• Stora Tomten
    Mon 9 Mar 2020 08:29
    918 visningar
    6 svar
    6
    918

    Överta en äldre hund

    Någon här som gjort plats för en äldre omplacering i sina liv?

    Jag har alltid haft Schäfrar, både valpar och omplaceringar på 1-4 år. Fick min första egna Schäfervalp när jag fyllde 8.

    Sista hunden togs bort pga cancer i mars 2019 och vardagen känns outhärdlig utan hund. Då vi har barn känns det inte aktuellt med valp. En valp kräver mer än vad vi kan erbjuda de första åren som ändå är viktigast för att lägga en bra grund för hundens fortsatta liv.

    Har fått några förfrågningar om att ta över äldre hundar. Schäfertik 3 år, Schäfertik 6 år och Schäfertik 7 år. Den senast nämnda är den som verkligen känns som en perfect match. Men jag vet även vad som händer när hunden har några år på nacken. Vi har diskuterat hela familjen och barnen är ändå med på tåget så att säga. Hellre att de får några år av god kvalitet med en frisk lite äldre hund än att jag tar en blivande tjänstehund på foder ännu en gång som flyttar när hunden är 12-18 månader. De vill ha en lite lugnare hund som inte lämnar oss efter 1 år och som inte kräver lika mkt uppoffringar som en valp/unghund gör.

    Den sjuåriga Schäfertiken är frisk, har mkt god grundlydnad och är en färdig hund i mångt och mycket. Vi har varit hundvakt till henne under många år och det finns redan en etablerad relation och trygghet.

    I det skick hon är i idag lever hon uppskattningsvis 3-6 år till och det är en överskådlig tid när vi ändå är en barnfamilj med allt vad det innebär.

    Den treåriga tiken är helt grön i träning så där krävs oerhört mkt jobb och tid. Börja om från början med allt.

    Den sexåriga tiken känner vi också. Barnen gillar henne men när det kommer till kemi klickar det inte riktigt mellan henne och mig. Hon har en lägre energinivå och är inte så driftstark vilket skapar svårigheter i träningen. Ej tävlad på högre nivåer.

    Sjuåringen har tävlat i högre klasser men har ingen championtitel så där finns utrymme att fortsätta och jag älskar att tävla och träna hund. Jag har tävlat henne i lydnad och spår redan och vet att där finns potential.

    Tycker detta är svårt. Jag är den med det stora hundintresset i familjen och ansvarar för motion och aktivering. Samtidigt så vill jag att det ska bli bra för hela familjen men den sexåriga tiken är lite för trist känner jag. Är sambo men han har andra intressen så det har alltid varit jag och barnen som gått promenader, kurser, tränat och tävlat tidigare hundar.

  • Svar på tråden Överta en äldre hund
  • Anonym (Anony­m)
    Mon 9 Mar 2020 09:42
    #1

    Har ingen erfarenhet av hundar men av din beskrivning låter det som ett självklart val att ta hem sjuåringen! :)

  • Mon 9 Mar 2020 14:00
    #2

    Jag förstår din osäkerhet. Min första schäfer blev bara 9 år. Cancer. Min andra schäfer blev 13 år. Cancer. Min nuvarande schäfer är snart 8 år.

    Man kan ju aldrig veta...det är inte kul att ta en schäfer som är 7 år om den dör vid 9 år... men som sagt, man kan aldrig veta...

    Har den 7-åriga tiken haft nån kull?

  • Stora Tomten
    Mon 9 Mar 2020 15:13
    #3

    Nej, man kan ju aldrig veta. Kollar man historiken bland namnen i stamtavlan är det 7- åringen som har högst chans att uppnå hög ålder och behålla hälsan men det är ändå ingen garanti. Hon har haft två kullar vid 3 och 5 års ålder och är i utmärkt kondition. Har varit fodervärd till två av hennes avkommor. En tik och en hane som båda gått till tjänst.

  • Mon 9 Mar 2020 15:22
    #4
    Stora Tomten skrev 2020-03-09 15:13:44 följande:

    Nej, man kan ju aldrig veta. Kollar man historiken bland namnen i stamtavlan är det 7- åringen som har högst chans att uppnå hög ålder och behålla hälsan men det är ändå ingen garanti. Hon har haft två kullar vid 3 och 5 års ålder och är i utmärkt kondition. Har varit fodervärd till två av hennes avkommor. En tik och en hane som båda gått till tjänst.


    Jag vet inte om det ligger nån sanning i det men det sägs att en tik som har fått en kull med valpar, inte löper lika stor risk att få juvertumörer eller livmodercancer. Jag har ingen aning men min schäfer som blev 9 år hade ingen kull. Hon som blev 13 år hade däremot fått en kull.

    Jag hade gärna satt en kull på min nuvarande schäfer men låter bli eftersom hon har allergi.... jättetråkigt
  • Mon 9 Mar 2020 20:50
    #5

    Vår tik som vi var fodervärd åt, fick 3 kullar hos uppfödaren men vi fick opereta bort livmoder mm, hon fick bröstcancer mm, så stämmer inte alltid, men ligger nog nåt i det då många säger så.

  • Tue 10 Mar 2020 21:41
    #6

    Övertog två syskon som var 8 år vid omplaceringen.

    Perfekta person-hundkemi för mig och familjen. Verkligen underbart att få "färdiga" hundar utifrån vår livssituation.

    Ena hannen blev tyvärr svårt sjuk som 9-åring och fick avlivas... Men hans bror lever än och har hälsan.

    Eftersom ni är en hundvan familj skulle jag satsa på 7åringen. En hund som du som huvudansvarig gillar!

Svar på tråden Överta en äldre hund