viseversa skrev 2020-03-11 08:47:11 följande:
Klart dom har. Inte kan dom kräva att alla ungar ska springa rúnt med dyra ipad/datorer som föräldrarna får betala för om dom går sänder. Det är ju sjukt. Har man dessutom fler barn blir det en jävla massa dyra datorer att hålla reda på så man ska slippa betala flera 1000kr för något skolan kräver att ungarna ska ha. Då tycker jag skolan ska stå för det också om det måste ingå i utbildningen att ha en egen dator.
Det är just det de i princip gör, och de tvingar även oss lärare att använda dessa elektroniska medel i undervisningen! Detta trots att all forskning visar på mycket bättre inlärning med "papper och penna". Jag arbetar på en friskola och då har man inte mycket att sätta emot... Jag har ingen aning om hur de skulle hantera en elev som vägrar dator t ex men det vore väldigt intressant att veta. Jag har en son, jag vill INTE att han ska sitta framför en skärm sex timmar om dagen, fem dagar i veckan, så som våra elever gör, generellt.
Men som SI säger, man får inte avkräva betalning för en skadad dator, det är bara att hänvisa dit.