• Miva

Gravid och Coronavirus.

Jag undrar vad ni andra fått för råd angående Corona från barnmorska/läkare? Har ni fått några särskilda råd, att undvika att träffa andra med symptom osv???

• Svar på tråden Gravid och Coronavirus.
  • Heliena

Har inte fått några råd alls. Jag följer min kommuns BB på Instagram och där postade de en text om att de följer de råd som 1177 och Folkhälsomyndigheterna ger. De påpekar även att det i nuläget inte finns några uppgifter om att viruset ska smitta från mamma till barn så länge barnet ligger i magen. Vi gravida är heller ingen riskgrupp om vi nu inte har någon bakomliggande sjukdom.

Jag tvättar händerna direkt efter jag varit utanför hemmet och innan dess rör jag inte mig i ansiktet, ögonen, munnen eller näsan. Undviker även att vistas allt för mycket i folkmassor. Är hemma på graviditetspenning nu, så det fungerar utmärkt för mig! Nåt annat kan jag inte göra.

• Miva

Tack för ditt svar! Jag jobbar som distriktssjuksköterska och min barnmorska tyckte inte jag skulle vistas med personer som misstänks kunna vara smittade vilket gör det svårt att jobba.

• Heliena
    Miva skrev 2020-03-10 17:28:03 följande:

Tack för ditt svar! Jag jobbar som distriktssjuksköterska och min barnmorska tyckte inte jag skulle vistas med personer som misstänks kunna vara smittade vilket gör det svårt att jobba.

Det förstår jag!
  • Solblomma30

The Royal College of Obstetricians and Gynaecologists i Storbritannien, som är en tillförlitlig källa, skriver att den (förvisso inte så stora) data som nu finns tillgänglig visar att gravida kvinnor inte drabbas hårdare av det nya coronaviruset än andra icke riskgrupper, och att inget tyder på att viruset passerar över till fostret under graviditet:

Pregnant women do not appear to be more susceptible to the consequences of coronavirus than the general population and there is no evidence that the virus can pass to a baby during pregnancy

De skriver också att viruset så vitt man vet inte passerar över i bröstmjölk. Så det kanske kan vara lugnande för er :)

• Snurranfian

Jag hade inte varit orolig för egen del om jag inte var gravid..nu känns det olustigt. Har inte fått råd av BM!

• Anonymous12

Om vi inte skulle vara i riskgruppen.. Varför rekommenderas vi då att ta vaccin mot vanlig influensa.. Där är vi ju i riskgrupp.. Å detta virus har jag fattat slår hårdare än vanlig influensa.. Hade jag inte vart gravid så hade jag vart ganska lugn för egen del.. Men lite panik över detta har jag faktiskt..

• Solblomma30
    Anonymous12 skrev 2020-03-11 07:25:15 följande:

Om vi inte skulle vara i riskgruppen.. Varför rekommenderas vi då att ta vaccin mot vanlig influensa.. Där är vi ju i riskgrupp.. Å detta virus har jag fattat slår hårdare än vanlig influensa.. Hade jag inte vart gravid så hade jag vart ganska lugn för egen del.. Men lite panik över detta har jag faktiskt..

Därför att olika virus påverkar kroppen på olika sätt. Det nya coronaviruset är inte ett influensavirus. De som har blivit allvarligt sjuka och dött av det nya Coronaviruset har hittills visat sig vara framförallt gamla och/eller multisjuka män. Så pass många har nu smittats av viruset att det hade märkts om gravida hade tillhört en riskgrupp. Då hade många gravida redan dött eller intensivvårdats. I Kina är epidemin på väg att mattas av så de har nu viss information man kan grunda såna här slutsatser på. När svininfluensan spreds såg man ju snabbt att gravida blev väldigt sjuka, exempelvis.
  • amlaj

Som jag har förstått det så finns det några fall i kina där gravida haft covid-19 där det har gått bra för både mamma och bebis. De rekommendationer som finns är väl att gravida ska ?hantera? covid-19 som alla andra smittsamma sjukdomar.

• Hjodis

Jag är inte så orolig för själva smittan i sig - Även om jag skulle tycka att det vore väldigt obehagligt att bli smittad som gravid (jag är ni i v. 37 och tycker att jag har tillräckligt att tänka på inför förlossningen osv).

Något jag däremot blir fundersam över är hur detta kommer påverka förlossningsvården, samt om jag eller barnet skulle behöva operation eller annan vård efter förlossningen. Skulle det kunna bli personalbrist pga. överbelastning på andra avdelningar eller helt enkelt för att en stor del av personalen är hemma sjuka, eller måste ta hand om sina barn om skolorna stänger.

Inte meningen att göra någon orolig! Men skulle gärna höra om någon annan här jobbar inom vården och kanske har mer koll?

Svar på tråden Gravid och Coronavirus.