• Anonym (?)

Dottern har börjat röka på

Sen i början av januari har våran 18-åriga dotter blivit tillfälligt jour placerad på vår begäran från socialtjänsten då hon blivit ohanterbar hemma så det påverkat hennes syskon negativt. Nu har jag fått veta och fått bevis att hon röker på. Ska jag informera soc om det? Dom har tidigare frågat henne om hon använder något och dom trodde direkt på henne när hon sa nej. Tanken är att hon skulle få en försökslägenhet då hon inte kommer få flytta hem någonsin. Hur ska man göra?

• Svar på tråden Dottern har börjat röka på
  • Anonym (Lady)

Berättar du det så gör du henne en stor otjänst.
    Varför vill du förvärra ett redan besvärligt läge?
    Vill du din dotter illa?

Av vilken anledningar har du ens tankar på att berätta detta?

• Anonym (Lady)

Vad är det förresten för "bevis" du har?

• Anonym (Rökare)

Svar, det beror på. Du berättar att hennes beteende blev ohanterligt och skadade de yngre syskonen Och att det var därför hon blev placerad i jourhem, hon har alltså problem att följa normala sociala regler. Sköter hon skolan/arbetar hon, hur får hon tag på rökat. För att få tag på det har hon naturligtvis redan kontakt med en kriminell miljö. Kommer hon att klara sig att stå emot att dras in i den. 
    Vi kan ha olika syn på faran med att röka på men så länge det är olagligt att sälja så är det stora risker för någon som har de problem din dotter har. 

För en lite äldre socialt fungerande person som rekreationsröker ibland är det minimala problem.

• Anonym (åååå)

Klart det måste tas på på stort allvar. Det finns ju flera olika riskfaktorer för hur unga människor hamnar fel i livet och att röka på är en. Ni som suckar och tycker det inte är en big deal måste ju fatta att den här tjejen har andra problem redan. Inte blir det bättre av att hänga i kretsar där man använder droger. 

• Anonym (?)

Jag vill inte henne något illa. Snarare skydda henne. Bildbeviset är en konversation mellan henne och en killkompis som även är vän med sonen. Där hon bekräftar för honom att hon rökt på med sin pojkvän och att hon nu vill köpa mera. Denna pojkvän är ett dåligt inflytande. Han är manipulerande och kontrollerande. Tyvärr vill hon inte inse det. Hon har även diagnoser som adhd och autism. Hon klarar inte av att stå emot om någon säger att hon ska göra något.

• Anonym (Rökare)
    Anonym (?) skrev 2020-03-09 07:55:14 följande:

Jag vill inte henne något illa. Snarare skydda henne. Bildbeviset är en konversation mellan henne och en killkompis som även är vän med sonen. Där hon bekräftar för honom att hon rökt på med sin pojkvän och att hon nu vill köpa mera. Denna pojkvän är ett dåligt inflytande. Han är manipulerande och kontrollerande. Tyvärr vill hon inte inse det. Hon har även diagnoser som adhd och autism. Hon klarar inte av att stå emot om någon säger att hon ska göra något.

Du måste skydda henne från att skada sig själv, om det är att uppmärksamma soc på att hon även ha detta problem så gör det. Tufft beslut för dig, men nödvändigt för din dotter.
  • AnnaSthlm

Rökning är ofta ett uttryck för oral reflex, alltså otillfedställt trygghetsbehov. Autism är psykets sätt att säga att världen innanför är tryggare och mer intressant än den utanför.

Nu funderar du på att förråda din dotter och ange henne. Fundera en gång till på dina motiv.

Hon är vuxen nu och socialen kan inte skydda henne.

Vad finns det för andra sätt som du kan stötta henne på?

• Anonym (Galet)

Fattar inte varför du gör såhär mot en 18-åring. Inte undra på att hon mår dåligt och revolterar! Låt henne bli vuxen och leva livet, herregud! Jag känner massor av framgångsrika människor som levde rövare betydligt värre under både gymnasiet och universitetet. Men hon blir garanterat inte framgångsrik av att stigmatiseras av soc och olika typer av ?hem? samhället tillhandahåller med outbildad personal, dessa ?hem? är en inkörsport till livslångt stigma och utanförskap i samhället.

Du skulle bara veta hur barn till rika föräldrar beter sig.

• Anonym (!)

Man blir mörkrädd av alla drogliberaler på det här forumet!

Jag fick hjälp av socialen när det kom fram att min tonåring hade stora problem med missbruk (Cannabis). Han var aggressiv, hade en enorm ångest och utåtagerande till den grad att vi var rädda för att hans småsyskon skulle ta skada. Med hjälp av socialen kunde han sluta med missbruket och är idag en normal fungerande ung vuxen. All aggressivitet är som bortblåst. Det har inte blivit något negativt för honom alls i och med kontakten med socialen.

Nu är ju ditt barn 18 år, det var inte mitt när det kom fram. Men antagligen behöver hon hjälp att sluta med drogerna. Jag vet heller inte om ADHD eller autism orsakar utåtagerande och aggressivitet? Annars är det ju lätt att tänka att det beror på drogerna och därför behöver hon hjälp att sluta.

Jag vet att jag kommer bli påhoppad och jag skiter i det! Se till att ditt barn får hjälp! Cannabis är INTE ofarligt, framför allt inte för unga vuxna. Jag har sett baksidan av drogmissbruket som alla drogliberaler säger inte finns.

• Anonym (Varning)

Jag började röka som 17 åring efter att mina föräldrar skildes ,mitt val och mitt beslut. Resultatet: kronisk panik ångest, som bara kan kontrolleras med lyckopiller.Utvecklingen i hjärnan avstannade, den utvecklas fram till 25.Jag blandade lyckopiller med alkohol vilket gav mig minnesluckor och ledde till domar och rättegångar.......Är idag 40+ och käkar fortfarande piller vilket försämrat både minne och kognitiv förmåga .........livet raserades med andra ord av rökat.

Jag vet inte hur ni ska göra med eran dotter men resultatet kan bli så här ,jag blev inte ens beroende utan rökte ett 20 tal gånger.

Svar på tråden Dottern har börjat röka på