• glammis

att amma liggande

hej!

kanske en dum fråga men hur gör ni som ammar liggande? jag provade lite halvhjärtat i morse men tyckte det var svårt att få taget korrekt + att mitt bröst liksom sjönk ner i sängen för mycket (har ganska stora om det har någon betydelse) kanske svårt att svara på men om någon har tips är de iallafall välkomna! (ni som ammar liggande, kan ni somna under tiden..?)

• Svar på tråden att amma liggande
  • ennasuS

jag ligger allid och ammar. dock lättare med hårt underlägg än med mjukt. i vår mjuka säng ir det lite sådär halv ra. me på en hårdare madrass går det super... jag har ganska hängiga bröst, nån mer med "häng" som inte kan amma sittandes? eller har problem med det. min dotter är 2 månader och vi, jag har inte lärt mig amma sittandes ännu.... suck

• NenneUm

Här är en till ligg-ammande....
    Mitt första barn och jag fick till det med tiden....slumrar under tiden och vinklar upp armen så att jag har den lite under min kudde....
    Svårt att förklara.
    Enda nackdelen är ju att jag får lite ont i svanken, har nog för mjuk säng.
    Men han är en nattsnuttis så jag gör vad som helst för lite sömn!
    Har en länk till videobeskrivningar om olika ammningsställningar..
    Hoppas du kan få lite tips där!
    Lycka till! / Jenny
    www.breastfeeding.com

• octopuzz

Jag ammade liggandes på nätterna. Rullade ihop en handduk och la under. La även en kudde bakom ryggen på Pontus så han inte rullade iväg när pappa rörde sig haha. Lyckades oxå sova så skönt så skönt

• NeasMamma

Jag ammar oftast liggande. Ofta med "fel" bröst också. Vrider mig bara lite och lägger henne lite mer på rygg. Funkar bra.

• Nyckelpiga

Jag lyckades inte amma liggandes förrän sonen var ett par månader gammal. Den första tiden behövde han så mycket hjälp att ta rätt tag om bröstet att det funkade inte att amma liggandes.

• Heranell

Ammar också enbart liggande numera, och i början. Hade en period när jag kunde sitta, men när Alice var 7-8 veckor började hon krångla och då blev det lättast att amma liggande igen.
    Jag tror att det är lättare att amma liggande om man har hängtuttar! För min del vart det jobbigt att sitta, hålla en allt tyngre bebis med ena armen och lyfta mjölkfylld tutte med andra...
    Jag ligger på sidan, och vilar mitt huvud på ena armen som jag har utsträckt snett uppåt, styr bröstet till hennes mun med den andra. Men ligger jag på för mjukt underlag funkar det sämre, liksom på ett för hårt (typ filt direkt på golvet). Nu är hon spåass stor att hon hittar till bröstvårtan, men i början vek jag en handduk och la under bröstet för att få upp det en liten bit.
    Tycker det är skönt att amma liggande, men rent socialt är det ju en begränsning! Men samtidigt blir det ju en mysig stund för mig och Alice när vi lägger oss i sängen tillsammans, lugn och ro etc.
    Jag brukar inte somna, men hon äter å andra sidan ganska snabbt så jag behöver inte vara vaken långa stunder på nätterna.

• Heranell

PS. Var lat i början och lät henne amma bara från mitt högra bröst, orkade inte byta sida på nätterna etc. Så mjölken tog slut. Men nu får hon suga på det ändå ibland fast jag inte byter sida utan flyttar upp mig i sängen bara. Men det funkar kanske bara om man har "långa" tuttar...

• Sunna

Jag fattade inte heller till en början hur jag skulle kunna ligga ner och amma. Men sedan provade jag mig fram, och kom fram till att det bästa sättet för mig var att ligga tex på vänstra sidan, och med vänstra armen sträckt ut/uppåt, och låta barnet ligga brevid på sidan/rygg och amma på det högra bröstet. Bra för oss med mindre bröst!

• Chrystal82

Ok, nu har man ju fått en del tips. Bara till att prova igen då =)

• kate79

Ammar liggande på natten. Somnar nästan alltid efter ett litet tag och vaknar inte förrän hon vill ha mat nästa gång.

• MallanFrallan

har ammat liggandes från början för att jag är storbystad,får såå ont i axlar nacke och rygg annars!
    Det funkar nog bäst om man har en madrass som inte är så jätte mjuk!
    Är jag tiiläckligt trött kan jag somna medans jag ammar!
    Det var skönt i början för min tjej var en riktig långtids ammare kunde amma en timma på ena bröstet sen var det bara att skynda sig att hinna gå på toa sen var det dags för nästa bröst en timma... så då var det skönta att ligga ner!!

• glammis

kanon - tack för alla tips. nu ska det övas i natt!

Svar på tråden att amma liggande