efterarv efter dödsboanmälan?
"Faktum är att hon talat om att vilja lämna det hon har till mina barn och till en släkting till pappa hon umgicks mycket med men nej, hon skrev aldrig något och ja, det hade hon kunnat göra. Själv skulle jag inte automatiskt tolka ett uteblivet testamente som att någon saknar önskemål eller vill att det ska gå till arvsfonden."
Vad du vet/säger dig veta om vad hon ville är, tyvärr, fullständigt ovidkommande. Allmänna Arvsfonden kommer kämpa med näbbar och klor för att få tag i alla medel som finns att ärva om inget fullständigt vattentätt testamente finns. Om du letar på nätet är det lätt att hitta tragiska rättsfall där alla inblandade (kan vara läkare, familjemedlemmar, gamla testamenten, eller testamenten som har något litet formellt fel, t ex att det inte har daterats, eller att ett av vittnena ej var i rummet samtidigt etc etc) har kunnat intyga att person x som avlidit ville att person y skulle ärva - men om det inte finns något testamente så vinner Arvsfonden i 99 fall av 100 eller något.
(Jag har för mig att jag läste om ett fall där en advokatsekreterare var vittne men vid tiden för testatorns underskrift (dvs den som skrev testamentet) befann sig utanför rummet för att hämta en kopp kaffe eller något - det testamentet underkändes.)
Arvsfonden är en gräslig institution som ger pengar till diverse organisationer som det är lätt att tycka illa om (dvs många tycker illa om dem) så jag uppmanar verkligen alla som inte har bröstarvingar att skriva ett fullständigt juridiskt korrekt testamente. Det är inte svårt och man behöver ingen juridisk hjälp om det är ett "lätt fall" (t ex inga bröstarvingar, inga styvbarn etc etc).