efterarv efter dödsboanmälan?
Inte relevant för vad jag undrar, men de består i princip av en bostadsrätt som ökat mycket i värde under åren.
Om hon hade den redan då han gick bort varför ingick inte den i en bouppteckning?
Inte relevant för vad jag undrar, men de består i princip av en bostadsrätt som ökat mycket i värde under åren.
Om hon ägde bostadsrätten när pappan dog och hon hade noll i nettotillgångar, tex belåna brf och CSN, så blir det inget till bodelningen.
Om hon därefter amorterar och får värdeökning blir det en förmögenhet när hon dör.
Möjligt, jag är inte helt påläst om dödsboanmälan.
Men även om brf skulle upp i en bouppeckning vid noll nettovärde, så blir det ändå inget efterrarv till TS då det baseras på det som skulle fördelas vid bouppteckningen och arvet efter pappan.
Som jag ser det, men jag kan ha fel, som kan det bli tal om dödsboanmälan även om änkan hade en brf. Om änkan har noll i nettotillgångar så finns inget att bodela och alltså inget till dödsboet och alltså tomt dödsbo och alltså räcker dödsboanmälan.
Exemple
Pappan
0 kr
Änkan
Brf värde 1 000 000 kr
Bolån 800 000 kr
CSN och andra lån 200 000 kr
Netto 0 kr
Inget att bodela. Efter bodelningen finns noll i dödsboet och alltså räcker dödsboanmälan.
Åren efter får änkan pengar, kanske genom lön, pension och arv, och när änkan sen dör är läget
Brf värde 2 000 000 kr
Bolån 500 000 kr
CSN och andra lån 100 000 kr
Netto +1 400 000 kr
Utan testamente och arvingar går allt till arvsfonden.
I inlägg 1 framkommer det tydligt att man tog hänsyn till änkans tillgångar när man för en dödsboanmälan. Infon kommer från Skatteverket.
När kan man göra en dödsboanmälan?Man kan göra en dödsboanmälan om den avlidnas tillgångar inte räcker till mer än begravningskostnader och andra utgifter med anledning av dödsfallet. Om den avlidna var gift räknar man även med hens eventuella andel i den efterlevande makans eller makens giftorättsgods till tillgångarna (20 kap. 1 § andra stycket och 8 a § första stycket ÄB).
Om du läst inlägg 1 så ser du att man bestämmer inte själv om det ska göras en dödsboanmälan, och att man tar hänsyn till änkans tillgångar. Dvs det har redan gjorts en genomgång av ekonomin, och framkommit att det finns inget att ärva för en efterarvinge. Men du menar att myndigheterna gjort fel?
Om det hade funnits tillgångar varför gjordes ingen bouppteckning? Varför sade TS inget när pappan gick bort, det hade väl varit naturligt för henne att engagera sig då. Men antagligen visste TS att det inte fanns något. Men nu finns det och nu vill TS få det.
TS greppar efter halmstrån som inte finns.
Även om det måste göras en bouppteckning om änka har bruttotillgångar kommer det ändå inte ge något efterarv då nettotillgångarna är noll. Dödsboet kommer vara tomt, dvs det finns inget arv att skifta.
Ang brf köpt efter dödsfallet håller jag helt med.
Som ett räkneexempel, säg att lägenheten vid dödstillfället var värd 3 prisbasbelopp och änkan hade lån på 2 prisbasbelopp. Med antagandet att lägenheten var hennes enda tillgång borde väl TS då ha haft en efterarvsrätt på hälften av hennes nettotillgångar vid hennes död? Eftersom man räknar i andelar inte belopp vid efterarv. Och borde inte den principen hållit även om den nettotillgången endast varit 5000 kr vid bouppteckningen?
Finns tillgången, eller del av den, i dödsboet efter bodelningen?
Om nej, kommer den inte ingå i efterarv oavsett värdeförändring.
Om ja, kommer den ingå i efterarvet utefter sitt aktuella värde, om den finns kvar.
I TS fall fanns inget i dödsboet innan arvsskiftet. Alltså finns inget att ärva nu oavsett värdeförändring på brf.
Förbehåll - inte mitt specialområde - kan vara helt fel.