• Stallas

    Min sexveckors bebis EXTREMT svårsövd. Tips och peppa mottages tacksamt. Är så ledsen :/

    Hej !

    Detta är mitt tredje barn så jag borde ju vara laid back och cool liksom. Jag vet ju att detta går över. MEN jag är så desperat trött och ledsen just nu. Har en underbar liten tös som nu är sex veckor. De första tre veckorna sov hon bara och det var bara att lägga ner henne efter matning så fortsatte hon sova. Drömmen ! Men nu sedan tre veckor känner jag mig så fruktansvärt otillräcklig. Hon är stört omöjlig att söva, hela mina dagar går ut att försöka få henne att sova mer än 10 minuter i stöten.

    Hon vill bli buren till sömns, somnar gott i bärsele eller i famnen. Men vaknar alltid efter en kort stund. Jag behöver inte ens lägga ner henne för att hon ska vakna. Det är som om hon inte går in i någon riktig djupsömn på dagarna. Jag har provat att vagna henne, bärsele, vagga, spjälsäng-allt ! Inget funkar.

    Kvällarna är en evighetskamp för att få henne att slappna av och somna för natten.När hon väl somnar så sover hon bra. Sover 3-4 timmar, äter och sover 3 timmar till. Det är alltså "bara " på dagarna och kvällarna.

    Känner mig som världens sämsta mamma som inte kan få min bebis att komma till ro och även som en usel mamma till mina två andra barn som får stå åt sidan just nu.

    Hon verkar inte ha ont i magen. Och ja, jag har som sagt provat bärsele.

    Är det någon som känner igen sig i detta och som har tips till en mycket otillräcklig mamma just nu ?

  • Svar på tråden Min sexveckors bebis EXTREMT svårsövd. Tips och peppa mottages tacksamt. Är så ledsen :/
  • lövet2

    Ditt tredje barn? Menar du att du har hållit på att söva dina andra barn i den åldern?

    Nej, spädbarn ska inte ner i djupsömn. De ska sova ytligt. Om du slutar fixera dig vid att hon ska sova, så kan du i stället bara ägna dig åt att hålla henne nöjd.

    Syskon kan sova väldigt olika. En av mina sov 20 timmar per dygn i den åldern. En annan sov 10. Båda mådde utmärkt.

  • Fröken W

    Åh, känner igen mig till viss del <3 När min andra bebis var 6-8 veckor så kände jag mig som världens sämsta mamma. Vardagen som fyrapersonsfamilj hade börjat lägga sig och jag var så trött. När jag hämtade storasyster på förskolan så orkade jag inte leka med henne utan lät henne ofta sitta framför tv:n. Ska inte säga att jag har oändlig ork till lek nu heller men börjar få till en vardag som känns ok, bebis är 5 månader nu.

    Precis som för dig så sov vår bebis helt ok på nätterna men ville inte sova längre än 20 min åt gången på dagarna. Det som funkade för oss var att bebis fick, och ibland fortfarande får, sova i min famn när jag ligger i soffan/sängen. Inte ok enligt socialstyrelsen men det var det som funkade.

    Jag gissar att både din och min bebis har/hade sömnbrist och hamnat i en ond spiral trött?>orkar inte äta?>för hungrig för att sova bra osv.

    Sover bebisen om ni åker bil? Tänker ifall ni kanske kan åka mycket bil en-två dagar så bebisen kommer ur den onda spiralen.

    Hoppas att det vänder för er snart, kanske kan din partner gå ner i arbetstid ett tag? Så att ni är två under fler vakna timmar som kan hjälpas åt både

    med bebis och äldre barn.

    Lycka till!

  • Fröken W
    lövet2 skrev 2020-03-10 21:18:53 följande:

    Ditt tredje barn? Menar du att du har hållit på att söva dina andra barn i den åldern?

    Nej, spädbarn ska inte ner i djupsömn. De ska sova ytligt. Om du slutar fixera dig vid att hon ska sova, så kan du i stället bara ägna dig åt att hålla henne nöjd.

    Syskon kan sova väldigt olika. En av mina sov 20 timmar per dygn i den åldern. En annan sov 10. Båda mådde utmärkt.


    Spädbarn ska visst ner i djupsömn. Varför skulle de inte det?
  • lövet2
    Fröken W skrev 2020-03-10 21:43:58 följande:
    Spädbarn ska visst ner i djupsömn. Varför skulle de inte det?
    De är födda så. De ska sova ytligt och vakna lätt och ofta. Det är en av anledningarna till att de inte får sova på mage. När de sover på mage, så sover de djupare och det är farligt för spädbarn. När de blir äldre, så ändras deras sömn. Då börjar de gå ned i djupsömn och sova mer likt en vuxen.
  • Stallas
    lövet2 skrev 2020-03-10 21:18:53 följande:

    Ditt tredje barn? Menar du att du har hållit på att söva dina andra barn i den åldern?

    Nej, spädbarn ska inte ner i djupsömn. De ska sova ytligt. Om du slutar fixera dig vid att hon ska sova, så kan du i stället bara ägna dig åt att hålla henne nöjd.

    Syskon kan sova väldigt olika. En av mina sov 20 timmar per dygn i den åldern. En annan sov 10. Båda mådde utmärkt.


    Nej, de sov ändå. Och var glada och nöjda. Min trea verkar inte komma till ro. Och visar tydligt att hon är trött men har ju svårt att få den sömn hon behöver om hon är orolig och vaknar hela tiden. Därav SÖVA. Och spädbarn ska visst ner i djupsömn. De är inte annorlunda än dig och mig när det kommer till det.

    Tack för input.
  • Stallas
    Drottningen1970 skrev 2020-03-10 21:26:45 följande:

    Men,? Man håller väl inte på och söver så små? De sommar, vaknar och äter när de har lust oavsett tid på dygnet...


    Du får läsa mitt tidigare svar. Jag har en bebis som har svårt att komma till ro. Därav söva. Eller jag kanske skulle uttrycka mig på annat sätt, hjälpa henne att komma till ro när hon är trött, för hon vet inte riktigt hur hon ska göra själv. Det märks tydligt.
  • Stallas
    Drottningen1970 skrev 2020-03-10 21:26:45 följande:

    Men,? Man håller väl inte på och söver så små? De sommar, vaknar och äter när de har lust oavsett tid på dygnet...


    Du får läsa mitt tidigare svar. Jag har en bebis som har svårt att komma till ro. Därav söva. Eller jag kanske skulle uttrycka mig på annat sätt, hjälpa henne att komma till ro när hon är trött, för hon vet inte riktigt hur hon ska göra själv. Det märks tydligt.
  • Stallas
    Drottningen1970 skrev 2020-03-10 21:26:45 följande:

    Men,? Man håller väl inte på och söver så små? De sommar, vaknar och äter när de har lust oavsett tid på dygnet...


    Du får läsa mitt tidigare svar. Jag har en bebis som har svårt att komma till ro. Därav söva. Eller jag kanske skulle uttrycka mig på annat sätt, hjälpa henne att komma till ro när hon är trött, för hon vet inte riktigt hur hon ska göra själv. Det märks tydligt.
  • Stallas
    Drottningen1970 skrev 2020-03-10 21:26:45 följande:

    Men,? Man håller väl inte på och söver så små? De sommar, vaknar och äter när de har lust oavsett tid på dygnet...


    Du får läsa mitt tidigare svar. Jag har en bebis som har svårt att komma till ro. Därav söva. Eller jag kanske skulle uttrycka mig på annat sätt, hjälpa henne att komma till ro när hon är trött, för hon vet inte riktigt hur hon ska göra själv. Det märks tydligt.
  • Stallas
    Drottningen1970 skrev 2020-03-10 21:26:45 följande:

    Men,? Man håller väl inte på och söver så små? De sommar, vaknar och äter när de har lust oavsett tid på dygnet...


    Du får läsa mitt tidigare svar. Jag har en bebis som har svårt att komma till ro. Därav söva. Eller jag kanske skulle uttrycka mig på annat sätt, hjälpa henne att komma till ro när hon är trött, för hon vet inte riktigt hur hon ska göra själv. Det märks tydligt.
  • Fröken W
    lövet2 skrev 2020-03-10 22:02:51 följande:

    De är födda så. De ska sova ytligt och vakna lätt och ofta. Det är en av anledningarna till att de inte får sova på mage. När de sover på mage, så sover de djupare och det är farligt för spädbarn. När de blir äldre, så ändras deras sömn. Då börjar de gå ned i djupsömn och sova mer likt en vuxen.


    Fast de ska ändå ner i djupsömn för det är då hjärnan vilar och utvecklas. Däremot är de inte i djupsömn lika

    länge som oss, inte på samma gång, eftersom bebisar har kortare sömncykler. Åtminstone enligt 1177 som jag tycker kan ses som hyfsat säker källa.
  • Solblomma30
    Stallas skrev 2020-03-10 21:00:11 följande:

    Hej !

    Detta är mitt tredje barn så jag borde ju vara laid back och cool liksom. Jag vet ju att detta går över. MEN jag är så desperat trött och ledsen just nu. Har en underbar liten tös som nu är sex veckor. De första tre veckorna sov hon bara och det var bara att lägga ner henne efter matning så fortsatte hon sova. Drömmen ! Men nu sedan tre veckor känner jag mig så fruktansvärt otillräcklig. Hon är stört omöjlig att söva, hela mina dagar går ut att försöka få henne att sova mer än 10 minuter i stöten.

    Hon vill bli buren till sömns, somnar gott i bärsele eller i famnen. Men vaknar alltid efter en kort stund. Jag behöver inte ens lägga ner henne för att hon ska vakna. Det är som om hon inte går in i någon riktig djupsömn på dagarna. Jag har provat att vagna henne, bärsele, vagga, spjälsäng-allt ! Inget funkar.

    Kvällarna är en evighetskamp för att få henne att slappna av och somna för natten.När hon väl somnar så sover hon bra. Sover 3-4 timmar, äter och sover 3 timmar till. Det är alltså "bara " på dagarna och kvällarna.

    Känner mig som världens sämsta mamma som inte kan få min bebis att komma till ro och även som en usel mamma till mina två andra barn som får stå åt sidan just nu.

    Hon verkar inte ha ont i magen. Och ja, jag har som sagt provat bärsele.

    Är det någon som känner igen sig i detta och som har tips till en mycket otillräcklig mamma just nu ?


    Hej Stallas!

    Jag har fyra barn nu, och vi har haft det så som du beskriver med både tvåan och fyran. Ettan sov överallt och jämt, och trean sov djupt sålänge jag bar henne på armen. Men tvåan och fyran började inte sova längre stunder än tio minuter i sträck förrän de var runt fem månader. Fyran är nu sex månader och började sova två längre sträckor per dag för ungefär en månad sen. Innan dess sov han faktiskt max fem minuter i taget, förutom då jag ammade honom för då har han kunnat sova längre stunder eftersom bröstet har sövt om honom.

    Jag tror såhär, baserat på hur vi har det här hemma, att det lättaste för dig kanske är att släppa den där tanken på att bebisen ska sova. Glöm det liksom. Försök att tänka: här och nu. En dag i taget. Vissa bebisar sover inte bättre än så, och om nätterna funkar ok så är det ju fantastiskt! När man är mitt i det suger det, jag vet precis hur det är. Eftersom jag har tre barn till har det varit jättetufft att vår lille fyra aldrig har sovit dagtid, och jag har fått lägga alla krav på hyllan dessa månader. Men! Plötsligt en dag så sov han i flera timmar när jag testade att lägga honom i vagnen. Och sen har det fortsatt så :)

    Så, troligen kommer din lilla att växa till sig och lära sig sova längre stunder. Det är kanske inget du kan tvinga fram nu utan när hon blir lite äldre kommer det av sig självt. Du får tänka att hon är nyfödd nu. Vissa bebisar sover inte mer än så. Släpp kraven och önskningar/drömmar om hur det ska vara och försök acceptera situationen som den är. Dagarna går snabbt och plötsligt är bebisen inte så liten längre och sover garanterat mer sammanhängande dagtid! Du vet ju själv som flerbarnsmamma att tiden går snabbt. Stor kram till dig, du kommer fixa detta även om det känns tufft nu!!
  • Solblomma30

    Och du! När man har en liten bebis i hemmet så blir det tyvärr så att syskonen får lite mindre tid med föräldrarna. Man får tänka att det är en unik situation som är övergående och muta med lite extra gott fika kanske, mer tv/padda osv. Låta dem röja runt och bygga koja i vardagsrummet. Gör det som funkar! Storasyskonen fixar det även om mammahjärtat svider! Snart är den lilla bebisen stor och detta är glömt och du kommer längta tillbaka <3

Svar på tråden Min sexveckors bebis EXTREMT svårsövd. Tips och peppa mottages tacksamt. Är så ledsen :/