Inlägg från: Anonym (man behöver inte idrotta.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (man behöver inte idrotta.)

10 åring aldrig mätt?!

Man måste acceptera att ett barn inte vill idrotta/delta i sportaktiviteter och man kan då hitta andra vis som man kan röra sig på. Jag tycker inte att det känns helt okej att plocka bort mat från ett hungrigt barn (ätstörningar kan uppstå även hos pojkar) men om man rör på sig, så behövs ju inte den biten.

Varken jag, min man eller vår son tycker om sportaktiviteter över huvud taget, eller ens att gå en snabb promenad, men vi rör på oss i alla fall, fast på ett roligare vis. Man kan röra på sig på massor av vis som inte innefattar sport. Man måste inte heller röra sig på samma vis flera dagar varje vecka, eller ens varje vecka, huvudsaken är att man rör på sig. Som barn tänker man nog inte ens på att man rör på sig, om aktiviteterna inte är återkommande, utan istället utspridda till flera dagar per månad. Det här är lite förslag på saker som vi hittar på, utan att vi ens själva tänker på att vi rör på oss:

* cykla till skolan
    * Simma och leka på badhus (äventyrsbad funkar fantastiskt. Det är ganska ansträngande att röra sig i vatten - dessutom måste man ju gå i trappor för att komma upp till vattenrutschkanan.)
    * spela pokemon go eller liknande (det finns en variant med Harry Potter också)
    * geocatching
    * Laserdome
    * Åka skateboard/inlines
    * Hoppa på bounce (hoppland) eller klättra på klättervägg
    * Gå ut i naturen med en iPad eller mobiltelefon med kul appar nedladdade (Spela in fågelläten, titta på stjärnor, följa kartor, artbestämma träd/växter/blommor, leta djur, samla bilmärken etc.)
    * En gång/månad tar vi bussen ut till något naturområde och tar matsäck med oss. Ibland har vi karta och kompass med oss, ibland bara vandrar vi ett par kilometer på redan av kommunen anvisade stigar (jag är sjuukt dålig på det där med kompass, så det gör vår son mest med sin pappa.)
    * Kör radiostyrd bil (!) Kör man för långt, så slutar räckvidden och då får man glatt traska på efter bilen, utan att någon knorrar kring det hela.
    * Flyga drake (det finns drakar som knappt kräver någon vind!)
    * Kasta frisbee (frisbeegolf är också kul!)
    * Minigolf/äventyrsgolf med kompisar och/eller familj.
    * Bowling med kompisar och/eller familj
    * Spela Nintendo Wii
    * Sedan ett år tillbaka så saknar vi bil och använder oss därför av kollektivtrafiken. Däremot händer det ganska ofta att vi kanske går ner till stan, men tar bussen tillbaka, även om promenaden tar en timme. Vår son har det senaste året blivit så van vid att gå inom stan, att han inte ens frågar längre hur långt vi ska gå.

* I vår familj tycker vi om att titta på fornlämningar och kulturminnesmärken. Vi kollar upp ställen dit vi kan åka och oftast går inte kollektivtrafiken ända fram, så vi får ofta gå mycket. Det här gör vi en gång/kvartal ungefär och brukar bli en heldag då man bara går och går och går.

Det viktigaste är att bara ta det lugnt i början. När vi inte längre kunde ha kvar bilen (på grund av min mans synfel) så vilade vi mycket när vi gick. Det började med att vi gick till en affär längre bort för att köpa lördagsgodis (för att vi behövde lära vår son att gå fortare, eftersom han gick så fruktansvärt långsamt och klagade alltid när vi gick och vi insåg att det inte var hållbart i längden, när vi inte längre kunde köra dit vi skulle.) Vi gick i hans takt och stannade när han ville vila. Det gick förvånansvärt fort innan han kunde gå riktigt långa sträckor, och han blev också mer utsträckt och mulligheten förvandlades till muskler. 

Svar på tråden 10 åring aldrig mätt?!