• CelineL

    Fjällvandring i augusti - kläder?

    Vi är några stycken som ska fjällvandra i Abisko i sommar (förmodligen första veckan i augusti), och jag är helt färsk när det kommer till vandring så har nu lite frågor gällande lämplig utrustning.

    Har förstått att man behöver ha bra kängor och vattentäta kläder, men vad mer bör man tänka på?

    Har ni några tips? Man vill ju inte packa för mycket heller.

    Tänker om det räcker med slitstarka, vattentäta byxor, några funktionella T-shirts, vattentät skaljacka och bra kängor eller om man bör ta med sig fler/andra plagg?

  • Svar på tråden Fjällvandring i augusti - kläder?
  • Kjell2

    Något att förstärka med om det blir kallt, varm tröja och långkalsonger, mössa och handskar.

  • Limeblad

    Underställ! Det kan vara kallt. Jag brukar ha ett underställ att vandra i (förstärkningsplagg för kalla dagar) och ett annat att sova i. Sen fleece eller dunjacka som ryms under skaljacka (bra vid pauser). Jag har vandringsbyxor som inte är vattentäta eftersom tätt brukar betyda svettigt när det inte andas. Sen har jag regnställ som jag sätter på om det blir regn. För att vandra kan man ofta klara sig på kläder man redan har men man kan också köpa hur mycket dyra saker som helst.

Svar på tråden Fjällvandring i augusti - kläder?