• Anonym (Skamsen)

Skam efter orgasm

Fler som känner skam efter orgasm?

Jag upplever ofta detta och det kan även sitta i nästa dag. Oftare efter onani än sex med annan person. Tänker om vi e fler kanske vi kan peppa varandra lite.

Jag är kvinna men skulle gärna få svar av både kvinnor och män för att veta om fenomenet finns hos båda könen.

• Svar på tråden Skam efter orgasm
  • Anonym (Ja)

Jag känner också det, vet inte varför.

• Anonym (Horribelt)

Det borde vara tämligen lätt för en själv att luska ut varför. Det första mina tankar dras åt är barndomen och om ord eller händelser har påverkat en. Sen får man aktivt börja bekämpa dessa irrationella känslor.

• Anonym (Skamsen)
    Anonym (Finns en tråd) skrev 2020-03-09 22:35:53 följande:

www.familjeliv.se/forum/thread/66939357-kanslor-efter-utlosning

Såg den tråden men kände inte riktigt att de va samma. Svaren tydde inte på de heller. Men tack för länken
    Anonym (Ja) skrev 2020-03-09 22:39:52 följande:

Jag känner också det, vet inte varför.

Hindrar det dig eller kör du på ändå?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Skamsen) skrev 2020-03-09 22:59:17 följande:

Såg den tråden men kände inte riktigt att de va samma. Svaren tydde inte på de heller. Men tack för länkenHindrar det dig eller kör du på ändå?

Jag får nästan aldrig orgasm, men jag känner skam vid sex då sex ger mig prestationsångest. Finns så många konstiga föreställningar om att kvinnan ska stöna vid sex för att mannen ska tycka att sexet är bra, och jag är inte typen som stönar.
  • Anonym (Skamsen)
    Anonym (Ja) skrev 2020-03-09 23:11:51 följande:

Jag får nästan aldrig orgasm, men jag känner skam vid sex då sex ger mig prestationsångest. Finns så många konstiga föreställningar om att kvinnan ska stöna vid sex för att mannen ska tycka att sexet är bra, och jag är inte typen som stönar.

Det är absolut inte jag heller. Känns tillgjort å fånigt. Jag är ibland orolig att partnern ska tro att jag inte känner nått eller inte gillar sexet för att jag e så tyst. Men försöker visa de på andra sätt än att stänga vilt. I

Jag får inte orgasm av samlag utan då får han gå ner eller använda vibrator osv.
  • Anonym (fia)

Min tanke är att har du varit med om något? Efter att jag blev våldtagen kände jag skam, ångest vid orgasm. Eller tja jag kände skam och ångest över att röra mitt underliv öht, även vid dusch och hade svårt att tvätta mig ordentligt. Det gick att jobba bort genom att jag hade en partner som hjälpte mig. 

• Anonym (D)

Kanske inte skam direkt men en skuldkänsla över att man kastat bort tid som man skulle ha gjort något nyttigare med.

• Anonym (Man)

Lite åt det hållet, och helt ointresserad av sex en stund!

• Anonym (Skamsen)
    Anonym (fia) skrev 2020-03-10 04:59:53 följande:

Min tanke är att har du varit med om något? Efter att jag blev våldtagen kände jag skam, ångest vid orgasm. Eller tja jag kände skam och ångest över att röra mitt underliv öht, även vid dusch och hade svårt att tvätta mig ordentligt. Det gick att jobba bort genom att jag hade en partner som hjälpte mig. 

Får börja med att säga att jag är ledsen över vad du råkat ut för! Jag har inte varit med om något som jag tror kan vara en orsak. Möjligen kan det ha att göra med att mina föräldrar aldrig pratat öppet om sex och samlevnad med mig? Alltså det har varit lite tabubelagt nästan. Inte så att dom skulle neka mig ett sånt samtal. Jag har nog själv undvikit det. Men kanske har det gjort att man upplever de lite hysch hysch så att säga? Kanske skammen ligger i att man smyger med det? Känns ju med ens bättre när en fått prata ut lite och sudda ut hemlighetsmakeriet så att säga.
  • Anonym (Loket)

Ja och även dagen efter. Det är som en jobbig känsla som sitter inuti kroppen. Tycker inte om att vistas bland massa folk eller vara på jobbet dagen efter om jag onanerat. Känner bara en skam efteråt. Undviker att onanera om jag ska jobba samma dag eller dagen efter 

• AtzeSchröder

Garanterat en hormonell reaktion. Efter orgasm funkar hjärnan annorlunda. Du har knappast sådan känsla efter onani utan orgasm, eller?

inget konstigt alls. har inget med trauman i barndomen att göra

• Anonym (Man 30+)

Detta är väldigt vanligt, speciellt bland unga killar.
    Jag var lika dan, jag känner det fortfarande ibland efter onani. Men har lärt mig att hantera det, så det är ingen fara längre.

Svar på tråden Skam efter orgasm