• Mon 9 Mar 2020 13:18
    726 visningar
    4 svar
    4
    726

    Bygga nytt hus själv

    Jag och min sambo ska bygga hus och jag har lite oklara funderingar,

    Måste man ha en entreprenör?

    Vad ska man ha för försäkringar?

    Vad måste man ha när man bygger(kan inte göra själv) ?

    Givetvis vet vi att sådant som el, avlopp och vatten bör eller ska göras av legitimerad.

    Läser mig runt och frågar mycket, ge mig gärna era bästa tips, vi ska alltså bygga själva från grunden.

    Har ni någon erfarenhet av bdhus får ni gärna skriva om eran erfarenhet.

  • Svar på tråden Bygga nytt hus själv
  • Tue 10 Mar 2020 11:26
    #1
    mjagoja skrev 2020-03-09 13:18:02 följande:

    Jag och min sambo ska bygga hus och jag har lite oklara funderingar,

    Måste man ha en entreprenör?

    Vad ska man ha för försäkringar?

    Vad måste man ha när man bygger(kan inte göra själv) ?

    Givetvis vet vi att sådant som el, avlopp och vatten bör eller ska göras av legitimerad.

    Läser mig runt och frågar mycket, ge mig gärna era bästa tips, vi ska alltså bygga själva från grunden.

    Har ni någon erfarenhet av bdhus får ni gärna skriva om eran erfarenhet.


    En rak fråga: vill ni bygga nytt hus eller är det att bo i ett nytt hus ni är ute efter?

    Det verkar på frågorna som om ni inte har så mycket  erfarenhet, och då är det vanskligt att ge sig på ett miljonprojekt som det är att bygga ett hus. Det gäller oavsett om en menar att bygga själv betyder att hålla spikpistolen själv, eller bestämma över entreprenörerna med spikpistolerna.

    Mitt tips, även om det inte är svar på era frågor, är att ni köper ett billigare äldre hus. Då lär ni er vad och hur ni vill att ett hus ska vara, och vad som är viktigt för just er. Prova att göra mindre renoveringar för att se om hela den här bygg-grejen är något för er, det är inte för alla, och det är inget konstigt med det!
    Om ni efter ett antal år, och egna renoveringsprojekt, i det äldre huset känner att ni faktiskt vill gå vidare och bygga nytt, så gör ni det då istället.
  • Tue 10 Mar 2020 21:58
    #2

    Vi byggde ett hus på 110kvm och det tog oss 1,5 år och jag gick in i väggen på köpet. Jag ångrar det inte, jag älskar huset och hur vi har kunnat bestämma själva. Det är dock inte att rekommendera när man har två små barn och heltidsjobb. Var beredda på mycket mer jobb än ni tror, ta in hjälp när det blir för tufft och se till att ni har tiden. Vi hade mycket kunskap innan och gjort flera stora renoveringar. Har ni ingen erfarenhet så gör det inte, har ni erfarenhet och tid så är det fantastiskt kul! Finns särskilda försäkringar, försäkringsbolagen vet och ni måste ha en kvalitetsansvarig (Den måste ha gått en utbildning) tror vi betalade cirka 15000 för en kvalitetsansvarig.

  • Wed 11 Mar 2020 05:24
    #3

    Hej! Vi byggde vårt 1,5 våningshus delvis själva 2016, det tog 11 månader. Vi hade egentligen 0 erfarenhet av hus och byggande, vi tapetserade 1 gång i vår hyres lägenhet. ;) Vi gjorde så att vi "beställde" ett elementhus+takmontering. Elementhus innebär att ni "får" allt material som ni behöver och har beställt med huset, husleverantören kommer och monterar upp väggarna och tak. Så ni har ett tomt skal att börja i. I början hade vi 2 som jobbade åt oss "på timlön", eftersom vi visste absolut inte i vilken ände vi skulle börja i. Stort tips är att våga fråga, fråga, fråga, fråga, fråga och fråga, det gjorde vi. :D Det finns massor att konton på instagram som delar med sig av sina byggen, där kan ni får lite tips också då man är heelt vilsen.

  • Sun 15 Mar 2020 15:14
    #4

    Hej, vi gjorde mycket själva innvändigt Glad
    Firman reste upp stommen och reglade upp väggar. Vi var missnöjda med byggaren, därför ville vi bygga resten själva. Det tog 3år totalt, vi har 2 mindre barn ( nu är dom 7 och 10 ), min sambo jobbar heltid och jag 86%.
    Det var jobbigt men vi hade ingen val. Mycket har vi lärt oss under processen. Vi fick ju lov att fixa mååånga fel efter den firman så byggde åt oss i början. Men nu har vi flyttat in och njuter av vårt hus. Så att det går att bygga själv men är väldigt stressigt och man har bara bygget i huvudet Flört

Svar på tråden Bygga nytt hus själv