• E1h2dx

    Vänta med ivf pga av corona?

    Hej! Hur tänker ni kring att göra insättning nu när corona viruset börjar spridas? Det är ju större risker om man blir sjuk när man är gravid. Bör man vara orolig?

  • Svar på tråden Vänta med ivf pga av corona?
  • Anonym (Hold my beer)

    Nej, håll dig bara undan från större folksamlingar så borde det vara ok. Om du skulle avstå ivf pga corona så har din rädsla gått för långt, då låter du din rädsla styra ditt liv på ett onormalt sätt.

  • E1h2dx
    Anonym (H) skrev 2020-03-10 07:46:08 följande:

    Vad står pga för?


    På grund av. Blev dock ett av för mycket ????
  • Anonym (Hold my beer)
    E1h2dx skrev 2020-03-10 07:49:05 följande:
    På grund av. Blev dock ett av för mycket ????
    Jag tror du missförstått lite. Pga står mycket riktigt för på grund av, det är den gängse förkortningen så det är inget "av" för mycket.
  • IceKitten
    Anonym (Hold my beer) skrev 2020-03-10 08:59:50 följande:

    Jag tror du missförstått lite. Pga står mycket riktigt för på grund av, det är den gängse förkortningen så det är inget "av" för mycket.


    I rubriken har TS skrivit "... IVF pga av Corona". Alltså skrev hon mycket riktigt ett av för mycket.
  • IceKitten

    IVF har väl ganska långa köer om jag förstått rätt? Lär du inte hamna sist i den kön om du "vill vänta" pga Corona? Är det värt det?

  • Anonym (Hold my beer)
    IceKitten skrev 2020-03-10 09:01:51 följande:
    I rubriken har TS skrivit "... IVF pga av Corona". Alltså skrev hon mycket riktigt ett av för mycket.
    Tänkte inte på det! Tack för förklaringen.
  • E1h2dx
    Anonym (H) skrev 2020-03-10 07:46:08 följande:

    Vad står pga för?


    Med alla förkortningar som används inom ivf så är det klart att det blir lite förvirrande:)
  • E1h2dx

    Tack för inspel!

    Ja, jag har behandlingsstart om ca 2 veckor och har redan väntat länge känns det som... Så det är väl bara att köra :)

    Med tanke på att dom varnar för vanlig säsongsinfluensa när man är gravid så känns det ju lite oroande. Man vill ju inte att det ska skada fostret...

  • Anonym (hej)

    Jag funderar också på det. Jag kommer börja med min första hormonbehandling väldigt snart, vilket känns väldigt kul förutom att jag nu har fått lindriga förkylningssymtom... Jag ringde idag till kliniken för att fråga om man bör tänka på nåt särskilt kring ivf i och med mina lindriga symtom och Corona-spridningen. Hon jag pratade med sa typ att hon inte kunde säga mer än vad som rekommenderas av myndigheterna, och att man ju alltid ska stanna hemma om man är sjuk. När jag sa att jag är lite orolig för den sociala kontakten med sjukvården (i och med mina symtom) så sa hon att vi behöver ju ändå inte vara på kliniken för hormonbehandlingen så på så sätt undviker vi ju ändå den sociala kontakten. Men att vi såklart kan vänta med behandlingen om det känns bäst för oss.

    Jag känner dels att, OM det mot förmodan är Corona jag har så är det väl lite risky att påbörja hormonbehandlingen eftersom vi så småningom kommer behöva besöka kliniken för ultraljud etc.. plus att ingen väl vet ännu hur det påverkar att ha Corona när man blir gravid? Men jag tror ju samtidigt verkligen inte att det är corona, och vill inte skjuta upp ivf:en pga nån överdriven noja och om jag inte absolut måste.

    Att det är vårt eget beslut om vi vill vänta gör det typ ännu jobbigare.

    Försökte ringa 1177 för att fråga om råd och ifall det KAN gå att få komma och testa sig för att utesluta Corona i och med omständigheterna men den linjen är ju överbelastad nu. Och jag antar att det är lönlöst att ens fråga pga man räknas väl inte som riskgrupp eftersom man inte är gravid och dessutom har valet att avstå ivf..

    Så svårt detta! Är det nån annan här som valt att avstå/vänta med ivf pga lindrig förkylning?

Svar på tråden Vänta med ivf pga av corona?