiskt svaga eller starka.

• Anonym (H)
    Anonym (Förbannad) skrev 2020-03-08 22:10:26 följande:

Vi tvingades skriva på ja, för annars kunde de inte genomföra sina lektioner sa de, men jag sa också nej till att datorn fick skickas med hem. Man ska inte behöva betala för olyckshändelser.

Hur tvingade de er? Pistolhot?
  • louisa83
    Anonym (H) skrev 2020-03-09 13:43:50 följande:

Hur tvingade de er? Pistolhot?

Bara det faktum att de sa att de inte kan genomföra sina lektioner annars är ju utpressning. Och inte många föräldrar som skulle stå emot den pressen.
  • Anonym (H)
    louisa83 skrev 2020-03-09 22:02:59 följande:

Bara det faktum att de sa att de inte kan genomföra sina lektioner annars är ju utpressning. Och inte många föräldrar som skulle stå emot den pressen.

Jag hade då vägrat skriva på. De kan ju inte låta bli att utbilda barnet.
  • Anonym (H)
    Anonym (Jo) skrev 2020-03-08 22:11:47 följande:

Kolla verkligen med Skolverket för avtalet är inte giltigt om det bryter mot skollagen.

Ett avtal är inte giltigt om det sker under press och hot.
  • Anonym (H)
    Anonym (l) skrev 2020-03-09 00:38:17 följande:

Möbeln kostade lika mycket som en dator

Hur lyckas man förstöra en möbel?
  • Anonym (dumheterärdumheter)
    Anonym (H) skrev 2020-03-10 06:11:58 följande:
    Hur lyckas man förstöra en möbel?
    Gunga på stolar. Karva i bänkar.
  • Anonym (H)
    Anonym (dumheterärdumheter) skrev 2020-03-10 17:46:19 följande:

Gunga på stolar. Karva i bänkar.

Det är ju skadegörelse, givetvis ska man betala då.
  • Anonym (Ralf)

Skolan kan inte kräva pengar av dig enligt skollagen, vid problem skriv till skolinspektionen.

Mvh

• Annita

Ett av mina barn går på högstadiet och har skoldator. Vi har fått höra att skolan inte har råd att försäkra så många datorer och att de därför är oförsäkrade.

De har dessutom blivit uppmanade att ta hem datorn varje dag för att ladda den. Jag har inte hört om någon som blivit tvungen att ersätta trasig dator, men vi fick förstås lov att skriva på avtal för att barnet skulle få ut datorn.

Intressant att höra vad skollagen säger!

• viseversa

enbart därför jag inte skrev på detta papper för min extremt slarviga dotter. Vill inte betala för något hon ska ha ansvar för men som jag vet att hon kan glömma tappa bort eller ha sönder. Skolan är skyldiga att utbilda mitt barn ändå.

• Anonym (Lärare)
    viseversa skrev 2020-03-11 08:24:28 följande:

enbart därför jag inte skrev på detta papper för min extremt slarviga dotter. Vill inte betala för något hon ska ha ansvar för men som jag vet att hon kan glömma tappa bort eller ha sönder. Skolan är skyldiga att utbilda mitt barn ändå.

Smart!! Det ska jag minsann tänka på när det blir dags här också... Men då är ju risken som Annita säger, att man inte får ut någon dator. MEN som "hon" (?) också säger, skolan har skyldighet att undervisa ändå!
  • Anonym (Lärare)
    Annita skrev 2020-03-10 23:41:30 följande:

Intressant att höra vad skollagen säger!

Det här citerades från Skolverket längre upp i tråden!
    Aniiee skrev 2020-03-08 22:29:05 följande:

Så säger skolverket om digitala enheter (dvs datorer, tablets):

Om de digitala enheterna är en förutsättning för att eleverna ska kunna ta del av undervisningen i skolan så måste kommunen eller den fristående huvudmannen säkerställa att alla elever får tillgång till dessa utan att betala någon avgift. Då får inte skolan kräva att eleven eller vårdnadshavaren ska ingå ett avtal om ekonomiska förpliktelser. Avtal får inte gå ut på att elever eller vårdnadshavare ska stå för de kostnader och den självrisk som kan uppstå om eleven förlorar en digital enhet eller om den blir skadad, till exempel om eleven råkar ut för en olyckshändelse.

• viseversa
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-11 08:44:30 följande:
    Smart!! Det ska jag minsann tänka på när det blir dags här också... Men då är ju risken som Annita säger, att man inte får ut någon dator. MEN som "hon" (?) också säger, skolan har skyldighet att undervisa ändå!
    Klart dom har. Inte kan dom kräva att alla ungar ska springa rúnt med dyra ipad/datorer som föräldrarna får betala för om dom går sänder. Det är ju sjukt. Har man dessutom fler barn blir det en jävla massa dyra datorer att hålla reda på så man ska slippa betala flera 1000kr för något skolan kräver att ungarna ska ha. Då tycker jag skolan ska stå för det också om det måste ingå i utbildningen att ha en egen dator. 
  • Anonym (Lärare)
    viseversa skrev 2020-03-11 08:47:11 följande:
    Klart dom har. Inte kan dom kräva att alla ungar ska springa rúnt med dyra ipad/datorer som föräldrarna får betala för om dom går sänder. Det är ju sjukt. Har man dessutom fler barn blir det en jävla massa dyra datorer att hålla reda på så man ska slippa betala flera 1000kr för något skolan kräver att ungarna ska ha. Då tycker jag skolan ska stå för det också om det måste ingå i utbildningen att ha en egen dator. 
    Det är just det de i princip gör, och de tvingar även oss lärare att använda dessa elektroniska medel i undervisningen! Detta trots att all forskning visar på mycket bättre inlärning med "papper och penna". Jag arbetar på en friskola och då har man inte mycket att sätta emot... Jag har ingen aning om hur de skulle hantera en elev som vägrar dator t ex men det vore väldigt intressant att veta. Jag har en son, jag vill INTE att han ska sitta framför en skärm sex timmar om dagen, fem dagar i veckan, så som våra elever gör, generellt.

Men som SI säger, man får inte avkräva betalning för en skadad dator, det är bara att hänvisa dit.
  • viseversa
    Anonym (Lärare) skrev 2020-03-11 08:52:50 följande:
    Det är just det de i princip gör, och de tvingar även oss lärare att använda dessa elektroniska medel i undervisningen! Detta trots att all forskning visar på mycket bättre inlärning med "papper och penna". Jag arbetar på en friskola och då har man inte mycket att sätta emot... Jag har ingen aning om hur de skulle hantera en elev som vägrar dator t ex men det vore väldigt intressant att veta. Jag har en son, jag vill INTE att han ska sitta framför en skärm sex timmar om dagen, fem dagar i veckan, så som våra elever gör, generellt.

Men som SI säger, man får inte avkräva betalning för en skadad dator, det är bara att hänvisa dit.
    Dom försöker ja men jag är en av dom som itne går på deras utpressning. Skrev inte på något papper. Sa att hon kan låna en dator i skolan som skolan har ansvar för om hon MÅSTE ha dator på någon lektion. Men jag som förälder tänkte inte ta ansvar för en dator värt flera 1000 när jag vet hur vimsig dottern kan vara. 
  • Anonym (Lärare)
    viseversa skrev 2020-03-11 08:58:53 följande:
    Dom försöker ja men jag är en av dom som itne går på deras utpressning. Skrev inte på något papper. Sa att hon kan låna en dator i skolan som skolan har ansvar för om hon MÅSTE ha dator på någon lektion. Men jag som förälder tänkte inte ta ansvar för en dator värt flera 1000 när jag vet hur vimsig dottern kan vara. 
    Bra där :) Hoppas fler vågar stå upp mot sådana där tvångskontrakt!
Svar på tråden Skolan kräver pengar för trasig dator