• Karina85

    Inför planerat snitt pga rädsla

    Hej

    Jag har hela mitt liv varit förlossningsrädd/rädd att ens bli gravid.
    För att ens våga bli gravid gick jag till en barnmorska och fick remiss att gå på ett samtal med förlossningsläkare för att veta vilken hjälp det finns att få när jag väl är gravid. Jag har alltid känt att kejsarsnitt är enda vägen för mig, även om jag såklart är rädd inför en så stor operation kan jag inte jämföra det med vaginal förlossning. 

    Jag uttryckte direkt min rädsla för min BM som skickade remiss återigen till sös och ska träffa samma läkare. Kändes för övrigt som en extremt trygg, och bra läkare. Kände stort förtroende och hon visade sympati för min extrema rädsla.
    Jag har även gått till psykolog under 3 års tid jag själv betalat för och tagit till massa andra åtgärder tex KBT men är tyvärr inte lugnare alls. 
    Vill inte få några påhopp om att inte välja vaginalt då jag önskar mer än allt att jag var en person som inte vara rädd och såg fram emot min förlossning som vissa gör.

    NU till min fråga, jag undrar hur denna process går till? Hittar så dålig info på nätet.....vissa verkar få gå en super slingrig väg men jag har fått tid tex direkt till en förlossningsläkare  (som fattar beslutet) medans vissa verkar få prata med en BM/psykolog osv. Jag har mötet i V27, vad kan jag förvänta mig? Kan jag ens våga hoppas på att få ett svar direkt då? Eller i vilken vecka får man oftast det definitiva beskedet?

    Jag har hitills varit rätt lugn men känner mer och mer ångest kring detta även om jag försöker vara lugn längtar jag nästan till detta datum för jag bara vill veta. Men vill samtidigt inte förvänta mig och hoppas på för mycket.

    Min psykolog har skrivit intyg på att hon inte tycker jag ska utsättas för press när det kommer till vaginal förlossning då det triggar ångest/panik hos mig. Endast ordet förlossning eller gå in på ett sjukhus är jobbigt så ni förstår nivån jag är på

    Hoppas någon har lite mer info om detta och förlåt för lång text

  • Svar på tråden Inför planerat snitt pga rädsla
  • Catnap

    Jag tror att det beror lite på vilket landsting du tillhör. I Stockholm verkar det t ex inte krävas särskilt mycket för att få snitt beviljat.

  • Pascal
    Lilant skrev 2020-03-12 11:38:04 följande:

    Då borde du inte skaffa barn helt enkelt


    Vilken otroligt korkad kommentar! Och oj vad den tillförde mycket till TS frågeställning...

    Jag har blivit beviljad planerat snitt den här gången pga komplikationer vid min förra förlossning. I mitt län sa dom redan vid första kontakten att dom aldrig kan tvinga någon och att man väljer själv hur man vill föda.

    Jag fick ett möte med en freja-bm i v 28-29 nån gång och sen en tid med läkare i v 34 och då fick jag en tid för OP. Så just själva datumet och träffa läkaren brukar vara rätt sent i grav tror jag. Kanske skiljer mellan olika landsting men så är det här i alla fall :)
  • Vevoz

    Kolla upp risker med snitt också, jag ville ha snitt pga rädsla också. Grät över tanken på vaginal förlossning innan jag ens var gravid. Sen kollade jag upp fakta, insåg att det är bättre för mig o bebis om vi kör vaginalt.

  • ankan6

    Ts, läs inte ens korkade kommentarer. Jag vet hur det känns och jag förstår dig.

    Exakt hur det går till skiljer sig en del mellan olika sjukhus men såhär har det varit för mig:

    Jag har tvekat hela mitt liv över att skaffa barn pga min grava förlossningsrädsla som finns där av olika anledningar och nämnde detta på första besöket för min bm, som då bokade in mig direkt hos Aurora i ca v20 vilket var så tidigt de hade tid. Det besöket var katastrof. Hon var nedlåtande och konstig och vi fick inte alls en bra kontakt så jag stod på mig att få boka in möte med läkaren istället (som beslutet ligger hos) , vilket hon gick med på efter en del om och men.

    Det mötet skedde tre veckor senare och vi kunde ha en seriös diskussion som mynnade ut i att jag fortfarande inte kände annorlunda utan ville ha snitt. Vilket hon då beviljade på plats eftersom att både hon och jag kände att de inte "nådde" mig och jag inte kände att något annat inte var hanterbart oavsett terapi och samtal. Jag har vetat sedan länge vad det innebär och vad jag velat.

    Idag i v32 fick jag hem brevet med datum och väntar nu på att få möta min son 4/5 (bf 9/5) på ett sätt som för MIG känns otroligt rätt, tryggt och harmoniskt istället för att ha ångest och vakna varje natt för att jag tänkte på förlossningen.

    Några tankar som jag har haft genom min process är:

    *Känner du att du är redo att möta din rädsla finns det jättebra uppbackning att få och jag upplevde läkaren som väldigt lyhörd för olika alternativ. Även om du får snitt beviljat är det inte heller några problem att ångra sig om du skulle känna att du vill testa ändå. (så känner inte jag)

    *Läs på! Läs allt, allt, allt och känn till alla nackdelar, fördelar och förlopp. Snitt är inte enkelt, det är en bukoperation och du måste vara medveten om vad det innebär.(risker är för övrigt högst marginella, och lägger man också till de psykiska effekterna om man känner sig trygg med snitt är bara det en klar fördel...)

    *Var klar över vad du tycker och känner och försök att inte bli för känslosam, även om det inte är så enkelt. Det är helt enkelt bra för alla inblandade om du har landat i dina känslor och tankar och klarar av att samtala om allt och diskutera. Är du hysterisk och bara "vill inte" tror jag många läkare anser att man inte alls är redo för beslutet.

    *Du skall inte vinna över läkaren. Du skall vara påläst för att du skall veta vad du ger dig in på, inte för att diskutera omkull någon. Läkarna har antagligen redan mångårig erfarenhet så det finns inga nya fakta du kan komma med som plötsligt får dem att ändra sig. Så är det ett helt ologiskt psykiskt hinder du har, säg det!

    *Stå på dig! Även om du möter bra personal så bör du vara beredd på att det med största sannolikhet inte är någon som vill att du skall göra ett snitt. De lär antagligen lägga fram vag-förlossning som det "bra" och snitt som det "dåliga" vilket kan vara rätt störigt om det faktiskt är så att du känner av hela ditt hjärta att det är snitt som känns bra för dig. Jag märkte dock en väldigt snabb vändning när jag väl blev beviljad, då talades det väldigt gott om snitt istället.

  • LittleSunshine84

    Jag har gjort två snitt. Ett akut och ett planerat.

    Det planerade snittet sa jag till vid inskrivningen att jag ville ha snitt. Bm sa att ingen kan tvinga mig att föda vaginalt. Blev kallad till en läkare för samtal om snitt, sa att jag går inte igenom ett vaginal förlossning. Hon skickade iväg en snittremiss. Tydligen fick jag okej till snitt i v26. Men fick själv besked v32. Fick snitt v38.

    Vilket landsting bor du i?

  • Karina85

    Tack för svar :)

    Jag bor i Stockholm och har mötet med läkaren på SÖS, jag har läst på extremt mycket under flera år och tror verkligen inte att jag tar den "lätta" vägen. Är självklart nervös/rädd inför snitt också men inte att jämföra med vaginalt. Önskar mer än allt att jag såg fram emot en förlossning men känt såhär så länge jag kan minnas och även gått hos psykolog och terapi.

    Kan fortfarande inte ens se djur på tv föda barn och tänker katastroftankar om allt som kan hända vid VF. Hoppas jag träffar en snäll läkare iaf, jag känner bara att jag kommer inte genomgå en VF oavsett vad så måste väll bara få fram det på ett bra sätt

  • Karina85

    Tack för svar :)

    Jag bor i Stockholm och har mötet med läkaren på SÖS, jag har läst på extremt mycket under flera år och tror verkligen inte att jag tar den "lätta" vägen. Är självklart nervös/rädd inför snitt också men inte att jämföra med vaginalt. Önskar mer än allt att jag såg fram emot en förlossning men känt såhär så länge jag kan minnas och även gått hos psykolog och terapi.

    Kan fortfarande inte ens se djur på tv föda barn och tänker katastroftankar om allt som kan hända vid VF. Hoppas jag träffar en snäll läkare iaf, jag känner bara att jag kommer inte genomgå en VF oavsett vad så måste väll bara få fram det på ett bra sätt

  • ankan6
    Karina85 skrev 2020-03-15 09:37:03 följande:

    Tack för svar :)

    Jag bor i Stockholm och har mötet med läkaren på SÖS, jag har läst på extremt mycket under flera år och tror verkligen inte att jag tar den "lätta" vägen. Är självklart nervös/rädd inför snitt också men inte att jämföra med vaginalt. Önskar mer än allt att jag såg fram emot en förlossning men känt såhär så länge jag kan minnas och även gått hos psykolog och terapi.

    Kan fortfarande inte ens se djur på tv föda barn och tänker katastroftankar om allt som kan hända vid VF. Hoppas jag träffar en snäll läkare iaf, jag känner bara att jag kommer inte genomgå en VF oavsett vad så måste väll bara få fram det på ett bra sätt


    Lycka till! Det kommer säkert gå bra.

    Förresten finns det ju sk förlossningskontrakt också som man brukar bli erbjuden i första hand. Då kommer du in när det är dags och förlossningen startat men har möjlighet att få KS när du är öppen några cm istället för att fortsätta. Personligen tyckte jag det kändes precis lika stressande, men eftersom det förbereder en på ett naturligt sätt anses det vara bra för både kropp och bebis, så känner man sig trygg med det är det nog en bra medelväg
Svar på tråden Inför planerat snitt pga rädsla