• jackiiiii

    Barnmorskans doppler värme upp mig/fostret, kan det ha skadat mitt barn?

    Hej,

    Jag har en väldig ångest över en sak sedan graviditeten.

    Barnmorskan lyssnar ju på fostrets hjärtljud från en viss vecka, och i mitt fall gjordes detta varannan vecka fram till förlossningen.

    Till saken hör att min barnmorska varje gång klagade på att hon hade en sådan gammal doppler och att den fungerade dåligt.

    Min rädsla grundar sig i att

    1. Det kändes jättevarmt på den plats bm placerade dopplern.

    2. Lillen sparkade jämt som tusan när hon gjorde detta så han måste ju ha stört sig på detta...

    Jag har sådan ångest över att jag inte sa till att jag inte ville genomföra detta, men det var ju liksom som självklart, de vill väl utesluta hjärtproblematik osv..

    Idag är min son 9 månader och frisk. Men är det någon som vet hur/om denna strålning/uppvärmning kan ha skadat honom? Som sagt det genomfördes ju varannan vecka så inte oftare än så iaf..

  • Svar på tråden Barnmorskans doppler värme upp mig/fostret, kan det ha skadat mitt barn?
  • Mascaraklumpar

    Nej, det har inte skadat barnet. Att din hud kändes varm beror på att dopplern i sig var varm, inte på att ljudvågorna (som det ju är, det är inte strålning) värmer upp det de träffar på.

    Kom denna ångest först nu? Förklädd coronaångest?

  • jackiiiii

    Tusen tack för svar. Då släpper jag det nu.

    Nja jag har haft det länge, trillade in på em strålning för flera månader sedan och då kom jag väl på o tänka på detta..

    Jag har ångest för många saker sedan lillen kom. Det är väl för att man är så rädd om de små liven.

  • katrinp

    Jag tänker att barnmorskan oftast använder uppvärmd gel, tar hon denna direkt på dopplern så känns det varmt. Ingenting med dopplern att göra.

  • Themis

    Troligast inte, riskerna är små. Om ditt barn blir vänsterhänt kan man fundera över saken, enligt det vi vet idag.

    https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/stralning-i-varden/berattigande-och-optimering/ultraljudsundersokning-vid-graviditet/



    "På senare år har allt fler föräldrar börjat efterfråga souvenirbilder och filmer på fostret, ofta flera gånger under graviditeten.


    Även om metoden bland allmänheten betraktas som riskfri kan ultraljud vid felaktig användning orsaka skadlig uppvärmning av fostret. Dessutom har epidemiologiska studier visat att det finns risk för neurologisk påverkan hos foster som exponeras för ultraljud. Därför ska metoden enbart användas i medicinskt syfte

    https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/gravida-varnas-f%C3%B6r-egna-ultraljud-1.453560

    Men det är inte okontroversiellt. Torsten Cederlund, enhetschef för medicinska bestrålningar på Strålsäkerhetsmyndigheten, är kritisk och anser att endast medicinskt utbildad personal ska använda ultraljud.


    - Om det finns det medicinska skäl, inte annars. Det finns studier som visar på neurologisk påverkan och en annan risk är att man kan värma upp fostret, säger Torsten Cederlund.


    Han tror visserligen att riskerna är små men ser ingen anledning att chansa och rekommenderar försiktighetsprincipen.


    - Det vi sett i studien är ökad vänsterhänthet hos pojkar, så någon påverkan har ju ultraljudet.
    --


    Never mind leg day. Don't skip brain day. /Themis
Svar på tråden Barnmorskans doppler värme upp mig/fostret, kan det ha skadat mitt barn?