• Anonym (?)

    Risk att bli gravid vid 45 år?

    Vad är risken i % att bli gravid vid 45 års ålder om man träffar ägglossningen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-03-10 19:41
    Nybliven 45-åring gäller det.

  • Svar på tråden Risk att bli gravid vid 45 år?
  • Anonym (Jättelåg)

    Ca 0,5%. Mycket liten risk. Därmed inte sagt att risken inte finns. Vissa blir spontant gravida i den åldern, även om det är mycket ovanligt.

  • Anonym (?)
    Anonym (Jättelåg) skrev 2020-03-10 19:44:13 följande:
    Ca 0,5%. Mycket liten risk. Därmed inte sagt att risken inte finns. Vissa blir spontant gravida i den åldern, även om det är mycket ovanligt.
    Så jag ska inte behöva oroa mig för att eventuellt vara gravid då med andra ord?


  • Anonym (Q)
    Anonym (?) skrev 2020-03-10 19:50:35 följande:
    Så jag ska inte behöva oroa mig för att eventuellt vara gravid då med andra ord?
    Ta ett dagen-efter-piller så att du slipper oroa dig i så fall.
  • Anonym (?)
    Anonym (Q) skrev 2020-03-10 19:51:46 följande:
    Ta ett dagen-efter-piller så att du slipper oroa dig i så fall.
    För sent men om inte mina ägglossningtest med glada gubbar eller min kropp felade mig så var sista glada gubben onsdag morgon och sexet på fredag kväll.
  • Anonym (Jag)

    0,1 % vid 46 år, så vid 45 är den väl 0,5 % eller något sånt.

  • Anonym (Jättelåg)
    Anonym (?) skrev 2020-03-10 19:50:35 följande:
    Så jag ska inte behöva oroa mig för att eventuellt vara gravid då med andra ord?


    Ingen jätteoro, men som sagt- helt riskfritt är det inte. Rekommenderar p-medel om du inte vill bli gravid.
  • Anonym (Xxx)
    Anonym (Jättelåg) skrev 2020-03-10 20:04:15 följande:

    Ingen jätteoro, men som sagt- helt riskfritt är det inte. Rekommenderar p-medel om du inte vill bli gravid.


    Anonym (?) skrev 2020-03-10 19:50:35 följande:

    Så jag ska inte behöva oroa mig för att eventuellt vara gravid då med andra ord?


    Även om risken statistiskt sett är väldigt låg så kan det vara stora individuella skillnader. Jag skulle inte chansa på oskyddat.
  • Anonym (nej)

    Det är ju väldigt individuellt. Klart du kan bli gravid men risken är generellt sett mindre än om du varit 30. Dock kan man inte uttala sig tvärsäkert i frågan vilket en del verkar tro.

  • Anonym (Jättelåg)
    Anonym (nej) skrev 2020-03-10 21:27:00 följande:
    Det är ju väldigt individuellt. Klart du kan bli gravid men risken är generellt sett mindre än om du varit 30. Dock kan man inte uttala sig tvärsäkert i frågan vilket en del verkar tro.
    Jaså, vem har varit tvärsäker då? Risken att bli gravid överlag är den procent jag skrev. Sen kan det självklart hända att nån kvinna blir gravid av ett enda samlag runt äl vid 45- det skrev jag också. Och ett fåtal av de som blir spontant gravida i den åldern får barn. Missfallsrisken är skyhög. Mindre risk än vid 30 är verkligen en underdrift!
  • Anonym (?)

    Allt är väl möjligt om allt klaffar perfekt, eller imperfekt beroende på hur man ser på det, men det är väl inte så att en 45-åring har 10% chans att bli gravid och en annan 0,5%? Faller inte även den som råkar bli gravid under dom där 0,5 procenten?

  • Anonym (Q)
    Anonym (?) skrev 2020-03-11 14:34:41 följande:

    Allt är väl möjligt om allt klaffar perfekt, eller imperfekt beroende på hur man ser på det, men det är väl inte så att en 45-åring har 10% chans att bli gravid och en annan 0,5%? Faller inte även den som råkar bli gravid under dom där 0,5 procenten?






    Sannolikhet är svårt!
  • sextiotalist

    Skulle nog svara att risken är tillräckligt stor att bli det för att skippa p-medel. Även om missfallsrisken är större, vem vill genomgå ett missfall oavsett om man vill ha barn eller inte.

    Så vill du inte ha barn , skydda dig

  • cosinus

    Extremt individuellt så omöjligt att svara på.

    Min mormor födde två barn vid 44 och 45 utan att ens vilja bli gravid då (min mammas äldre syskon minns hur hon grät när hon fick reda på det för hon tyckte hon var för gammal).

    Kvinnorna i min släkt är fertila onödigt länge. Jag kommer inte våga lite på att jag inte kan bli gravid föränn jag passerat 50 och slutat ha mens.

    Men går man på statistik rent allmänt så är ju chansen/risken låg.

Svar på tråden Risk att bli gravid vid 45 år?